Hama Yang Hidup dan Membiak di Muka Anda Mempunyai Dubur, Kajian Genom Dapatan

Ilustrasi Demodex folliculorum.

Ilustrasi daripada Demodex folliculorum.
Foto: Shutterstock (Shutterstock)

Para saintis akhirnya membongkar rahsia genetik rakan sebilik manusia yang paling selesa: Demodex folliculorum, juga dikenali sebagai hama kulit. Antara lain, penemuan mengesahkan bahawa hama ini sebenarnya mempunyai dubur, bertentangan dengan spekulasi sebelum ini. Mereka juga menunjukkan bahawa haiwan mikroskopik mungkin tidak berpotensi berbahaya seperti yang difikirkan biasa dan bahawa mereka berkembang menjadi makhluk yang bergantung bersama, simbiotik yang mungkin memberi kita beberapa faedah untuk but.

D. follikulorum sebenarnya adalah satu daripada dua spesies hama yang memanggil kami pulang, bersama-sama dengan Demodex brevis. Kedua-dua spesies adalah arachnid—lebih berkait rapat dengan kutu daripada labah-labah—tetapi D. follikulorum tungau adalah yang biasanya tinggal (dan mengawan) di muka kita. Makhluk-makhluk berbentuk cacing gemuk ini hidup selama dua hingga tiga minggu, sepanjang masa tertanam di dalam liang-liang kita, berpaut pada folikel rambut kita, dan terutamanya memakan sebum kita, bahan berminyak yang disediakan oleh badan kita untuk melindungi dan melembapkan kulit.

Walaupun hampir setiap orang di dunia mempunyai koleksi hama mereka sendiri, masih banyak yang kita tidak faham tentang mereka. Tetapi dalam kajian baru diterbitkan Selasa dalam jurnal Molecular Biology and Evolution, penyelidik di Eropah mengatakan mereka kini telah menyusun genom sepenuhnya D. follikulorum—pencapaian yang mungkin menjawab beberapa soalan yang berlarutan tentang kerja dalaman mereka.

Sesetengah penyelidik berpendapat, sebagai contoh, bahawa hama ini tidak mempunyai dubur. Tanpa dubur, menurut teorinya, sisa najis mereka hanya terkumpul di dalam mereka sepanjang jangka hayat mereka yang singkat dan hanya dilepaskan sekaligus apabila mereka mati. Ada juga yang membuat spekulasi bahawa hama yang berlebihan boleh menyebabkan keadaan kulit yang dikenali sebagai rosacea, mungkin disebabkan oleh bakteria yang dibebaskan daripada letupan tahi ini apabila hama itu mati. Penyelidikan lain telah menimbulkan keraguan terhadap dakwaan itu, walaupun, dan penyelidik di sebalik kajian baru itu mengatakan bahawa mereka telah mengesahkan bahawa hama memang mempunyai dubur.

Penulis kajian Alejandra Perotti, seorang penyelidik di University of Reading di UK, menyatakan bahawa kehadiran hama yang lebih besar pada orang yang mengalami rosacea dan keadaan kulit yang lain mungkin merupakan akibat daripada keadaan dan bukan punca sebenar. Dan jika hama tidak meninggalkan sejumlah besar tahi di belakang apabila mereka mati, maka terdapat rasional yang kurang jelas tentang bagaimana mereka akan membuat kita sakit pada mulanya. Kajian lain, untuk apa yang bernilai, ada diteruskan untuk mencari hubungan antara hama dan rosacea, walaupun mereka mungkin hanya salah satu daripadanya banyak pencetus terbabit.

“Adalah lebih mudah dan lebih cepat untuk hanya menyalahkan hama,” katanya dalam e-mel kepada Gizmodo.

Penemuan lain pasukan menunjukkan bahawa hama ini telah berkembang menjadi sangat malas, secara genetik, akibat daripada mengikat gerabak mereka kepada manusia. Mereka mempunyai genom yang sangat mudah berbanding dengan spesies lain yang berkaitan, dan mereka nampaknya masih hidup dengan minimum sel dan protein yang diperlukan untuk berfungsi (Pasangan kaki mereka malah dikuasakan oleh sel otot tunggal setiap satu). Mereka telah kehilangan keupayaan untuk bertahan daripada pendedahan kepada cahaya ultraungu, yang menjelaskan mengapa mereka mencari jauh ke dalam liang-liang kita dan hanya bergerak dan mengawan pada waktu malam, dan mereka nampaknya tidak menghasilkan melatonin sendiri lagi, seperti kebanyakan haiwan— sebaliknya, mereka seolah-olah merampasnya daripada kita. Mereka juga diturunkan daripada ibu kepada anak, selalunya melalui penyusuan susu ibu, bermakna populasi mempunyai kepelbagaian genetik yang agak rendah. Dan kekurangan pemangsa semula jadi mereka, persaingan tuan rumah, dan kewujudan umumnya terlindung menunjukkan bahawa hama itu hanya berkemungkinan kehilangan lebih banyak gen dari semasa ke semasa.

Para penyelidik berteori bahawa trend ini suatu hari nanti boleh membawa kepada penghujung D. follikulorum tungau sebagai entiti yang berbeza—suatu proses yang telah diperhatikan dengan bakteria tetapi bukan haiwan, kata mereka. Akhirnya, hama mungkin tidak lagi hidup secara luaran pada kulit kita sebagai parasit tetapi sebaliknya menjadi simbiot dalaman sepenuhnya. Jika ya, maka kita mungkin melihat peralihan itu berlaku sekarang, walaupun transformasi ini mungkin tidak akan selesai untuk masa yang lama.

Terlepas dari nasib masa depan hama ini, para saintis mengatakan mereka mungkin melakukan beberapa kebaikan untuk kita sekarang. Mereka mungkin membantu membersihkan kulit daripada sel mati yang berlebihan dan bahan lain, contohnya, sekurang-kurangnya apabila populasi mereka dikawal. Perotti juga berharap bahawa penyelidikan mereka akan memberikan orang ramai “pengetahuan yang betul tentang sahabat tetap ini, yang telah dipersalahkan terlalu lama untuk masalah kulit kita.”

We would love to say thanks to the writer of this article for this awesome material