Hubble melihat bintang paling jauh yang pernah ada, 28 bilion tahun cahaya jauhnya

Ia merupakan pengesanan bintang yang paling jauh, daripada 900 juta tahun selepas letupan besar. Ahli astronomi telah menamakan bintang itu Earendel, berasal daripada perkataan Inggeris Lama yang bermaksud “bintang pagi” atau “cahaya terbit.”

Satu kajian memperincikan penemuan yang diterbitkan hari Rabu dalam jurnal alam semula jadi.

Pemerhatian ini memecahkan rekod yang dibuat oleh Hubble pada 2018 apabila ia memerhatikan sebuah bintang yang wujud ketika alam semesta berusia sekitar empat bilion tahun. Earendel sangat jauh sehingga cahaya bintang mengambil masa 12.9 bilion tahun untuk sampai ke kita.

Pemerhatian Earendel ini boleh membantu ahli astronomi untuk menyiasat tahun-tahun awal alam semesta.

“Apabila kita melihat ke dalam kosmos, kita juga melihat ke masa lalu, jadi pemerhatian resolusi tinggi yang melampau ini membolehkan kita memahami blok bangunan beberapa galaksi pertama, ” kata pengarang bersama kajian Victoria Strait, penyelidikan pasca doktoral di Cosmic Pusat Subuh di Copenhagen, dalam satu kenyataan.

“Apabila cahaya yang kita lihat dari Earendel dipancarkan, Alam Semesta berumur kurang daripada satu bilion tahun; hanya 6% daripada usianya sekarang. Pada masa itu jaraknya 4 bilion tahun cahaya dari proto-Milky Way, tetapi semasa hampir 13 bilion tahun cahaya itu mengambil masa untuk sampai kepada kita, Alam Semesta telah berkembang sehingga kini berada dalam jarak 28 bilion tahun cahaya yang mengejutkan.”

Bintang-bintang yang kita lihat di langit malam semuanya wujud dalam galaksi Bima Sakti kita sendiri. Teleskop yang sangat berkuasa hanya boleh melihat bintang individu dalam galaksi terdekat. Tetapi galaksi yang jauh kelihatan seperti kabur cahaya yang diadun daripada berbilion bintang yang terkandung di dalamnya.

Tetapi lensa graviti, yang telah diramalkan oleh Albert Einstein, membenarkan pandangan yang lebih mendalam ke alam semesta yang jauh. Lensa graviti berlaku apabila objek yang lebih dekat bertindak seperti kaca pembesar untuk objek yang jauh. Graviti pada dasarnya meledingkan dan membesarkan cahaya galaksi latar belakang yang jauh.

Apabila cahaya melalui dekat dengan objek besar, ia mengikuti lengkung di sekeliling objek itu. Jika objek itu berada di antara Bumi (atau dalam kes ini, Hubble) dan sumber cahaya yang jauh, ia sebenarnya boleh membelok dan menghantar cahaya ke arah kita, bertindak sebagai kanta untuk membesarkan keamatannya.

Bintang gergasi berkelip dikesan berhampiran pusat galaksi Bima Sakti

Banyak galaksi jauh telah ditemui dengan cara ini.

Dalam kes ini, penjajaran gugusan besar galaksi bertindak seperti kaca pembesar dan memperhebatkan cahaya Earendel beribu kali ganda. Lensa graviti ini, digabungkan dengan sembilan jam masa pemerhatian pada Hubble dan pasukan ahli astronomi antarabangsa, mencipta imej yang memecahkan rekod.

Imej ini menunjukkan kawasan kecil tempat Earendel diselaraskan supaya pembesaran meningkat berpuluh ribu kali ganda.

“Biasanya pada jarak ini, keseluruhan galaksi kelihatan seperti kotoran kecil, dengan cahaya daripada berjuta-juta bintang bercampur bersama,” kata penulis utama Brian Welch, ahli astronomi di Universiti Johns Hopkins di Baltimore, dalam satu kenyataan. “Galaksi yang menganjurkan bintang ini telah dibesarkan dan diherotkan oleh kanta graviti menjadi bulan sabit panjang yang kami namakan sebagai Arka Matahari Terbit.”

Untuk memastikan bahawa ini benar-benar bintang tunggal, dan bukannya dua terletak sangat dekat antara satu sama lain, pasukan penyelidik akan menggunakan Teleskop Angkasa James Webb yang dilancarkan baru-baru ini untuk memerhati Earendel. Webb juga boleh mendedahkan suhu dan jisim bintang.

“Dengan James Webb, kami akan dapat mengesahkan bahawa Earendel sememangnya hanya satu bintang, dan pada masa yang sama mengukur jenis bintang itu,” kata pengarang kajian Sune Toft, ketua Pusat Fajar Kosmik dan profesor di Niels Institut Bohr di Copenhagen, dalam satu kenyataan. “Webb malah akan membenarkan kami mengukur komposisi kimianya. Berkemungkinan, Earendel boleh menjadi contoh pertama yang diketahui bagi generasi bintang paling awal Alam Semesta.”

Ahli astronomi ingin mengetahui lebih lanjut tentang komposisi bintang itu kerana ia terbentuk awal selepas alam semesta bermula, jauh sebelum alam semesta dipenuhi dengan unsur-unsur berat yang dicipta oleh kematian bintang-bintang besar.

Webb boleh mendedahkan jika Earendel sebahagian besarnya diperbuat daripada hidrogen dan helium primordial, menjadikannya bintang Populasi III — bintang yang dihipotesiskan wujud sejurus selepas letupan besar.

“Earendel wujud begitu lama dahulu sehingga ia mungkin tidak mempunyai semua bahan mentah yang sama seperti bintang di sekeliling kita hari ini, ” kata Welch. “Mempelajari Earendel akan menjadi tingkap kepada era alam semesta yang kita tidak biasa, tetapi itu membawa kepada semua yang kita tahu. Ia seperti kita telah membaca buku yang sangat menarik, tetapi kita mulakan dengan bab kedua, dan sekarang kita akan mempunyai peluang untuk melihat bagaimana ia bermula.”

Dan teleskop Webb boleh membantu ahli astronomi untuk mencari bintang yang lebih jauh daripada yang boleh ditemui oleh Hubble.

“Dengan Webb, kita mungkin melihat bintang lebih jauh daripada Earendel, yang akan menjadi sangat menarik,” kata Welch. “Kami akan pergi sejauh yang kami boleh. Saya suka melihat Webb memecahkan rekod jarak jauh Earendel.”

We would love to thank the author of this write-up for this awesome web content