Hujan berlian di seluruh alam semesta, kajian mencadangkan

Dikeluarkan pada: Diubah suai:

Paris (AFP) – Ia mungkin hujan berlian di planet di seluruh alam semesta, saintis mencadangkan pada hari Jumaat, selepas menggunakan plastik biasa untuk mencipta semula kerpasan aneh yang dipercayai terbentuk jauh di dalam Uranus dan Neptune.

Para saintis sebelum ini berteori bahawa tekanan dan suhu yang sangat tinggi mengubah hidrogen dan karbon menjadi berlian pepejal beribu-ribu kilometer di bawah permukaan gergasi ais.

Kini penyelidikan baru, yang diterbitkan dalam Science Advances, memasukkan oksigen ke dalam campuran, mendapati bahawa “hujan berlian” mungkin lebih biasa daripada yang difikirkan.

Gergasi ais seperti Neptune dan Uranus dianggap sebagai bentuk planet yang paling biasa di luar Sistem Suria kita, yang bermaksud hujan berlian boleh berlaku di seluruh alam semesta.

Dominik Kraus, seorang ahli fizik di makmal penyelidikan HZDR Jerman dan salah seorang pengarang kajian, berkata bahawa kerpasan berlian adalah agak berbeza dengan hujan di Bumi.

Di bawah permukaan planet itu dipercayai “cecair panas dan padat”, di mana berlian terbentuk dan perlahan-lahan tenggelam ke teras berbatu, berpotensi sebesar Bumi lebih 10,000 kilometer (6,200 batu) di bawah, katanya.

Terdapat berlian yang jatuh boleh membentuk lapisan besar yang menjangkau “ratusan kilometer atau lebih”, Kraus memberitahu AFP.

Walaupun berlian ini mungkin tidak berkilat dan dipotong seperti “permata yang bagus pada cincin”, dia berkata ia terbentuk melalui kuasa yang sama seperti di Bumi.

Bertujuan untuk meniru proses itu, pasukan penyelidik menemui campuran karbon, hidrogen dan oksigen yang diperlukan dalam sumber yang sedia ada – plastik PET, yang digunakan untuk pembungkusan dan botol makanan setiap hari.

Kraus berkata walaupun para penyelidik menggunakan plastik PET yang sangat bersih, “pada dasarnya percubaan itu harus berfungsi dengan botol Coca-Cola”.

Pasukan itu kemudian menghidupkan laser optik berkuasa tinggi pada plastik di Makmal Pemecut Kebangsaan SLAC di California.

“Pancaran sinar-X yang sangat pendek dengan kecerahan yang luar biasa” membolehkan mereka melihat proses nanodiamond — berlian kecil terlalu kecil untuk dilihat dengan mata kasar — semasa ia terbentuk, kata Kraus.

“Oksigen yang terdapat dalam jumlah besar di planet-planet tersebut benar-benar membantu menyedut atom hidrogen daripada karbon, jadi ia sebenarnya lebih mudah untuk berlian tersebut terbentuk,” tambahnya.

– Cara baharu untuk membuat nanodiamonds? –

Percubaan itu boleh menunjuk ke arah cara baharu untuk menghasilkan nanodiamond, yang mempunyai rangkaian aplikasi yang luas dan semakin meningkat termasuk penghantaran ubat, penapis perubatan, pembedahan bukan invasif dan elektronik kuantum.

“Cara nanodiamonds dibuat pada masa ini adalah dengan mengambil sekumpulan karbon atau berlian dan meletupkannya dengan bahan letupan, ” kata saintis SLAC dan pengarang bersama kajian Benjamin Ofori-Okai.

“Pengeluaran laser boleh menawarkan kaedah yang lebih bersih dan lebih mudah dikawal untuk menghasilkan nanodiamonds,” tambahnya.

Penyelidikan hujan berlian kekal sebagai hipotesis kerana sedikit yang diketahui tentang Uranus dan Neptune, planet paling jauh dalam Sistem Suria kita.

Hanya satu kapal angkasa — Voyager 2 NASA pada 1980-an — telah terbang melepasi dua gergasi ais, dan data yang dihantar semula masih digunakan dalam penyelidikan.

Tetapi kumpulan NASA telah menggariskan misi baharu yang berpotensi ke planet-planet, mungkin melancarkan dekad akan datang.

“Itu akan menjadi hebat,” kata Kraus.

Dia berkata dia sangat menantikan lebih banyak data — walaupun ia mengambil masa satu atau dua dekad.

We want to say thanks to the writer of this write-up for this incredible content