Imej baharu menunjukkan penemuan Perseverance yang menarik di Marikh | CNN

Versi cerita ini muncul dalam surat berita sains Teori Wonder CNN. Untuk mendapatkannya dalam peti masuk anda, daftar percuma di sini.

CNN

Jika anda sukakan angkasa lepas dan meneroka kosmos, pasti ada keajaiban sekarang.

Para saintis mengenal pasti berlian misteri yang mungkin berasal dari planet kerdil yang pernah wujud dalam sistem suria kita – sehingga ia bertembung dengan asteroid besar 4.5 bilion tahun yang lalu.

Berlian angkasa yang jarang ditemui bukan satu-satunya penyelidik yang memukau. A Imej “menarik” yang ditangkap oleh Teleskop Angkasa James Webb sedang mendedahkan rahsia kelahiran bintang di Nebula Orion. Jangkakan untuk melihat lebih banyak imej Webb yang tidak pernah berlaku sebelum ini dalam beberapa minggu akan datang.

Sementara itu, pihak Misi Artemis I mempunyai tarikh pelancaran baharu dijadualkan pada 27 September, dengan tetingkap 70 minit yang dibuka pada 11:37 pagi ET.

Dan di Marikh, penemuan yang memberi inspirasi sedang berlaku ketika penjelajah Perseverance menyiasat tapak yang menarik.

Penjelajah Perseverance telah membuat penemuan paling menarik di planet merah setakat ini.

Ketekunan akhirnya mengumpul sampel dari tapak delta sungai purba, yang penuh dengan lapisan batu yang berfungsi sebagai rekod geologi masa lalu Marikh. Beberapa batu termasuk kepekatan bahan organik tertinggi yang ditemui oleh rover setakat ini, menurut saintis NASA.

Antara bahan organik ialah mineral yang berkorelasi dengan sulfat, yang boleh mengekalkan bukti tapak yang berpotensi untuk didiami di Marikh dan kehidupan mikrob yang mungkin wujud di sana.

Foto baharu menunjukkan batuan yang menjanjikan di tengah-tengah delta landskap asing. Sampel penting ini boleh menjawab soalan kosmik yang muktamad: Adakah kita bersendirian di alam semesta?

Manusia moden dan Neanderthal hidup seiring sehingga kerabat purba kita pupus kira-kira 40,000 tahun dahulu. Sekarang, penyelidik berpendapat mereka mungkin telah menunjukkan sesuatu yang tepat memberikan Homo sapiens kelebihan kognitif berbanding hominin Zaman Batu.

Para saintis menemui mutasi genetik yang mungkin membenarkan neuron terbentuk lebih cepat dalam otak manusia moden.

“Kami telah mengenal pasti gen yang menyumbang kepada menjadikan kita manusia,” kata pengarang kajian Wieland Huttner, profesor dan pengarah emeritus di Institut Biologi dan Genetik Sel Molekul Max Planck di Dresden, Jerman.

Tetapi sesetengah pakar berpendapat lebih banyak penyelidikan diperlukan untuk memastikan kesan sebenar gen itu.

Foldscope cukup kuat untuk melihat satu bakteria.

Apa yang baik untuk angsa adalah baik untuk melihat – dan angsa emas ini telah memberikan beberapa faedah yang cukup ketara.

Tiga pasukan saintis memenangi Anugerah Angsa Emas 2022, hadiah yang dianjurkan oleh Persatuan Amerika untuk Kemajuan Sains, untuk merintis kejayaan.

Salah satunya termasuk Foldscope, mikroskop yang diperbuat daripada kertas yang berharga $1.75 untuk dibuat. Jurutera bio Universiti Stanford Manu Prakash menghasilkan idea itu dalam perjalanan penyelidikan di hutan Thai lebih sedekad lalu.

Instrumen saintifik telah mengembara ke seluruh dunia, dan penyelidik telah menggunakannya untuk mengenal pasti jenis cyanobacteria baru.

Tandai kalendar anda: Sebuah kapal angkasa NASA dengan sengaja akan merempuh asteroid kecil pada 26 September.

Kapal angkasa Double Asteroid Redirection Test, atau DART, dilancarkan pada bulan November dan sedang dalam perjalanan ke pertemuan dengan Dimorphos, sebuah bulan kecil yang mengorbit asteroid yang dipanggil Didymos.

Misi itu akan mendorong asteroid, yang tidak menimbulkan ancaman kepada Bumi, untuk menukar kelajuan dan laluannya dalam ujian kesan kinetik yang pertama seumpamanya. Jika DART berjaya, misi itu boleh menunjukkan cara masa depan untuk melindungi Bumi daripada serpihan angkasa lepas.

Kapal angkasa baru-baru ini mendapat gambaran pertama Didymos dari kira-kira 20 juta batu (32.2 juta kilometer) jauhnya. Pada hari pertemuan itu, kita akan melihat Dimorphos buat kali pertama sebelum DART berlanggar dengan batu angkasa.

Rama-rama biru Xerces telah pupus dan hanya boleh dilihat dalam koleksi muzium.

Rama-rama biru Xerces, kura-kura gergasi Floreana dan harimau Tasmania hanyalah sebahagian daripada spesies yang telah hilang di dunia akibat ancaman yang didorong oleh manusia.

Jurugambar alam sekitar dan perjalanan Marc Schlossman telah menghabiskan 15 tahun mendokumentasikan spesimen haiwan yang pupus dan terancam dalam koleksi Muzium Lapangan Chicago untuk buku baharunya, “Kepupusan: Hubungan Rapuh Kita Dengan Kehidupan di Bumi.”

Schlossman memberikan sinar harapan pada masa kehilangan biodiversiti semakin pesat. Daripada 82 spesies yang diambil gambar untuk buku itu, 23 telah pupus, katanya.

Terima kasih kepada usaha pemuliharaan, selebihnya telah dibawa pulang dari ambang lenyap atau – seperti dalam kes kākāpo New Zealand – boleh pulih dengan kerja pemuliharaan yang “teguh”.

Perhatikan betul-betul:

– Salah satu bulan Zuhal meragut gergasi gas itu 160 juta tahun yang lalu dan hancur berkecai – dan pertemuan huru-hara ini boleh menjelaskan asal-usul cincin tandatangan planet ini.

– DNA makanan daripada tembikar berusia 6,000 tahun yang ditemui di Isle of Lewis mendedahkannya orang Scotland purba menikmati sarapan pagi yang mungkin terdengar biasa bagi kita.

– Penonton melihat bola api luar biasa yang bergerak perlahan di langit malam atas Scotland. Objek misteri itu boleh menjadi batu angkasa atau serpihan angkasa.

We wish to thank the writer of this write-up for this amazing web content