Imej James Webb ‘Bersejarah’ menunjukkan eksoplanet dalam perincian yang tidak pernah berlaku sebelum ini

Sebuah gergasi gas yang menyala-nyala diselubungi awan merah berdebu telah didedahkan dalam pemerhatian yang belum pernah berlaku sebelum ini ke atas sebuah planet di luar sistem suria kita.

Pemerhatian, yang menurut ahli astronomi menandakan “saat bersejarah untuk astronomi”, adalah imej langsung pertama planet di luar sistem suria kita oleh $10bn (£8.65bn) NASA. Teleskop angkasa James Webb. Ia juga merupakan imej pertama exoplanet yang menggunakan cahaya inframerah, yang memberikan petunjuk yang jauh lebih tepat tentang jisim dan suhu planet dan akan membolehkan ahli astronomi mengesan pergerakan awan yang hanyut merentasi langit planet.

“Ini benar-benar detik bersejarah untuk astronomi,” kata Prof Sasha Hinkley, seorang ahli astronomi yang berpangkalan di Universiti Exeter, yang mengetuai pemerhatian bersama. “James Webb akan membuka pintu kepada kelas baru planet yang telah jauh dari jangkauan kita dan dengan memerhatikannya pada julat panjang gelombang yang luas, kita boleh mengkaji komposisi mereka dengan cara yang lebih mendalam.

“Kami akan dapat mengesan kehadiran cuaca.”

Pengimejan eksoplanet secara langsung merupakan satu cabaran teknikal yang besar kerana bintang hos adalah lebih cerah. Tumpuan pemerhatian terkini, HIP 65426 b, adalah gergasi gas kira-kira lima hingga 10 kali ganda jisim Musytari yang terletak 385 tahun cahaya dari Bumi dalam Centaurus buruj.

Ia adalah kira-kira 100 kali lebih jauh dari bintang tuan rumahnya daripada Bumi dari matahari, menjadikannya lebih mudah untuk dibezakan. Tetapi masih lebih 10,000 kali lebih samar daripada bintang tuan rumahnya – sama seperti cuba melihat kelip-kelip di sebelah rumah api besar dari lebih 50 batu jauhnya.

Pemerhatian terkini meletakkan suhu atmosfera planet pada kira-kira 1,300C (2,370F) dan mencadangkan atmosferanya mengandungi awan debu silikat berwarna merah. “Ia akan menjadi tempat yang mengerikan untuk hidup,” kata Hinkley. “Anda akan dipanggang hidup-hidup jika anda boleh terapung di atmosfera.”

Sebelum ini, ahli astronomi telah memperoleh imej langsung 20 atau lebih exoplanet, termasuk HIP 65426 b, menggunakan teleskop berasaskan darat. Tetapi ini bermakna bersaing dengan bunyi yang diperkenalkan oleh atmosfera Bumi dan mengehadkan pemerhatian kepada julat sempit panjang gelombang yang boleh dilihat. Sebaliknya, imej terbaharu, yang ditangkap dari persekitaran angkasa yang sejuk dan tanpa udara, menjangkau pelbagai panjang gelombang, termasuk inframerah, yang menyumbang sebahagian besar cahaya yang dihasilkan dalam atmosfera planet.

“Panjang gelombang terbaik untuk memerhati planet adalah yang mana ia menghasilkan cahaya paling intrinsik kerana ia terikat secara langsung dengan suhu planet,” kata Dr Beth Biller, penyiasat utama bersama dan ahli astronomi di Universiti Edinburgh. .

HIP 65426 b hanya berusia 10-20 juta tahun, jauh lebih muda daripada Bumi yang berusia 4.5 bilion tahun, dan pemerhatian terbaharu memberikan pandangan baharu tentang bagaimana Musytari dan Zuhal mungkin melihat pada peringkat awal mereka.

Dr Vivien Parmentier, seorang profesor bersekutu dalam fizik di Universiti Oxford, yang tidak terlibat dalam kerja terbaharu, berkata: “Membuka tingkap baharu ke alam semesta sentiasa membawa kejutan. Planet membentuk besar dan menguncup mengikut masa dan planet bayi ini nampaknya telah mengecut lebih cepat daripada apa yang kita jangkakan. Ini memberi kita gambaran yang menakjubkan tentang bagaimana planet terbentuk dan bagaimana sistem suria kita sendiri terbentuk.”

Pada masa hadapan, James Webb dijangka membuat pemerhatian terperinci tentang lebih banyak planet jauh seperti Bumi, termasuk yang berpotensi keadaan yang boleh didiami.

Penemuan diterbitkan dalam pracetak yang disiarkan pada laman web Arxiv.

We would love to give thanks to the writer of this article for this outstanding content