Imej Luar Biasa Membuatkan Kami Teruja Dengan Apa Yang Teleskop Angkasa James Webb Boleh Lakukan

Keempat-empat instrumen sains pada Teleskop Angkasa James Webb NASA telah mencapai “penjajaran sempurna” sebelum debut rasmi teleskop musim panas ini, kata pegawai projek dalam telesidang berita pada hari Isnin (9 Mei).

“Saya gembira untuk melaporkan bahawa penjajaran teleskop telah dilengkapkan dengan prestasi yang lebih baik daripada yang kami jangkakan,” Michael McElwain, Teleskop Angkasa James Webb saintis projek di Pusat Penerbangan Angkasa Goddard NASA di Maryland berkata, menurut Berita CBS.

“Kami pada asasnya mencapai penjajaran teleskop yang sempurna. Tiada pelarasan pada optik teleskop yang akan membuat peningkatan bahan kepada prestasi sains kami.”

Untuk menggambarkan kesediaan teleskop, NASA berkongsi imej penggoda yang diambil oleh Instrumen Inframerah Pertengahan Webb, atau MIRI. Imej baharu itu menunjukkan perbandingan sebelah menyebelah pemerhatian galaksi berdekatan yang diambil oleh Webb, berbanding pemerhatian galaksi yang sama yang diambil sebelum ini oleh Teleskop Angkasa Spitzer NASA yang kini telah bersara.

SpitzerVersesWebbTelescopeClearer(NASA/JPL-Caltech, kiri, NASA/ESA/CSA/STScI, kanan)

Di atas: Awan Magellan Besar, seperti yang dilihat oleh Spitzer, kiri, dan JWST, kanan.

berkaitan: Dalam pelancaran bersejarah, Teleskop Webb meletup ke angkasa lepas

Manakala imej Spitzer menunjukkan kabur tujuh atau lebih bintang berdekatan yang terletak di Awan Magellan Besar (galaksi satelit yang mengorbit Bima Sakti), imej Webb bagi rantau yang sama menangkap bintang latar depan dengan terperinci yang tajam, diimbangi oleh awan kecil antara bintang gas dan beratus-ratus bintang latar belakang dan galaksi, ditangkap dalam apa panggilan NASA “perincian yang tidak pernah berlaku sebelum ini”.

Dengan instrumennya diselaraskan, teleskop Webb menunggu penentukuran instrumen terakhir sebelum ia secara rasmi mula mengkaji bintang jauh lewat musim panas ini, kata NASA.

Pada bulan Julai, teleskop itu akan berkongsi suite pertama imej sainsnya, menyasarkan galaksi dan objek yang “menyerlahkan semua tema sains Webb … dari awal Alam semestakepada galaksi dari masa ke masa, kepada kitaran hidup bintang, dan ke dunia lain,” kata Klaus Pontoppidan, saintis projek Webb di Institut Sains Teleskop Angkasa di Baltimore, dalam taklimat berita.

JWSTSharperImageFromSpitzerAnimasi kontras visual. (Spitzer: NASA/JPL-Caltech; MIRI: NASA/ESA/CSA/STScI)

NASA melancarkan teleskop Webb bernilai AS$10 bilion pada 25 Disember 2021, menghantar teleskop itu dalam perjalanan sejauh 930,000 batu (1.5 juta kilometer) ke kedudukan terakhirnya di langit. Teleskop ini terdiri daripada 18 segmen cermin heksagon, dipasang bersama menjadi satu cermin besar selebar 21 kaki (6.4 m).

Reka bentuk itu membenarkan sistem cermin teleskop dilipat di dalam roket semasa pelancaran – tidak seperti pendahulu Webb, Teleskop Angkasa Hubble, yang baru sahaja satu cermin utama yang berukuran kira-kira 7.8 kaki (2.4 m) melintang, Live Science sebelum ini melaporkan.

Para saintis meramalkan bahawa Webb akan dapat imej objek jauh sehingga 100 kali terlalu pengsan untuk dilihat oleh Teleskop Angkasa Hubble.

Teleskop itu direka bentuk untuk memerhati cahaya samar bintang-bintang terawal di Alam Semesta, bertarikh kira-kira 13.8 bilion tahun lalu – hanya berjuta-juta tahun selepas Letupan Besar.

Kandungan berkaitan:

15 imej bintang yang tidak dapat dilupakan

8 cara kita tahu bahawa lubang hitam benar-benar wujud

15 galaksi paling aneh di alam semesta kita

Artikel ini pada asalnya diterbitkan oleh Sains Hidup. Baca artikel asal di sini.

We want to give thanks to the writer of this post for this incredible web content