Inilah sebabnya mengapa sukar untuk melihat lubang hitam supermasif di tengah-tengah Bima Sakti

Seperti yang mungkin dibayangkan tentang sebuah bintang besar yang runtuh di dalamnya terdapat undang-undang fizik nampak rosaklubang hitam menduduki tempat istimewa dalam budaya manusia — memacu semua jenis kreatif fiksyen sainskreatif sebenar teori fizikdan kreatif metafora. Namun walaupun kita ternganga kagum pada badan astronomi yang pertama kali dikenali oleh ahli teori sebagai “bintang gelap,” kita masih belum dapat menggambarkan lubang hitam yang sangat besar di tengah-tengah galaksi kita sendiri, dan di sekelilingnya bintang galaksi yang lain berputar.

Sehingga kini, itu.

Para saintis dari Event Horizon Telescope Collaboration (EHT) diumumkan pada hari Selasa bahawa mereka telah menyelaraskan lapan teleskop disegerakkan di seluruh dunia untuk menangkap imej Sagittarius A*. Empat juta kali lebih besar daripada matahari kita sendiri, Sagittarius A* telah lama berteori sebagai lubang hitam supermasif, tetapi pakar tidak dapat mengetahui dengan pasti kerana kesukaran untuk mengimejan bahagian langit itu dengan sangat tepat. Imej baharu menunjukkan cincin oren dan cahaya keemasan yang menjadi terang terutamanya di tiga lokasi. Di tengah, dan berwarna hitam, terdapat lubang berbentuk sedikit kacang.

BERKAITAN: Ahli astronomi melihat ledakan besar apabila medan magnet lubang hitam tiba-tiba terbalik

“Walaupun kita tidak dapat melihat lubang hitam itu sendiri, kerana ia benar-benar gelap, gas bercahaya di sekelilingnya mendedahkan tanda tanda: kawasan tengah gelap (dipanggil ‘bayangan’) yang dikelilingi oleh struktur seperti cincin yang terang, ” jelas ahli astronomi dalam a kenyataan. Salah seorang daripada mereka, Saintis Projek EHT Geoffrey Bower dari Institut Astronomi dan Astrofizik di Taipei, menambah dalam kenyataan bahawa “Kami terkejut dengan seberapa baik saiz cincin itu bersetuju dengan ramalan dari Teori Relativiti Am Einstein. Pemerhatian yang tidak pernah berlaku sebelum ini telah telah meningkatkan pemahaman kita tentang perkara yang berlaku di tengah-tengah galaksi kita, dan menawarkan pandangan baharu tentang cara lubang hitam gergasi ini berinteraksi dengan persekitaran mereka.”

Inginkan lebih banyak cerita kesihatan dan sains dalam peti masuk anda? Langgan surat berita mingguan Salon Saintis Vulgar.

Imej langsung pertama bagi lubang hitam ialah diperoleh pada tahun 2019, dan merupakan kemuncak tahun astrofotografi dan penyelidikan. Lubang hitam itu ialah lubang hitam supermasif di tengah galaksi M87, yang mempunyai jisim kira-kira 6.5 bilion matahari dan jaraknya 50 juta tahun cahaya. Sagittarius A* hanya berjarak 27,000 tahun cahaya, jauh, lebih dekat; namun kerana kedudukannya di langit malam dan medan pandangan yang relatif jelas, adalah lebih mudah untuk menggambarkan lubang hitam galaksi yang jauh sebelum melihat lubang hitam kita.

Perlu ditekankan bahawa, sementara kita dalam satu segi melihat lubang hitam, dalam erti kata lain konsep “melihat” salah satu objek ini adalah tidak masuk akal. Istilah “horizon peristiwa” lebih daripada tajuk filem seram sci-fi klasik 1997. Ia merujuk kepada ambang yang mengelilingi setiap lubang hitam, dan melaluinya tiada apa yang boleh melarikan diri. Daya graviti adalah sangat kuat sehingga semua yang jatuh ke dalam kekal di dalam lubang hitam selama-lamanya.

Ini, secara semula jadi, termasuk cahaya itu sendiri. Itulah sebabnya, untuk “melihat” lubang hitam, apa yang anda perhatikan sebenarnya adalah objek yang mengorbit di sekelilingnya, kadang-kadang sangat dekat dan sangat pantas. Itu termasuk cakera pertambahan, pengumpulan sampah angkasa – gas dan habuk – yang mengelilingi kebanyakan lubang hitam berhampiran ufuk peristiwa, menghasilkan aura cahaya samar daripada haba perlanggaran dan gerakan.

“Sesetengahnya jatuh ke dalam, sebahagian daripadanya hanya membentuk cakera ini di sekelilingnya dan benda itu bersinar,” Seth Fletcher, Amerika saintifik ketua editor ciri yang menulis buku tentang EHT, baru-baru ini dijelaskan. “Lobang hitam, kerana cara ia melengkungkan ruang, masa di sekelilingnya, kerana daya graviti yang luar biasa, ia memberikan bayang-bayang terhadap jirim bercahaya itu – dan itulah sebenarnya yang kita lihat dalam gambar ini.”

Mengatakan bahawa ini adalah a gambar jarak jauh akan menjadi kenyataan yang drastik. Kami tinggal di a galaksi spiral berpalang, atau yang berputar-putar dengan tangan yang melambai dan mempunyai struktur berbentuk bar di tengah yang sebahagian besarnya terdiri daripada bintang. Planet kita terletak di salah satu lengan lingkaran itu, dan Sagittarius A* adalah 27,000 tahun cahaya jauhnya. Ini bermakna jika seseorang melakukan perjalanan pada kelajuan cahaya, kita akan mengambil masa 27 millennia untuk sampai ke Sagittarius A* dari rumah angkasa kita.

Pasukan penyelidik dari EHT yang membuat penemuan ini menerbitkan penemuan mereka dalam jurnal saintifik The Astrophysical Journal Letters. Dalam menutup pengumuman penemuan mereka, mereka menyatakan bahawa lebih daripada 300 orang dari seluruh dunia mengambil bahagian dalam usaha ini, dan EHT mempunyai lebih banyak cita-cita.

“Sejak pemerhatian itu, EHT terus memerhati dan berkembang dalam keupayaannya melalui penambahan stesen baharu, pelebaran lebar jalur, dan pengenalan keupayaan frekuensi yang lebih tinggi,” tulis mereka. “Pemerhatian sedia ada dan baharu dengan EHT Sgr A* dan M87* ditambah dengan inovasi dalam analisis dan pemodelan teori akan memacu penemuan dalam makmal unik untuk fizik lubang hitam ini.”

Walaupun lubang hitam yang mempunyai berat sekurang-kurangnya 4 kali jisim matahari kita secara rutin dicipta dalam letupan supernova bintang besar, lubang hitam supermasif seperti Sagittarius A*, yang mempunyai berat berjuta-juta atau berbilion-bilion jisim suria, muncul secara berbeza: sama ada melalui proses pelik penyatuan gas di alam semesta awal; atau apabila beribu-ribu lubang hitam bintang bergabung selama berbilion tahun; atau gabungan kedua-duanya. Lubang hitam supermasif mempunyai sifat unik berbanding dengan rakan sebayanya yang jauh lebih kecil. Sesetengah saintis berteori bahawa, kerana jarak yang jauh antara ufuk peristiwa dan ketunggalan pusatnya, jika seseorang jatuh ke dalam lubang hitam supermasif, seseorang tidak akan serta-merta terlupa oleh kuasa pasang surutnya yang besar seperti yang berlaku di dalam lubang hitam quotidian 4 hingga 100 jisim suria. Sebaliknya, pemerhati yang jatuh ke dalam lubang hitam supermasif mungkin mempunyai beberapa jam atau lebih masa sebelum mereka terbunuh oleh regangan pasang surut; dalam tempoh itu, jika mereka melihat ke belakang keluar dari lubang hitam, dan ke arah ufuk peristiwa, mereka akan melihat peristiwa masa depan di ruang angkasa berhampiran berlaku pada kadar hiper-dipercepatkan, kerana masa di luar akan kelihatan semakin pantas apabila mereka menghampiri ketunggalan. Malangnya, pemerhati ini tidak akan dapat menyampaikan maklumat ini kerana tiada jalan keluar.

Untuk lebih banyak artikel Salon.com tentang lubang hitam:

We want to give thanks to the author of this write-up for this awesome content

You can find our social media profiles here , as well as other pages related to them here.https://paw6.info/related-pages/