InSight NASA Merekod Gempa Raksasa di Marikh – Yang Terbesar Pernah Dikesan di Planet Lain

Ilustrasi artis pendarat InSight di Marikh. InSight, singkatan untuk Penerokaan Dalaman menggunakan Penyiasatan Seismik, Geodesi dan Pengangkutan Haba, direka bentuk untuk memberi Planet Merah pemeriksaan menyeluruh pertama sejak ia terbentuk 4.5 bilion tahun lalu. Kredit: NASA/JPL-Caltech

Dianggarkan pada magnitud 5, gempa bumi itu adalah yang paling kuat pernah dikesan di planet lain.

Pendarat InSight Mars NASA telah mengesan gempa bumi terbesar yang pernah diperhatikan di planet lain: dianggarkan gegaran magnitud 5 yang berlaku pada 4 Mei 2022, hari Marikh ke-1,222, atau sol, misi. Ini menambah katalog lebih daripada 1,313 gempa yang telah dikesan oleh InSight sejak mendarat di Marikh pada November 2018. Gempa bumi terbesar yang pernah direkodkan sebelum ini ialah dianggarkan magnitud 4.2 dikesan pada 25 Ogos 2021.

Spektrogram Gempa Marikh 5 Magnitud

Spektrogram ini menunjukkan gempa bumi terbesar yang pernah dikesan di planet lain. Dianggarkan pada magnitud 5, gempa bumi ini ditemui oleh pendarat InSight NASA pada 4 Mei 2022, hari Marikh ke-1,222 atau sol, misi itu. Kredit: NASA/JPL-Caltech/ETH Zurich

InSight telah dihantar ke Marikh dengan seismometer yang sangat sensitif, yang disediakan oleh Centre National d’Études Spatiales (CNES) Perancis, untuk mengkaji bahagian dalam Planet Merah. Apabila gelombang seismik melalui atau memantulkan bahan dalam kerak, mantel dan teras Marikh, ia berubah dalam cara yang boleh dikaji oleh ahli seismologi untuk menentukan kedalaman dan komposisi lapisan ini. Perkara yang dipelajari oleh saintis tentang struktur Marikh boleh membantu mereka memahami dengan lebih baik pembentukan semua dunia berbatu, termasuk Bumi dan Bulannya.

Walaupun gempa bumi berukuran 5 magnitud ialah gempa bersaiz sederhana berbanding dengan yang dirasai di Bumi, ia hampir dengan had atas yang diharapkan oleh saintis untuk melihat di Marikh semasa misi InSight. Pasukan sains perlu mengkaji gempa baharu ini dengan lebih lanjut sebelum dapat memberikan butiran seperti lokasinya, sifat sumbernya dan perkara yang mungkin memberitahu kita tentang struktur dalaman Marikh.

Struktur Dalaman Marikh

Kesan artis tentang struktur dalaman Marikh. Kredit: © IPGP / David Ducros

“Sejak kami tetapkan seismometer kami pada Disember 2018, kami telah menunggu ‘yang besar,’” kata Bruce Banerdt, penyiasat utama InSight di NASAMakmal Jet Propulsion di California Selatan, yang mengetuai misi. “Gempa ini pasti memberikan pemandangan ke planet ini seperti yang lain. Para saintis akan menganalisis data ini untuk mempelajari perkara baharu tentang Marikh untuk tahun-tahun akan datang.”

Gempa bumi besar itu berlaku ketika InSight menghadapi cabaran baharu dengan panel solarnya, yang menggerakkan misi. Memandangkan lokasi InSight di Marikh memasuki musim sejuk, terdapat lebih banyak habuk di udara, mengurangkan cahaya matahari yang tersedia. Pada 7 Mei 2022, tenaga pendarat yang tersedia jatuh tepat di bawah had yang mencetuskan mod selamat, di mana kapal angkasa menangguhkan semua kecuali fungsi yang paling penting. Tindak balas ini direka bentuk untuk melindungi pendarat dan mungkin berlaku lagi apabila kuasa yang ada berkurangan secara perlahan.

Seismogram Gempa Marikh 5 Magnitud

Seismogram ini menunjukkan gempa terbesar pernah dikesan di planet lain. Dianggarkan pada magnitud 5, gempa bumi ini ditemui oleh pendarat InSight NASA pada 4 Mei 2022, 1,222 hari Marikh, atau sol, misi itu. Kredit: NASA/JPL-Caltech

Selepas pendarat menyelesaikan misi utamanya pada penghujung tahun 2020, memenuhi matlamat sains asalnya, NASA melanjutkan misi itu hingga Disember 2022.

Lagi Mengenai Misi

Makmal Tujahan Jet (JPL) menguruskan InSight untuk Direktorat Misi Sains NASA. InSight ialah sebahagian daripada Program Penemuan NASA, yang diuruskan oleh Pusat Penerbangan Angkasa Marshall agensi di Huntsville, Alabama. Lockheed Martin Space di Denver membina kapal angkasa InSight, termasuk peringkat pelayaran dan pendaratnya, serta menyokong operasi kapal angkasa untuk misi itu.

Sebilangan rakan kongsi Eropah, termasuk CNES dan Pusat Aeroangkasa Jerman (DLR), menyokong misi InSight. CNES menyediakan instrumen Seismic Experiment for Interior Structure (SEIS) kepada NASA, dengan penyiasat utama di IPGP (Institut de Physique du Globe de Paris). Sumbangan utama untuk SEIS datang daripada IPGP; Institut Max Planck untuk Penyelidikan Sistem Suria (MPS) di Jerman; Institut Teknologi Persekutuan Switzerland (ETH Zurich) di Switzerland; Kolej Imperial London dan Universiti Oxford di United Kingdom; dan JPL. DLR menyediakan instrumen Pakej Haba dan Sifat Fizikal (HP3), dengan sumbangan besar daripada Pusat Penyelidikan Angkasa (CBK) Akademi Sains Poland dan Astronika di Poland. Centro de Astrobiología (CAB) Sepanyol membekalkan penderia angin dan suhu.

We wish to thank the writer of this write-up for this remarkable material