Kajian Mencadangkan Putaran ‘Air Otak’ Boleh Bermakna Minda Kita Menggunakan Pengiraan Kuantum

Dalam kerja yang berterusan untuk merealisasikan potensi penuh pengkomputeran kuantumsaintis mungkin boleh cuba mengintip ke dalam otak kita sendiri untuk melihat apa yang mungkin: Satu kajian baru menunjukkan bahawa otak sebenarnya mempunyai banyak persamaan dengan komputer kuantum.

Penemuan ini boleh mengajar kita banyak tentang fungsi neuron serta asas mekanik kuantum. Penyelidikan mungkin menjelaskan, sebagai contoh, mengapa otak kita masih mampu mengatasi superkomputer dalam tugas tertentu, seperti membuat keputusan atau mempelajari maklumat baharu.

Seperti kebanyakan penyelidikan pengkomputeran kuantum, kajian itu melihat idea tentang kekusutan – dua zarah berasingan berada dalam keadaan yang dihubungkan bersama

“Kami menyesuaikan idea, dibangunkan untuk eksperimen untuk membuktikan kewujudan graviti kuantum, di mana anda mengambil sistem kuantum yang diketahui, yang berinteraksi dengan sistem yang tidak diketahui,” kata ahli fizik Christian Kerskens dari Universiti Dublin.

“Jika sistem yang diketahui terjerat, maka yang tidak diketahui mestilah sistem kuantum juga. Ia mengelakkan kesukaran untuk mencari alat pengukur untuk sesuatu yang kita tidak tahu apa-apa.”

Dalam erti kata lain, jalinan atau hubungan antara sistem yang diketahui hanya boleh berlaku jika sistem pengantara di tengah – sistem yang tidak diketahui – beroperasi pada tahap kuantum juga. Walaupun sistem yang tidak diketahui tidak boleh dikaji secara langsung, kesannya boleh diperhatikan, seperti graviti kuantum.

Untuk tujuan penyelidikan ini, putaran proton ‘air otak’ (cecair yang terkumpul di dalam otak) bertindak sebagai sistem yang diketahui, dengan adat pengimejan resonans magnetik (MRI) imbasan yang digunakan untuk mengukur aktiviti proton secara tidak invasif. Putaran zarah, yang menentukan sifat magnet dan elektriknya, adalah sifat mekanik kuantum.

Melalui teknik ini, penyelidik dapat melihat isyarat yang menyerupai potensi yang ditimbulkan oleh degupan jantung, yang merupakan sejenis isyarat elektroensefalografi (EEG). Isyarat ini biasanya tidak dapat dikesan melalui MRIdan pemikirannya ialah mereka muncul kerana proton nuklear berputar di dalam otak telah terjerat.

Pemerhatian yang direkodkan oleh pasukan memerlukan pengesahan melalui pengesahan melalui kajian masa depan merentas pelbagai bidang saintifik, tetapi keputusan awal kelihatan menjanjikan untuk kejadian kuantum bukan klasik dalam otak manusia apabila ia aktif.

“Sekiranya keterjeratan adalah satu-satunya penjelasan yang mungkin di sini, maka itu bermakna bahawa proses otak mesti telah berinteraksi dengan putaran nuklear, mengantara keterjeratan antara putaran nuklear,” kata Kerskens.

“Akibatnya, kita boleh menyimpulkan bahawa fungsi otak itu mestilah kuantum.”

Fungsi otak yang menerangi bacaan MRI juga dikaitkan dengan ingatan jangka pendek dan kesedaran sedar, dan itu menunjukkan proses kuantum – jika itu memang ia – memainkan peranan penting dalam kognisi dan kesedaranmencadangkan Kerskens.

Apa yang penyelidik perlu lakukan seterusnya adalah untuk mengetahui lebih lanjut tentang sistem kuantum yang tidak diketahui ini di dalam otak – dan kemudian kita mungkin memahami sepenuhnya cara kerja komputer kuantum yang kita bawa dalam kepala kita.

“Eksperimen kami, dilakukan hanya 50 meter dari teater kuliah tempat Schrödinger mempersembahkan terkenalnya pemikiran tentang kehidupanboleh memberi penerangan tentang misteri biologi, dan kesedaran yang secara saintifik lebih sukar untuk difahami,” kata Kerskens.

Penyelidikan telah diterbitkan dalam Jurnal Komunikasi Fizik.

We want to thank the writer of this post for this awesome content