Rajah menggambarkan pemusnahan perlahan sistem planet G238-44, dengan kerdil putih kecil di tengah, dikelilingi oleh cakera pertambahan samar yang terdiri daripada kepingan mayat yang hancur jatuh ke bintang mati. Asteroid yang tinggal membentuk aliran bahan nipis yang mengelilingi bintang. Planet-planet gergasi gas yang lebih besar mungkin masih wujud dalam sistem, dan lebih jauh lagi adalah sekumpulan badan berais seperti komet. Kredit: NASA, ESA, Joseph Olmsted (STScI)

Keganasan kematian bintang berhampiran sangat mengganggu sistem planetnya sehingga bintang mati yang ditinggalkan—dikenali sebagai kerdil putih—menghisap serpihan dari kedua-dua bahagian dalam dan luar sistem, lapor ahli astronomi dan rakan sekerja UCLA hari ini.

Ini adalah kes pertama kanibalisme kosmik di mana ahli astronomi telah memerhatikan kerdil putih yang memakan kedua-dua bahan berbatu-logam, berkemungkinan daripada asteroid berhampiran, dan bahan berais, yang dianggap berasal dari badan yang serupa dengan yang terdapat di tali pinggang Kuiper di pinggir. sistem suria kita sendiri.

“Kami tidak pernah melihat kedua-dua jenis objek ini meningkat kepada kerdil putih pada masa yang sama,” kata ketua penyelidik Ted Johnson, jurusan fizik dan astronomi di UCLA yang menamatkan pengajian minggu lalu. “Dengan mengkaji kerdil putih ini, kami berharap dapat memperoleh pemahaman yang lebih baik tentang sistem planet yang masih utuh.”

Penemuan ini berdasarkan analisis bahan yang ditangkap oleh atmosfera G238-44, kerdil putih kira-kira 86 tahun cahaya dari Bumi, menggunakan data arkib daripada Teleskop Angkasa Hubble dan satelit dan balai cerap NASA tambahan. Kerdil putih ialah teras terbakar yang kekal selepas bintang seperti matahari kita menumpahkan lapisan luarnya dan berhenti membakar bahan api melalui pelakuran nuklear.

Sungguh mengejutkan kerana diet kerdil putih yang meluas, penemuan ini juga menarik kerana ahli astronomi percaya objek berais terhempas dan diairi kering, planet berbatu dalam sistem suria kita—termasuk Bumi. Berbilion tahun yang lalu, komet dan asteroid dianggap telah menghantar air ke planet kita, mencetuskan keadaan yang diperlukan untuk kehidupan. Solek bahan yang dikesan hujan ke G238-44 membayangkan bahawa takungan berais mungkin biasa di kalangan sistem planet, kata pengarang bersama penyelidikan Benjamin Zuckerman, seorang profesor fizik dan astronomi UCLA.

“Kehidupan seperti yang kita ketahui memerlukan planet berbatu yang diliputi dengan pelbagai unsur yang tidak menentu seperti karbon, nitrogen dan oksigen,” kata Zuckerman. “Kelimpahan unsur-unsur yang kita lihat pada kerdil putih ini nampaknya berasal dari kedua-dua badan induk yang berbatu dan badan induk yang kaya tidak menentu-contoh pertama yang kami temui di kalangan kajian ratusan kerdil putih.”

Kekacauan dan kemusnahan: Dari bintang hidup kepada gergasi merah kepada kerdil putih

Teori-teori tentang sistem planet evolusi menggambarkan kematian bintang sebagai peristiwa bergelora, huru-hara, yang bermula apabila ia mula-mula belon secara eksponen menjadi apa yang dikenali sebagai gergasi merah dan kemudian dengan cepat kehilangan lapisan luarnya, runtuh menjadi kerdil putih—bintang yang sangat padat kira-kira saiz Bumi, dengan jisim matahari kita. Proses itu secara mendadak mengganggu orbit planet yang tinggal, dan objek yang lebih kecil—asteroid, komet, bulan—yang usaha terlalu dekat dengannya boleh bertaburan seperti bola pin dan dihantar meluncur ke arah kerdil putih.

Kajian ini mengesahkan skala sebenar huru-hara, menunjukkan bahawa dalam tempoh 100 juta tahun selepas permulaan fasa kerdil putihnya, bintang itu dapat secara serentak menangkap dan menggunakan bahan dari tali pinggang asteroid berhampiran dan kawasan seperti tali pinggang Kuiper yang jauh. .

Walaupun ahli astronomi telah mengkatalogkan lebih daripada 5,000 planet di luar sistem suria kita, satu-satunya planet yang solek dalamannya kita mempunyai pengetahuan langsung ialah Bumi. Oleh kerana bahan yang bertambah pada G238-44 mewakili blok binaan planet utama, kanibalisme kerdil putih ini memberikan peluang unik untuk memisahkan planet dan melihat bahan asalnya apabila ia mula-mula terbentuk di sekeliling bintang, kata penyelidik astronomi UCLA Beth. Klein, ahli pasukan.

Pasukan itu mengukur kehadiran nitrogen, oksigen, magnesium, silikon dan besi, antara unsur lain, dalam atmosfera kerdil putih. Pengesanan besi mereka dalam kelimpahan yang sangat tinggi adalah bukti untuk teras logam planet terestrial, seperti Bumi, Zuhrah, Marikh dan Mercury, kata Johnson. Kelimpahan nitrogen yang tinggi secara tidak dijangka menyebabkan mereka membuat kesimpulan bahawa badan berais turut hadir.

“Paling sesuai untuk data kami ialah gabungan hampir dua-ke-satu bahan seperti Mercury dan bahan seperti komet, yang terdiri daripada ais dan habuk,” kata Johnson. “Logam besi dan ais nitrogen masing-masing mencadangkan keadaan pembentukan planet yang sangat berbeza. Tiada objek sistem suria yang diketahui dengan begitu banyak kedua-duanya.”

Para penyelidik mengatakan senario muktamad untuk matahari kita sendiri kira-kira 5 bilion tahun dari sekarang berkemungkinan agak serupa dengan apa yang telah dilihat dengan G238-44. Semasa fasa gergasi merah matahari, Bumi mungkin tersejat sepenuhnya bersama dengan bahagian dalam planetmereka meramalkan.

Orbit kebanyakan asteroid dalam sabuk asteroid utama sistem suria kita akan terganggu secara graviti oleh Musytari dan juga akan jatuh ke sisa kerdil putih yang akan menjadi matahari, katanya.

Selama lebih daripada dua tahun, kumpulan penyelidik di UCLA, bersama-sama rakan sekerja di UC San Diego dan Universiti Kiel di Jerman, telah berusaha untuk membongkar misteri G238-44 dengan menganalisis unsur-unsur yang dikesan pada bintang kerdil putih.

Analisis mereka termasuk data daripada Penjelajah Spektroskopi Jauh Ultraviolet NASA yang telah bersara, Spektrometer Echelle Resolusi Tinggi Balai Cerap Keck di Hawaii dan Spektrograf Asal Kosmik Teleskop Angkasa Hubble dan Spektrograf Pengimejan Teleskop Angkasa. Teleskop Angkasa Hubble ialah projek kerjasama antarabangsa antara NASA dan Agensi Angkasa Eropah.

Keputusan pasukan itu dibentangkan pada sidang akhbar Persatuan Astronomi Amerika pada 15 Jun.

Detik terakhir peninggalan planet dilihat buat kali pertama