Kehidupan Baharu: NASA’s InSight Mars Lander Mendapat Beberapa Minggu Tambahan Operasi Sains

Pendarat InSight Mars NASA menggunakan seismometer untuk mengkaji lapisan dalam Marikh. Isyarat seismik daripada gempa berubah apabila ia melalui pelbagai jenis bahan; ahli seismologi boleh “membaca” coretan seismogram untuk mengkaji sifat-sifat kerak, mantel dan teras planet. Kredit: NASA/JPL-Caltech

Pasukan misi InSight telah memilih untuk mengendalikan seismometernya lebih lama daripada yang dirancang sebelum ini, walaupun pendarat akan kehabisan kuasa lebih cepat akibatnya.

Sebagai kuasa yang tersedia untuk NASA‘s InSight Marikh pendarat berkurangan dari hari ke hari, pasukan kapal angkasa telah menyemak garis masa misi untuk memaksimumkan sains yang boleh mereka kendalikan. Pendarat itu diunjurkan untuk menutup secara automatik seismometer – instrumen sains operasi terakhir InSight – menjelang akhir bulan Jun untuk menjimatkan tenaga, bertahan dengan kuasa apa yang dimilikinya. panel solar sarat habuk boleh menjana sehingga sekitar Disember.

Selfie Akhir NASA InSight

Pendarat InSight Mars NASA mengambil swafoto terakhir ini pada 24 April 2022, hari Marikh ke-1,211 atau sol, misi itu. Pendarat itu dilitupi habuk yang jauh lebih banyak berbanding ketika selfie pertamanya, diambil pada Disember 2018, tidak lama selepas mendarat – atau dalam swafoto kedua, terdiri daripada imej yang diambil pada Mac dan April 2019. Kredit: NASA/JPL-Caltech

Sebaliknya, pasukan kini merancang untuk memprogramkan pendarat supaya seismometer boleh beroperasi lebih lama, mungkin sehingga akhir Ogos atau awal September. Melakukannya akan menyahcas bateri pendarat lebih cepat dan menyebabkan kapal angkasa kehabisan kuasa pada masa itu juga, tetapi ia mungkin membolehkan seismometer mengesan gempa bumi tambahan.

“InSight masih belum selesai mengajar kami tentang Marikh,” kata Lori Glaze, pengarah Bahagian Sains Planetarium NASA di Washington. “Kami akan mendapatkan semua ilmu terakhir yang kami boleh sebelum pendarat menamatkan operasi.”

Pasukan InSight akan tersedia untuk menjawab soalan anda secara terus pada 28 Jun jam 3 petang EDT (tengah hari PDT) semasa acara strim langsung di YouTube. Soalan boleh ditanya menggunakan hashtag #AskNASA.

InSight (singkatan untuk Penerokaan Dalaman menggunakan Penyiasatan Seismik, Geodesi dan Pengangkutan Haba) adalah dalam misi lanjutan selepas mencapai matlamat sainsnya. Pendarat itu telah mengesan lebih daripada 1,300 gempa bumi sejak mendarat di Marikh pada 2018, memberikan maklumat yang membolehkan para saintis mengukur kedalaman dan komposisi Kerak, mantel dan teras Marikh. Dengan instrumennya yang lain, InSight telah merekodkan data cuaca yang tidak ternilai, menyiasat tanah di bawah pendarat, dan mengkaji sisa-sisa medan magnet purba Marikh.

Marikh Selfie Pertama InSight

Ini adalah swafoto penuh pertama NASA InSight di Marikh. Ia memaparkan panel solar dan dek pendarat. Di atas dek terdapat instrumen sainsnya, ledakan penderia cuaca dan antena UHF. Selfie itu diambil pada 6 Disember 2018 (Sol 10). Kredit: NASA/JPL-Caltech

Semua instrumen kecuali seismometer telah dimatikan. Seperti kapal angkasa Mars yang lain, InSight mempunyai sistem perlindungan kerosakan yang secara automatik mencetuskan “mod selamat” dalam situasi yang mengancam dan menutup semua tetapi fungsi yang paling penting, membolehkan jurutera menilai keadaan. Kuasa rendah dan suhu yang hanyut di luar had yang telah ditetapkan boleh mencetuskan mod selamat.

Untuk membolehkan seismometer terus berjalan selama mungkin, pasukan misi mematikan sistem perlindungan kerosakan InSight. Walaupun ini akan membolehkan instrumen beroperasi lebih lama, ia meninggalkan pendarat tanpa perlindungan daripada kejadian tiba-tiba dan tidak dijangka yang pengawal darat tidak akan mempunyai masa untuk bertindak balas.

Selfie InSight

Ini adalah swafoto penuh kedua NASA InSight di Marikh. Sejak mengambil swafoto pertamanya, pendarat telah mengeluarkan probe haba dan seismometer dari deknya, meletakkannya di permukaan Marikh; salutan habuk nipis kini meliputi kapal angkasa itu juga. Selfie ini ialah mozek yang terdiri daripada 14 imej yang diambil pada 15 Mac dan 11 April – hari Marikh ke-106 dan ke-133, atau sol, misi – oleh Kamera Penerapan Instrumen InSight, terletak pada lengan robotnya. Kredit: NASA/JPL-Caltech

“Matlamatnya adalah untuk mendapatkan data saintifik sehingga ke tahap di mana InSight tidak boleh beroperasi sama sekali, dan bukannya menjimatkan tenaga dan mengendalikan pendarat tanpa faedah sains,” kata Chuck Scott, pengurus projek InSight di Makmal Propulsion Jet NASA di California Selatan.

Kemas kini tetap tentang kuasa InSight dan pemerhatian daripada ahli pasukan misi akan dipaparkan blogs.nasa.gov/insight.

Pasukan InSight juga akan tersedia untuk menjawab soalan anda secara terus pada 28 Jun jam 3 petang EDT (tengah hari PDT) semasa acara strim langsung pada Youtube. Soalan boleh ditanya menggunakan hashtag #AskNASA.

Lagi Mengenai Misi

JPL menguruskan InSight untuk Direktorat Misi Sains NASA. InSight ialah sebahagian daripada Program Penemuan NASA, yang diuruskan oleh Pusat Penerbangan Angkasa Marshall agensi di Huntsville, Alabama. Lockheed Martin Space di Denver membina kapal angkasa InSight, termasuk peringkat pelayaran dan pendaratnya, serta menyokong operasi kapal angkasa untuk misi itu.

Sebilangan rakan kongsi Eropah, termasuk Centre National d’Études Spatiales (CNES) Perancis dan Pusat Aeroangkasa Jerman (DLR), menyokong misi InSight. CNES menyediakan instrumen Seismic Experiment for Interior Structure (SEIS) kepada NASA, dengan penyiasat utama di IPGP (Institut de Physique du Globe de Paris). Sumbangan penting untuk SEIS datang daripada IPGP; Institut Max Planck untuk Penyelidikan Sistem Suria (MPS) di Jerman; Institut Teknologi Persekutuan Switzerland (ETH Zurich) di Switzerland; Kolej Imperial London dan Universiti Oxford di United Kingdom; dan JPL. DLR menyediakan instrumen Pakej Haba dan Sifat Fizikal (HP3), dengan sumbangan besar daripada Pusat Penyelidikan Angkasa (CBK) Akademi Sains Poland dan Astronika di Poland. Centro de Astrobiología (CAB) Sepanyol membekalkan penderia suhu dan angin.

We would like to give thanks to the writer of this short article for this outstanding material