Kelihatan jarang planet gergasi masih ‘dalam rahim’ namun sembilan kali ganda jisim Musytari

Para saintis telah memerhatikan sebuah planet yang sangat besar kira-kira sembilan kali jisim Musytari pada peringkat awal pembentukan yang luar biasa – menggambarkannya masih dalam kandungan – dalam penemuan yang mencabar pemahaman semasa pembentukan planet.

Para penyelidik menggunakan teleskop Subaru, berhampiran puncak gunung berapi Hawaii yang tidak aktif, dan mengorbit Teleskop angkasa Hubble untuk mengesan dan mengkaji planet yang dipanggil AB Aurigae b, gergasi gas yang mengorbit luar biasa jauh dari bintang tuan rumah mudanya. Gergasi gas ialah planet, seperti planet terbesar dalam sistem suria kita Musytari dan Zuhal, kebanyakannya terdiri daripada hidrogen dan helium, dengan gas berpusar mengelilingi teras pepejal yang lebih kecil.

“Kami fikir ia masih sangat awal dalam proses ‘kelahiran’,” kata ahli astrofizik Thayne Currie dari Teleskop Subaru dan pusat penyelidikan Nasa-Ames, pengarang utama kajian yang diterbitkan pada hari Isnin dalam jurnal Astronomi Alam. “Bukti menunjukkan bahawa ini adalah peringkat pembentukan paling awal yang pernah diperhatikan untuk gergasi gas.”

Ia tertanam dalam cakera luas gas dan habuk yang mengandungi bahan yang membentuk planet dan mengelilingi bintang yang dipanggil AB Aurigae. Ia terletak 508 tahun cahaya dari Bumi. Bintang ini mempunyai masa kemasyhuran sekejap apabila imejnya muncul dalam adegan dalam filem Don’t Look Up pada 2021.

Ilustrasi seorang artis menunjukkan eksoplanet besar yang baru terbentuk dipanggil AB Aurigae b. Gambar: NASA/Reuters

Kira-kira 5,000 planet di luar sistem suria kita, atau exoplanet, telah dikenal pasti. Yang ini antara yang terbesar. Ia menghampiri saiz maksimum untuk diklasifikasikan sebagai planet dan bukannya kerdil perang, badan perantaraan antara planet dan bintang. Ia dipanaskan oleh gas dan habuk yang jatuh ke dalamnya.

Planet dalam proses pembentukan – dipanggil protoplanet – telah diperhatikan hanya di sekitar satu bintang lain.

Hampir semua exoplanet yang diketahui mempunyai orbit mengelilingi bintangnya dalam jarak yang memisahkan matahari kita dan planetnya yang paling jauh Neptun. Tetapi planet ini mengorbit tiga kali ganda jarak Neptun dari matahari dan 93 kali jarak Bumi dari matahari.

Kelahirannya nampaknya mengikuti proses yang berbeza daripada model pembentukan planet standard.

“Pemikiran konvensional ialah kebanyakan – jika tidak semua – planet terbentuk melalui pertambahan perlahan pepejal ke teras berbatu, dan gergasi gas melalui fasa ini sebelum teras pepejal cukup besar untuk mula menambah gas,” kata ahli astronomi dan rakan kajian. -pengarang Olivier Guyon dari teleskop Subaru dan Universiti Arizona.

Dalam senario ini, protoplanet yang tertanam dalam cakera yang mengelilingi bintang muda secara beransur-ansur tumbuh daripada objek pepejal bersaiz habuk hingga batu dan, jika teras ini mencapai beberapa kali jisim Bumi, kemudian mula mengumpul gas dari cakera.

“Proses ini tidak boleh membentuk planet gergasi pada jarak orbit yang besar, jadi penemuan ini mencabar pemahaman kita tentang pembentukan planet,” kata Guyon.

Sebaliknya, para penyelidik percaya AB Aurigae b terbentuk dalam senario di mana cakera di sekeliling bintang menyejuk dan graviti menyebabkan ia berpecah menjadi satu atau lebih rumpun besar yang terbentuk menjadi planet.

“Terdapat lebih daripada satu cara untuk memasak telur,” kata Currie. “Dan nampaknya terdapat lebih daripada satu cara untuk membentuk planet seperti Musytari.”

Bintang AB Aurigae adalah kira-kira 2.4 kali lebih besar daripada matahari kita dan hampir 60 kali lebih cerah. Ia berumur kira-kira 2m tahun – bayi mengikut piawaian cemerlang – berbanding dengan kira-kira 4.5 bilion tahun untuk matahari pertengahan umur kita. Matahari pada awal hayatnya juga dikelilingi oleh cakera yang menimbulkan Bumi dan planet-planet lain.

“Pemerhatian astronomi baharu terus mencabar teori semasa kami, akhirnya meningkatkan pemahaman kami tentang alam semesta,” kata Guyon. “Pembentukan planet sangat kompleks dan tidak kemas, dengan banyak kejutan masih menanti.”

We would love to thank the author of this short article for this awesome content