Kematian ganas bulan Chrysalis mungkin telah melahirkan cincin Zuhal

Pemandangan Zuhal dari Teleskop Angkasa Hubble NASA merakam butiran sistem gelang dan butiran atmosferanya pada 20 Jun 2019. Para saintis berkata pada hari Khamis, kemusnahan bulan besar yang tersasar terlalu dekat dengan Zuhal akan menyumbang kedua-duanya untuk kelahiran planet gergasi gas itu. cincin yang megah. (NASA/ESA, A. Simon, MH Wong, dan Pasukan OPAL melalui REUTERS)

Anggaran masa membaca: 3-4 minit

WASHINGTON — Sebut saja kes kehilangan bulan.

Para saintis menggunakan data yang diperoleh oleh kapal angkasa Cassini dan simulasi komputer NASA berkata pada hari Khamis, kemusnahan bulan besar yang tersasar terlalu dekat dengan Zuhal akan menyumbang kedua-duanya untuk kelahiran gas. cincin megah planet gergasi dan kecondongan orbitnya yang luar biasa kira-kira 27 darjah.

Para penyelidik menamakan bulan yang dihipotesiskan ini Chrysalis dan berkata ia mungkin telah dipecahkan oleh daya pasang surut dari tarikan graviti Zuhal mungkin 160 juta tahun yang lalu – agak baru berbanding tarikh pembentukan planet lebih daripada 4.5 bilion tahun yang lalu.

Kira-kira 99% daripada serpihan Chrysalis nampaknya telah menjunam ke atmosfera Zuhal manakala baki 1% kekal di orbit mengelilingi planet dan akhirnya membentuk sistem cincin besar yang merupakan salah satu keajaiban sistem suria kita, kata para penyelidik. Mereka memilih nama Chrysalis untuk bulan kerana ia merujuk kepada peringkat pupa rama-rama sebelum ia berubah menjadi bentuk dewasa yang gemilang.

“Ketika rama-rama muncul dari kepompong, cincin Zuhal muncul dari satelit purba Chrysalis, ” kata Jack Wisdom, seorang profesor sains planet di Massachusetts Institute of Technology dan pengarang utama kajian yang diterbitkan dalam jurnal Sains.

Para penyelidik menganggarkan bahawa Chrysalis adalah kira-kira saiz Iapetus, bulan ketiga terbesar Zuhal yang mempunyai diameter lebih sedikit 910 batu.

“Kami menganggap ia kebanyakannya terdiri daripada ais air, ” kata saintis planet dan pengarang bersama kajian Burkhard Militzer dari University of California, Berkeley.

Cincin Zuhal, yang kebanyakannya diperbuat daripada zarah air ais yang terdiri daripada lebih kecil daripada sebutir pasir sehingga saiz gunung, memanjang sehingga 175,000 batu dari planet ini tetapi secara amnya hanya kira-kira 30 kaki tebal. Walaupun planet-planet gas besar sistem suria yang lain termasuk Musytari juga mempunyai cincin, ia adalah kecil berbanding planet Zuhal, planet keenam dari matahari.

Terletak hampir 10 kali lebih jauh dari matahari berbanding Bumi, Zuhal ialah planet kedua terbesar dalam sistem suria kita di belakang Musytari, dengan volum 750 kali lebih besar daripada Bumi. Zuhal, kebanyakannya terdiri daripada hidrogen dan helium, diorbit oleh 83 bulan yang diketahui, termasuk Titan, bulan kedua terbesar sistem suria — lebih besar daripada planet Mercury.

Cassini mengorbit Saturnus 294 kali dari 2004 hingga 2017, mendapatkan data penting termasuk pengukuran graviti yang menjadi kunci kepada kajian baharu itu, sebelum penjelajah robotik membuat kematian terjun ke dalam planet ini.

Cincin Zuhal dilihat seperti yang dilihat oleh kapal angkasa Cassini NASA, yang memperoleh imej yang terdiri daripada mozek ini pada jarak kira-kira 450,000 batu dari Zuhal 25 April 2007. Para saintis berkata pada hari Khamis pemusnahan bulan besar yang tersasar terlalu dekat dengan Zuhal akan menyumbang kedua-duanya untuk kelahiran cincin megah planet gergasi gas itu. (Foto: NASA/JPL-Caltech/Institut Sains Angkasa/Edaran melalui Reuters)

Satu kajian yang diterbitkan pada tahun 2019 memberikan bukti bahawa cincin itu adalah penambahan yang agak baru-baru ini, dan penyelidikan baharu berkembang pada penemuan tersebut. Dalam kajian baru, para penyelidik mencadangkan proses pelbagai langkah untuk menjelaskan pembentukan cincin Zuhal.

Sistem Saturnus terbentuk dengan Chrysalis antara banyak bulan yang ada, kata mereka. Pada awalnya, paksi putaran planet itu berserenjang dengan satah orbitnya mengelilingi matahari tetapi kesan graviti planet Neptun yang jauh pada sistem Saturnus menyengetkan paksi putaran Zuhal.

Drama itu bermula apabila orbit Titan mengelilingi Zuhal mula hanyut ke luar – proses masih berlaku – menjejaskan kestabilan orbit Chrysalis, kata mereka. Penghijrahan keluar Titan dianggap agak pantas, iaitu kira-kira 4 inci setahun — yang kedengaran tidak begitu banyak tetapi dari masa ke masa berjumlah banyak, terutamanya untuk bulan yang begitu besar.

Orbit Chrysalis merosot dan bulan meneroka begitu dekat dengan Zuhal sehingga ia hancur, kata para penyelidik.

“Daya graviti Zuhal merobeknya seperti cara Musytari mengoyakkan komet Shoemaker-Levy 9,” kata Militzer, merujuk kepada komet yang akhirnya jatuh ke Musytari pada tahun 1994.

“Dengan Chrysalis hilang, Neptunus tidak lagi dapat mengubah paksi putaran Zuhal. Jadi planet itu dibiarkan berputar pada sudut 27 darjah,” tambah Militzer.

Sebagai perbandingan, kecondongan Bumi adalah kira-kira 23 darjah.

Foto