Kembar Musytari Mengesan 17,000 Tahun Cahaya

Dua pemandangan kawasan berhampiran tempat planet yang baru ditemui itu ditemui, satu di sebelah kiri dari Kepler dan satu di sebelah kanan dari Teleskop Kanada-Perancis-Hawaii (CFHT).

Imej: NASA/Kepler/CFHT

Eksoplanet dengan ciri seperti Musytari yang jelas telah ditemui dalam data lama yang dikumpul oleh teleskop angkasa Kepler NASA. Hebatnya, Kepler membuat pemerhatian menggunakan kanta mikro graviti, yang merupakan yang pertama untuk balai cerap berasaskan angkasa.

Penyelidikan baharu itu ditetapkan untuk diterbitkan dalam Notis Bulanan Persatuan Astronomi Diraja, dan ia menerangkan K2-2016-BLG-0005Lb, sebuah planet luar suria dengan jisim yang hampir sama dengan Musytari dan mengorbit pada kedudukan yang setanding dengan jarak Musytari dari Matahari kita. Data yang dikumpul oleh Kepler pada 2016 adalah kunci kepada pengesanan. A pracetak kajian itu boleh didapati di arXiv.

“Penemuan ini dibuat menggunakan teleskop angkasa lepas yang tidak direka untuk pemerhatian kanta mikro dan, dalam banyak cara, sangat tidak optimum untuk sains sedemikian,” saintis yang diketuai oleh pelajar PhD David Specht dari Universiti Manchester, tulis dalam kertas. “Walau bagaimanapun, ia telah menghasilkan pengukuran jisim planet langsung dengan ketepatan tinggi, sebahagian besarnya berkat irama pemerhatian tinggi tanpa gangguan yang dipermudahkan dengan memerhati dari angkasa.”

K2-2016-BLG-0005Lb ialah “eksoplanet kanta mikro terikat pertama yang ditemui daripada data berasaskan angkasa,” kata saintis. Sememangnya, Kepler berjaya melihat lebih 2,700 eksoplanet yang disahkan semasa kerjayanya yang cemerlang selama sembilan tahun (misi itu berakhir pada 2018), tetapi ini menandakan kali pertama Kepleratau mana-mana teleskop berasaskan angkasa untuk perkara itu, berjaya mengesan planet luar suria melalui acara kanta mikro.

Diramalkan oleh Albert Einstein, kanta mikro graviti adalah sejenis kosmik kaca pembesar yang membolehkan ahli astronomi melihat pandangan berlebihan objek angkasa yang sebaliknya akan dikaburkan oleh objek latar depan, seperti bintang. Objek berat menyebabkan cahaya membengkok pada jarak yang jauh. Ini membolehkan ahli astronomi melihat cahaya dari bintang latar belakang dari sudut pandang kita, apabila cahaya melengkung di sekeliling objek latar depan.

“Planet membesarkan cahaya bintang hanya manakala ia hampir sempurna dibarisi bintang latar belakang,” Eamonn Kerins, pengarang bersama kajian dan penyiasat utama untuk Majlis Kemudahan Sains dan Teknologi, menulis kepada saya dalam e-mel. “Kira-kira hanya satu daripada 100 juta bintang di galaksi kita yang cahayanya boleh dilihat diherotkan oleh medan graviti planet. Dan apabila penyelewengan berlaku, ia sangat ringkas, berlangsung dari beberapa jam hingga mungkin sehari.”

Kerin berkata isyarat seperti ini sangat sukar untuk dikesan, kerana ahli astronomi perlu meninjau kecerahan berjuta-juta bintang setiap beberapa bulan, kadang-kadang untuk tahun. Mereka kemudiannya perlu menghuraikan sejumlah besar data dengan harapan dapat mencari isyarat. Kepler, yang bergantung pada kaedah transit untuk mengesan eksoplanet (di mana peredupan bintang secara berkala menunjukkan planet yang lalu di hadapannya), tidak benar-benar dibina untuk ini.

“Masalah utama dengan Kepler ialah kameranya mempunyai piksel besar yang memberi kita sejenis Minecraft pemandangan galaksi dalam. Semua bintang kelihatan sangat berhalangan, dan terdapat banyak daripada mereka dalam setiap piksel, “jelas Kerins. “Kuncinya adalah untuk memodelkan dengan sangat tepat bagaimana piksel Kepler bertindak balas dalam medan bintang yang sangat sesak. Kebanyakan bintang di lapangan tidak berbeza-beza, jadi kami boleh memeriksa tingkah laku kamera Kepler dengan bintang-bintang itu untuk membina isyarat paling jelas yang mungkin daripada bintang berlensa yang berbeza-beza.” Dia menambah: “Ia adalah sukar!”

Ahli astronomi sedang melihat data Kepler dari 2016, khususnya data daripada Kempen 9 misi Kepler K2. Algoritma carian baharu membenderakan lima isyarat kanta mikro calon daripada set data (seperti yang didedahkan dalam penyelidikan dari 2021), salah satunya—terlihat berhampiran gbulge alaktik-didapati sebagai peristiwa mikrolensing “jelas”, menurut kajian baru itu.

Kebetulan lima—ya lima—tinjauan berasaskan darat mengimbas lokasi yang sama di angkasa pada masa yang sama, iaitu Eksperimen Lensa Gravitasional Optik (OGLE-IV), Teleskop Kanada–Perancis–Hawaii (CFHT), Lensa Mikro Pemerhatian dalam Astrofizik (MOA-2), Rangkaian Teleskop Lensa Mikro Korea (KMTNet), dan Teleskop Inframerah United Kingdom (UKIRT). Data dari balai cerap ini digunakan untuk menyokong data Kepler dan seterusnya mencirikan seperti Musytari planet. Kempen ini melihat tempat yang betul pada masa yang tepat, tetapi “tiada satu pun tinjauan berasaskan darat yang menandakan K2-2016-BLG-0005 lebih awal” kajian 2021, tulis para saintis.

Eksoplanet yang baru dilihat berada 17,000 tahun cahaya dari Bumi. Ia boleh dikatakan mempunyai jisim yang sama seperti Musytari dan orbit yang serupa dari segi jarak ke bintang tuan rumahnya. Planet ini adalah “salah seorang sepupu yang paling dekat dengan Musytari yang setakat ini ditemui melalui sebarang kaedah,” kata Kerins. “Ia juga hampir dua kali lebih jauh daripada kami berbanding ribuan planet yang paling jauh seterusnya yang ditemui oleh Kepler,” katanya sambil menambah bahawa “dengan menggunakan kaedah baharu ini, kami telah dapat meluaskan jangkauan Kepler secara besar-besaran.”

Kepler tidak lagi ada, tetapi NASA akan datang Nancy Grace Roman Teleskop Angkasa, yang dijadualkan dilancarkan lewat dekad ini, sedang dibina khusus untuk mencari planet menggunakan kanta mikro. Kerin berharap teleskop Rom akan mendedahkan seni bina planet sistem bintang lain dan banyaknya dunia yang berpotensi untuk didiami di Bima Sakti, antara lain. “Ia akan menjadi perjalanan yang hebat,” katanya.

We would love to thank the writer of this post for this amazing web content