Kesan asteroid MENGGERAKKAN kutub utara dan selatan bulan kira-kira 186 batu sepanjang 4.25 bilion tahun

Perlanggaran purba dengan asteroid sebenarnya telah menggerakkan bahagian utara dan selatan bulan sejauh kira-kira 186 batu, saintis mendedahkan dalam satu kajian baru.

Satu pasukan di Pusat Penerbangan Angkasa Goddard NASA di Maryland menggunakan simulasi komputer untuk ‘memadam’ beribu-ribu kawah dari permukaan bulan – seolah-olah ia akan kembali ke masa 4.25 bilion tahun lalu apabila kawah itu tidak wujud.

Kerja mereka menyebabkan mereka mendapati bahawa kesan asteroid menyebabkan lokasi kutub ‘berkeliaran’ sebanyak 10 darjah latitud atau kira-kira 186 batu. Untuk meletakkannya dalam perspektif, jumlah diameter bulan ialah 2,159 batu.

Kutub berkeliaran ini boleh mengajar saintis lebih lanjut tentang kutub, yang dianggap kawasan yang lebih berharga kerana air beku yang ditemui di sana.

Perlanggaran purba dengan asteroid sebenarnya menggerakkan bahagian utara dan selatan bulan sejauh kira-kira 186 batu, dedah saintis dalam kajian baharu

Pasukan di Pusat Penerbangan Angkasa Goddard NASA di Maryland menggunakan simulasi komputer untuk 'memadam' beribu-ribu kawah dari permukaan bulan. Model graviti GRAIL GRGM1200B (kiri) dan GRGM1200B dengan 5197 anomali graviti kawah dialih keluar (kanan)

Pasukan di Pusat Penerbangan Angkasa Goddard NASA di Maryland menggunakan simulasi komputer untuk ‘memadam’ beribu-ribu kawah dari permukaan bulan. Model graviti GRAIL GRGM1200B (kiri) dan GRGM1200B dengan 5197 anomali graviti kawah dialih keluar (kanan)

Kerja mereka menyebabkan mereka mendapati bahawa kesan asteroid menyebabkan lokasi kutub 'berkeliaran' sebanyak 10 darjah latitud atau kira-kira 186 batu. Untuk meletakkannya dalam perspektif, jumlah diameter bulan ialah 2,159 batu

Vishnu Viswanathan, seorang saintis NASA Godard yang mengetuai kajian itu, berkata dalam satu kenyataan: ‘Berdasarkan sejarah kawah Bulan, pengembaraan kutub nampaknya cukup sederhana untuk air berhampiran kutub kekal dalam bayang-bayang dan menikmati keadaan stabil selama berbilion-bilion. bertahun-tahun.’

Kesan asteroid menggali jisim dan meninggalkan lekukan di permukaan, atau poket jisim yang lebih rendah, tetapi bulan akan mengorientasikan semula dirinya untuk membawa poket tersebut ke arah kutub – sambil membawa kawasan berjisim lebih tinggi keluar ke arah khatulistiwa melalui daya emparan.

Seperti yang dicatatkan NASA dalam a catatan blogini adalah daya yang sama yang menyebabkan doh pizza terbentang apabila tukang masak melambung dan memutarkannya ke udara.

‘Jika anda melihat Bulan dengan semua kawah ini di atasnya, anda boleh melihatnya dalam data medan graviti,’ kata David Smith, penyiasat utama untuk Altimeter Laser Pengorbit Bulan. ‘Saya fikir, “Mengapa saya tidak boleh mengambil salah satu daripada kawah itu dan menyedutnya, mengeluarkan tandatangan sepenuhnya?”‘

Di atas, kiri: Peta unjuran tukul berpusat pada 270° E menunjukkan taburan kawah yang tidak seragam dengan diameter 20-150 km. Di atas, kanan: Peta anomali graviti bulan berkembang kepada darjah dan susunan 650

Kajian itu dibuat ketika roket mega Artemis 1 NASA yang terkepung (di atas) menghadapi ujian kriogenik minggu ini dan kemungkinan percubaan pelancaran - menunggu beberapa syarat - semasa tetingkap 70 minit pada 27 September dengan sandaran pada Okt. 2

Kajian itu dibuat ketika roket mega Artemis 1 NASA yang terkepung (di atas) menghadapi ujian kriogenik minggu ini dan kemungkinan percubaan pelancaran – menunggu beberapa syarat – semasa tetingkap 70 minit pada 27 September dengan sandaran pada Okt. 2

Artemis 3 dan Chang'e-7 China kedua-duanya mengenal pasti tapak berhampiran kawah Shackleton, Haworth dan Nobile sebagai zon pendaratan yang berpotensi (kawasan yang dilingkari merah, di atas). Kawasan pertindihan ini adalah rumah kepada kawah berbayang yang boleh memerangkap air-ais

Artemis 3 dan Chang’e-7 China kedua-duanya mengenal pasti tapak berhampiran kawah Shackleton, Haworth dan Nobile sebagai zon pendaratan yang berpotensi (kawasan yang dilingkari merah, di atas). Kawasan pertindihan ini adalah rumah kepada kawah berbayang yang boleh memerangkap air-ais

Untuk kajian mereka yang diterbitkan dalam Jurnal Sains PlanetaryViswanathan, Smith dan rakan sekerja bekerja dengan kira-kira 5,200 kawah dengan saiz dari 12 batu hingga 746 batu lebar.

Mereka mereka bentuk model komputer untuk mengambil koordinat dan lebar kawah untuk mengesan tandatangan graviti mereka.

Kemudian mereka menjalankan simulasi yang mengeluarkan tandatangan graviti – pada asasnya melancarkan semula jam kepada 4.25 bilion tahun yang lalu.

Kajian itu datang pada masa ketika roket mega Artemis 1 NASA yang terkepung menghadapi ujian kriogenik minggu ini dan kemungkinan percubaan pelancaran – menunggu beberapa syarat – semasa tetingkap 70 minit pada 27 September dengan sandaran pada 2 Okt. Jika tarikh itu tidak habis, NASA tidak akan dapat mencuba lagi sehingga 17 Oktober paling awal.

Di samping itu, agensi angkasa lepas baru-baru ini menyeru China supaya ‘terbuka dan telus’ dengan misi bulannya berikutan pendedahan pertindihan antara kedua-dua negara di tapak pendaratan yang berpotensi berhampiran kawasan kutub selatan permukaan bulan.

‘Kami akan terus berkongsi rancangan kami dengan dunia seperti yang kami mampu, dan berharap negara lain akan berkongsi rancangan mereka dengan kami. Kami menggalakkan ketelusan dan penerokaan angkasa lepas secara aman, mengikut prinsip Perjanjian Artemis dan Perjanjian Angkasa Lepas,’ agensi angkasa Amerika sebelum ini memberitahu DailyMail.com.

Artemis 3 dan Chang’e-7 China kedua-duanya mengenal pasti tapak berhampiran kawah Shackleton, Haworth dan Nobile sebagai zon pendaratan yang berpotensi. Kawasan pertindihan ini adalah rumah kepada kawah berbayang yang boleh memerangkap air-ais.

‘Dalam meneroka Bulan, kami akan mengikut apa yang telah kami nyatakan dalam Perjanjian Artemis-bahawa kami akan telus tentang semua aktiviti, beroperasi dengan cara yang selamat dan bertanggungjawab, dan mengelakkan gangguan berbahaya,’ tambah NASA.

“Ada beberapa perkara yang kami belum ambil kira lagi, tetapi satu perkara yang kami ingin nyatakan ialah kawah kecil yang diabaikan orang ramai, ia sebenarnya penting, jadi itulah perkara utama di sini,” kata Sander Goossens, seorang saintis planet Goddard yang mengambil bahagian dalam kajian itu.

Walaupun penyelidik yang mengkaji pengembaraan kutub telah mengeluarkan kawah daripada rekod, mereka telah mengeluarkan hanya beberapa dozen daripada kesan terbesar.

‘Orang ramai menganggap bahawa kawah kecil boleh diabaikan,” kata Viswanathan. ‘Ia diabaikan secara individu, tetapi secara kolektif ia mempunyai kesan yang besar.’