Kesan Butang Benjamin: Para saintis Membuka Kunci Kunci Membalikkan Penuaan

PARIS — Barbra Streisand suka anjingnya Samantha, aka Sammy. Coton Tulear yang berwarna putih dan gebu itu juga terdapat di tangga Istana Elysée, kediaman rasmi Presiden Perancis, apabila Streisand menerima Legion of Honor pada tahun 2007.

Seperti yang dijelaskan oleh penyanyi dan pelakon dalamThe New York Times pada tahun 2018, dia sangat menyayangi Sammy sehingga, tidak dapat melihat dirinya meninggal dunia, dia telah mengklonkan anjing itu oleh firma Texas untuk jumlah sederhana 50,000 dolar sejurus sebelum dia meninggal dunia pada 2017, pada usia 14 tahun. Dan begitulah cara Barbra Streisand menjadi pemilik gembira Miss Violet dan Miss Scarlet, dua anak anjing yang menjadi imej meludah si mati Samantha.

Ini mungkin terdengar seperti jenaka, tetapi terdapat satu fakta yang sangat mengganggu yang ditunjukkan oleh profesor genetik Sekolah Perubatan Harvard, David A. Sinclair dalam bukunya. Mengapa Kita Menua – Dan Mengapa Kita Tidak Perlu. Ia adalah bahawa pengklonan an tua anjing telah membawa kepada dua muda anak anjing.

Ini membuktikan bahawa DNA — milik kita dan juga Sammy — mempunyai segala yang diperlukan untuk memulihkan keremajaan yang hilang. Ini adalah harta yang boleh digunakan untuk “membalikkan” penuaan tanpa perlu melalui peringkat pengklonan yang bermasalah.

Idea ini bergantung pada mengenal pasti butang “set semula” organisma. Dan pakar penuaan semua mempunyai berita baik yang sama untuk diumumkan: butang ini telah ditemui.

Permulaan berbilion dolar

Namanya terdengar seperti tajuk tekno-thriller Jepun: “Faktor Yamanaka”. Tetapi Shinya Yamanaka bukanlah watak rekaan. Beliau adalah seorang saintis khusus dalam penyelidikan sel stem yang menerima 2012 Hadiah Nobel dalam Perubatan.

Jika semua ini terdengar terlalu fiksyen sains, anda harus tahu bahawa syarikat bioteknologi AS Altos Labs, yang baru ditubuhkan awal tahun ini, menerima cek tiga bilion dolar daripada jutawan Yuri Milner dan Jeff Bezos. Tidak buruk untuk permulaan. Tetapi ini adalah permulaan dengan teknologi yang sangat menjanjikan — pengaturcaraan semula selular, yang tidak lebih daripada nama yang diberikan oleh ahli biologi kepada butang “set semula” yang terkenal.

Pada 2006-2007, Yamanaka mengumumkan kepada komuniti saintifik bahawa dia telah menemui gabungan empat gen — Oct4, Klf4, Sox2 dan c-Myc — yang, apabila disuntik ke dalam sel, mendorongnya untuk beralih daripada menjadi sel yang dibezakan (saraf , darah, dan sebagainya) menjadi sel stem pluripoten, iaitu, sel yang kemudiannya boleh berkembang semula menjadi sebarang jenis sel.

Satu kejayaan Perancis

Ia tidak mengambil masa lama untuk rakan sekerja Yamanaka mengambil kesempatan daripada penemuannya yang menakjubkan. Pada tahun 2011, penyelidik Perancis Jean-Marc Lemaître, yang bekerja di Institut Genomik Fungsian di Universiti Montpellier (yang tidak pernah menerima sokongan kewangan yang sama seperti syarikat bioteknologi Amerika Altos Labs!) adalah yang pertama membuktikan secara eksperimen, pada tisu manusia, bahawa penuaan selular adalah proses yang boleh diterbalikkan. Dia dan pasukannya berjaya mengubah sel kulit manusia yang sudah tua atau tua menjadi sel kulit muda.

Proses ini telah dipertingkatkan, kerana tidak perlu lagi melalui peringkat sel pluripoten – yang boleh merosot menjadi sel kanser – untuk membalikkan penuaan selular. Mengganggu proses sebelum mencapai tahap ini sudah cukup untuk memulakan siri tindak balas gen itu melawan penuaan selular.

Tetapi bukan itu sahaja. Sejak kerja perintis Lemaître, ahli biologi dari kedua-dua belah Atlantik telah menunjukkan bahawa apa yang mungkin pada tahap sel juga mungkin pada tahap organisma secara keseluruhan. Seperti yang selalu berlaku, mereka menggunakan tikus sebagai babi guinea. Pada penghujung tahun 2016, dalam kajian terkenal yang diterbitkan oleh majalah “Cell”.seorang profesor di Institut Salk (San Diego, California) Juan Carlos Izpisua Belmonte mendedahkan lebih daripada keputusan yang menjanjikan yang direkodkan pada tikus yang diubah suai secara genetik.

Genom tikus telah diperkaya dengan faktor Yamanaka serta sekeping kecil kod genetik tambahan, sepadan dengan sejenis suis hidup-mati. Mengawal pengaktifan empat gen, “promotor” ini sendiri diaktifkan hanya jika tetikus menelan antibiotik – doxycycline adalah tepat.

Dengan menetapkan molekul ini (dan dengan itu mengaktifkan faktor Yamanaka) dua hari seminggu sepanjang hayat tikus, Belmonte dan pasukannya meningkatkan jangka hayat mereka sebanyak 40%. “Penuaan bukan lagi satu proses satu arah, seperti yang kita fikirkan. Kita boleh memperlahankannya malah membalikkannya,” katanya dengan penuh kemenangan. Dalam eksperimen yang hampir serupa, Jean-Marc Lemaître telah memperoleh pemanjangan yang lebih sederhana, sebanyak 15%, tetapi terima kasih kepada satu dos doxycycline. Dan di atas semua itu, menegaskan penyelidik Perancis, jangka hayat “tambahan” ini terbukti bebas daripada semua penyakit berkaitan usia: osteoporosis, arthritis, fibrosis paru-paru atau buah pinggang, dsb.

Rambut putih bertukar gelap

Pengubahsuaian genetik tikus adalah amalan biasa di makmal. Tetapi perlukah kita melakukan perkara yang sama dengan manusia untuk mendapatkan hasil yang sama? Terdapat bantahan awam pada tahun 2018 apabila penyelidik China He Jiankui “melahirkan” anak kembar dengan genom yang diganggu – kanak-kanak yang diubah suai secara genetik pertama dalam sejarah – dengan objektif untuk memberi mereka penentangan terhadap HIV.

Cara kami melihat “bayi GMO” mungkin berubah dalam beberapa dekad akan datang. Tetapi sama ada ia berubah atau tidak, ia tidak perlu pergi sejauh itu untuk melakukan pengaturcaraan semula sel pada manusia. Vaksin mudah mungkin akan berjaya.

Pandemik Covid-19 menyedarkan orang ramai bahawa vaksin — sama ada RNA atau DNA — boleh digunakan sebagai vektor untuk memperkenalkan bahan genetik ke dalam tubuh manusia. RNA utusan BioNTech dan Moderna vaksin melakukan initetapi banyak “vektor virus” lain wujud, seperti virus berkaitan adeno (AAV), virus DNA kecil dan bukan patogen yang biasa digunakan dalam biologi molekul untuk membawa satu atau lebih “gen yang menarik”. Di atas kertas, tiada apa-apa untuk menghalang gen yang diminati ini daripada tepat yang ditonjolkan oleh Yamanaka.

Dan inilah rupa masa depan terdekat kita. Sekitar umur 30 tahun, apabila kita – sayangnya, hanya sementara! — pada kemuncak kecergasan mental dan fizikal kami, kami akan menerima satu atau lebih suntikan vektor virus ini yang bertanggungjawab untuk membawa faktor Yamanaka ke dalam diri kami. Tiada apa-apa yang akan berubah dalam badan kita lagi, kerana faktor Yamanaka telah diprogramkan untuk kekal senyap sehingga diaktifkan oleh penganjur. Jadi kami akan terus menua secara normal. Tahun-tahun berlalu tidak akan dapat diperbaiki lagi!

Kita boleh melambatkan penuaan dan juga membalikkannya

Sesungguhnya, sebaik sahaja kita mula merasakan mereka kesan pertama yang tidak diingini, katakan pada pertengahan empat puluhan, kami akan diberi rawatan sebulan dengan doxycycline. Dan kemudian – tetapi hanya kemudian – terapi remaja akan bermula. Rambut putih hilang, luka sembuh lebih cepat, kedutan pudar, organ tumbuh semula, cermin mata menjadi tidak berguna… “Seperti Benjamin Button,” tulis David Sinclair, “anda akan mengalami sensasi daripada seorang berusia 35 tahun. Kemudian 30. Kemudian 25. Tetapi tidak seperti Benjamin Button, anda tidak akan melampaui had itu, kerana undang-undang batasan akan terganggu… Anda akan menjadi kira-kira dua dekad lebih muda dari segi biologi, fizikal dan mental , tanpa kehilangan pengetahuan, kebijaksanaan atau ingatan anda.”

Sudah tentu, kemungkinan sedemikian, jika ia menjadi realiti dan terutamanya jika ia menjadi meluas, akan merevolusikan sebahagian besar masyarakat dan tidak akan menjadi tanpa masalah rumitnya sendiri untuk planet yang terhad sumber. Tetapi siapa di antara kita, apabila kita mencapai umur tertentu, tidak akan bermimpi untuk mendapatkan kembali masa muda kita yang hilang, sambil mengekalkan “manfaat pengalaman”?

Daripada Artikel Tapak Anda