Lubang hitam supermasif di tengah Bima Sakti dilihat buat kali pertama

Imej lubang hitam supermasif di tengah-tengah Bima Sakti telah ditangkap, memberikan gambaran langsung pertama “gergasi lembut” di tengah-tengah galaksi kita.

Lubang hitam itu sendiri, yang dikenali sebagai Sagittarius A*, tidak dapat dilihat kerana tiada cahaya atau jirim yang dapat melepaskan cengkaman gravitinya. Tetapi bayang-bayangnya dikesan oleh gelang cahaya yang bercahaya dan kabur dan jirim yang berpusar di atas jurang dengan hampir dengan kelajuan cahaya.

Imej itu ditangkap oleh teleskop Event Horizon (EHT), rangkaian lapan teleskop radio yang merangkumi lokasi dari Antartika ke Sepanyol dan Chile, yang menghasilkan imej pertama lubang hitam dalam galaksi yang dipanggil Messier 87 pada 2019.

Prof Sera Markoff, seorang ahli astrofizik di Universiti Amsterdam dan pengerusi bersama Majlis Sains EHT, berkata: “Lobang hitam Bima Sakti adalah sasaran utama kami, ia adalah lohong hitam supermasif terdekat kami dan itulah sebab kami melakukan ini. perkara di tempat pertama. Pencarian selama 100 tahun untuk perkara-perkara ini dan secara saintifik, ia adalah perkara yang besar.”

Imej itu memberikan bukti kukuh bahawa terdapat lubang hitam di tengah-tengah Bima Sakti, yang telah menjadi andaian kerja astronomi arus perdana. Sebilangan kecil saintis terus membuat spekulasi tentang kemungkinan objek eksotik lain, seperti bintang boson atau gumpalan jirim gelap.

“Saya secara peribadi gembira dengan fakta bahawa ia benar-benar menunjukkan hakikat bahawa pasti ada lubang hitam di tengah galaksi kita,” kata Dr Ziri Younsi, ahli kerjasama EHT yang berpangkalan di University College London.

Bagi mata yang tidak terlatih, imej terkini mungkin kelihatan lebih kurang serupa dengan lubang hitam, M87*tetapi kedua-dua objek itu amat berbeza, menurut pasukan EHT.

Sagittarius A* hanya menggunakan sedikit bahan, berbeza dengan gambaran tipikal lubang hitam sebagai raksasa yang ganas dan rakus di kosmos. “Jika SgrA* adalah seorang, ia hanya akan mengambil sebutir beras setiap juta tahun,” kata Michael Johnson dari Pusat Astrofizik Harvard-Smithsonian.

M87*, sebaliknya, ialah salah satu lubang hitam terbesar di alam semesta dan menampilkan jet yang besar dan berkuasa yang melancarkan cahaya dan jirim dari kutubnya ke ruang antara galaksi.

M87*, yang dirakamkan pada tahun 2019. Gambar: EHT/Zuma/Rex/Shutterstock

“Sgr A* memberi kita pandangan tentang keadaan lubang hitam yang lebih standard: senyap dan senyap,” kata Johnson. “[It] menarik kerana ia adalah perkara biasa.”

Pemerhatian terkini juga kelihatan menunjukkan bahawa sudut putaran lubang hitam kita tidak sejajar dengan satah galaksi, tetapi berada di luar kedudukan kira-kira 30 darjah, dan membayangkan aktiviti magnet yang menakjubkan serupa dengan yang dilihat di atmosfera matahari. Di luar sains, ahli astronomi mengakui hubungan emosi dengan akhirnya melihat objek membingungkan yang mana galaksi rumah kita berputar.

“Ia adalah satu lagi donat, tetapi ia adalah donat kami,” kata Younsi.

Walaupun tempatan dari segi astronomi pada jarak 26,000 tahun cahaya, memerhati SgrA* ternyata lebih mencabar daripada yang dijangkakan. Pasukan itu menghabiskan masa lima tahun menganalisis data yang diperoleh semasa langit cerah merentasi beberapa benua pada April 2017.

Sagittarius A* adalah agak kecil, bermakna habuk dan gas dalam orbit cakera pertambahannya dalam masa beberapa minit berbanding minggu, mewujudkan sasaran bergerak dari satu pemerhatian ke pemerhatian seterusnya. Markoff membandingkan pemerhatian dengan cuba memotret anak anjing mengejar ekornya menggunakan kamera dengan kelajuan pengatup perlahan. Para saintis juga terpaksa melihat melalui satah galaksi dan menapis bintang-bintang dan awan debu dari imej mereka. Beberapa gabungan faktor ini – dan mungkin beberapa fenomena lubang hitam yang melampau – menerangkan gumpalan terang dalam imej.

“Kami tidak menjangka betapa mengelak dan sukar difahami,” kata Younsi. “Ia benar-benar gambar yang sukar untuk diambil. Sukar untuk melebih-lebihkan perkara itu.”

EHT mengambil sinaran yang dipancarkan oleh zarah dalam cakera pertambahan yang dipanaskan hingga berbilion darjah semasa mereka mengorbit lubang hitam sebelum menjunam ke dalam pusaran pusat. Halo bertompok dalam imej menunjukkan cahaya yang dibengkokkan oleh graviti berkuasa lohong hitam, iaitu 4m kali lebih besar daripada matahari kita.

Pada akhirnya, saintis berharap bahawa memerhati pelbagai lubang hitam – yang agak tidak aktif seperti kita sendiri dan gergasi bergelora seperti M87* – boleh membantu menjawab soalan gaya ayam-dan-telur tentang evolusi galaksi.

“Ia adalah persoalan terbuka dalam pembentukan dan evolusi galaksi. Kami tidak tahu yang mana dahulu, galaksi atau lubang hitam,” kata Prof Carole Mundell, ahli astrofizik di Universiti Bath yang bukan sebahagian daripada kerjasama EHT.

“Dari perspektif teknologi, kami boleh melakukan ini,” katanya mengenai imej terkini.

Keputusan pasukan EHT diterbitkan pada hari Khamis dalam terbitan khas Astrophysical Journal Letters.

We wish to thank the author of this post for this remarkable content