Marikh: Bunyi yang dikesan oleh pendarat Insight NASA mungkin mencadangkan planet aktif dengan aktiviti gunung berapi

Para saintis kini tahu bahawa perkara-perkara yang berlaku di Marikh secara teratur, menambah bukti yang semakin meningkat bahawa Planet Merah jauh dari mati.

Penyelidikan baru telah mendedahkan gempa bumi yang tidak dapat dikesan sebelum ini di bawah permukaan Marikh, yang difikirkan oleh pakar adalah bukti bahawa ia menjadi tuan rumah lautan magma dalam mantelnya.

Mereka percaya penjelasan terbaik untuk ‘Marsquakes’ ialah aktiviti gunung berapi yang berterusan di bawah permukaan Mars yang berdebu dan tandus, dan percaya planet ini lebih aktif secara volkanik dan seismik daripada yang difikirkan dahulu.

Untuk masa yang lama pakar berpendapat bahawa tidak banyak yang berlaku di dalam Marikh, tetapi penyelidik di Universiti Nasional Australia membuat penemuan mereka selepas menyisir data dari pendarat InSight Mars NASA.

Penyelidikan baru telah mendedahkan gempa bumi yang tidak dapat dikesan sebelum ini di bawah permukaan Marikh, yang difikirkan oleh pakar sebagai bukti bahawa ia menjadi tuan rumah lautan magma dalam mantelnya. Digambarkan ialah persembahan artis pendarat InSight, yang telah ‘mengambil nadi Marikh’ sejak mendarat di planet ini pada 2018

Menggunakan dua teknik yang tidak konvensional, hanya digunakan baru-baru ini untuk geofizik, pakar mengesan 47 kejadian seismik baharu yang datang dari rantau di Marikh yang dipanggil Cerberus Fossae (gambar)

Penyelidik di Universiti Nasional Australia membuat penemuan mereka selepas menyisir data dari pendarat InSight Mars NASA. Digambarkan ialah tapak pendaratan InSight dan bentuk gelombang dua Marsquakes

ADAKAH MARS PERNAH MEMPUNYAI AIR CECAIR?

Bukti air di Marikh bermula sejak misi Mariner 9, yang tiba pada tahun 1971. Ia mendedahkan petunjuk hakisan air di dasar sungai dan ngarai serta bahagian hadapan cuaca dan kabus.

Pengorbit Viking yang mengikuti menyebabkan revolusi dalam idea kami tentang air di Marikh dengan menunjukkan cara banjir menembusi empangan dan mengukir lembah yang dalam.

Marikh kini berada di pertengahan zaman ais, dan sebelum kajian ini, saintis percaya air cecair tidak boleh wujud di permukaannya.

Pada Jun 2013, Curiosity menemui bukti kukuh bahawa air yang cukup baik untuk diminum pernah mengalir di Marikh.

Pada September tahun yang sama, sudu pertama tanah yang dianalisis oleh Curiosity mendedahkan bahawa bahan halus di permukaan planet ini mengandungi dua peratus air mengikut berat.

Pada 2017, Para saintis memberikan anggaran terbaik untuk air di Marikh, mendakwa ia pernah mempunyai lebih banyak H2O cair daripada Lautan Artik – dan planet ini mengekalkan lautan ini selama lebih daripada 1.5 bilion tahun.

Penemuan menunjukkan terdapat banyak masa dan air untuk kehidupan di Marikh untuk berkembang maju, tetapi sejak 3.7 bilion tahun yang lalu planet merah itu telah kehilangan 87 peratus airnya – menjadikannya tandus dan kering.

‘Mengetahui bahawa mantel Marikh masih aktif adalah penting untuk pemahaman kita tentang bagaimana Marikh berkembang sebagai sebuah planet,’ kata ahli geofizik Hrvoje Tkalčić dari Universiti Kebangsaan Australia di Australia.

‘Ia boleh membantu kami menjawab soalan asas tentang Sistem Suria dan keadaan teras Marikh, mantel, dan evolusi medan magnetnya yang tiada pada masa ini.’

Marikh mempunyai sangat sedikit medan magnet, yang menunjukkan kekurangan aktiviti dalaman.

Medan magnet planet biasanya dijana di dalam planet oleh sesuatu yang dipanggil dinamo — bendalir berputar, perolakan dan pengalir elektrik yang menukarkan tenaga kinetik kepada tenaga magnet, memutarkan medan magnet keluar ke angkasa.

Medan magnet bumi melindungi kita daripada sinaran kosmik yang boleh memusnahkan kehidupan, tetapi di Marikh tahap sinaran jauh lebih tinggi walaupun planet itu berada jauh dari matahari.

‘Semua kehidupan di Bumi adalah mungkin kerana medan magnet Bumi dan keupayaannya untuk melindungi kita daripada sinaran kosmik, jadi tanpa kehidupan medan magnet seperti yang kita tahu ia tidak mungkin berlaku,’ kata Tkalčić.

Walau bagaimanapun, apabila pendarat InSight NASA tiba pada November 2018 dan mula ‘mengambil nadi Marikh’, ia mendapati bahawa planet itu bergemuruh.

Setakat ini ia telah mengesan beratus-ratus Gempa Mars, tetapi Tkalčić dan rakannya, ahli geofizik Weijia Sun dari Akademi Sains China, ingin mencari gegaran yang mungkin tidak disedari dalam data InSight.

Menggunakan dua teknik tidak konvensional, yang baru-baru ini digunakan untuk geofizik, kedua-duanya mengesan 47 kejadian seismik baharu yang datang dari rantau di Marikh yang dipanggil Cerberus Fossae.

Kebanyakannya menyerupai bentuk gelombang dua gempa Cerberus Fossae yang berlaku pada Mei dan Julai 2019, menunjukkan bahawa gempa yang lebih kecil berkaitan dengan gempa yang lebih besar.

Semasa mencari untuk menentukan punca gempa, para penyelidik mendapati bahawa tidak ada corak dalam masa mereka, yang menolak bulan Marikh Phobos sebagai pengaruh.

‘Kami mendapati bahawa Marsquakes ini berulang kali berlaku pada setiap masa hari Marikh, manakala Marsquakes yang dikesan dan dilaporkan oleh NASA pada masa lalu nampaknya hanya berlaku pada waktu malam apabila planet ini lebih senyap,’ kata Tkalčić.

Sejak tiba pada November 2018, pendarat InSight telah bekerjasama dengan beberapa misi mengelilingi Marikh dan mengembara di permukaan planet: termasuk rover Curiosity

‘Oleh itu, kita boleh mengandaikan bahawa pergerakan batu lebur dalam mantel Marikh adalah pencetus kepada 47 Gempa Marikh yang baru dikesan di bawah rantau Cerberus Fossae ini.’

Penyelidikan terdahulu ke atas Cerberus Fossae telah mencadangkan bahawa rantau ini aktif secara gunung berapi dalam tempoh 10 juta tahun yang lalu.

Jika Marikh lebih aktif secara volkanik dan seismik daripada yang difikirkan pertama, seperti yang dipercayai oleh Tkalčić dan Matahari, ia akan mengubah cara para saintis melihat masa lalu, masa kini dan masa depannya.

‘Gempa Mars secara tidak langsung membantu kami memahami sama ada perolakan berlaku di dalam bahagian dalam planet, dan jika perolakan ini berlaku, yang kelihatan seperti ia berdasarkan penemuan kami, maka mesti ada mekanisme lain yang sedang bermain yang menghalang medan magnet daripada berkembang di Marikh,’ kata Tkalčić.

‘Memahami medan magnet Marikh, bagaimana ia berkembang, dan pada peringkat mana sejarah planet itu berhenti jelas penting untuk misi masa depan dan adalah kritikal jika saintis suatu hari nanti berharap untuk mewujudkan kehidupan manusia di Marikh.’

Penyelidikan telah diterbitkan dalam Komunikasi Alam Semula Jadi.

APA ITU TIGA INSTRUMEN UTAMA INSIGHT?

Pendarat yang boleh mendedahkan bagaimana Bumi terbentuk: Pendarat InSight ditetapkan untuk pendaratan Marikh pada 26 November

Tiga instrumen utama membolehkan pendarat InSight ‘mengambil nadi’ planet merah:

Seismometer: Pendarat InSight membawa a seismometerSEIS, yang mendengar denyutan Marikh.

Seismometer merekodkan gelombang bergerak melalui struktur dalaman planet.

Mempelajari gelombang seismik memberitahu kita apa yang mungkin mencipta gelombang.

Di Marikh, saintis mengesyaki bahawa penyebabnya mungkin gempa bumi, atau meteorit yang mengenai permukaan.

Kuar haba: Kuar aliran haba InSight, HP3, berkubang lebih dalam daripada mana-mana sudu, gerudi atau kuar lain di Marikh sebelum itu.

Ia akan menyiasat berapa banyak haba yang masih mengalir keluar dari Marikh.

Antena radio: Seperti Bumi, Marikh bergoyang sedikit semasa ia berputar mengelilingi paksinya.

Untuk mengkaji ini, dua antena radio, sebahagian daripada instrumen RISE, menjejaki lokasi pendarat dengan sangat tepat.

Ini membantu saintis menguji refleks planet dan memberitahu mereka bagaimana struktur dalaman dalam mempengaruhi pergerakan planet mengelilingi Matahari.

We would love to give thanks to the author of this write-up for this incredible web content