Memanfaatkan kuasa penyembuhan dalam sel kita

sel

Kredit: CC0 Public Domain

Penyelidik Universiti Queensland telah mengenal pasti laluan dalam sel yang boleh digunakan untuk memprogram semula sistem imun badan untuk melawan kedua-dua penyakit keradangan dan berjangkit kronik.

Dr Kaustav Das Gupta dan Profesor Matt Sweet dari Institut Biosains Molekul UQ mendapati bahawa molekul yang berasal daripada glukosa dalam sel imun boleh menghentikan bakteria tumbuh dan melembapkan tindak balas keradangan. Dr. Das Gupta berkata bahawa penemuan itu adalah langkah kritikal ke arah terapeutik masa depan yang melatih sel imun.

Penyelidikan itu diterbitkan dalam Prosiding Akademi Sains Kebangsaan (PNAS).

“Kesan molekul yang dipanggil ribulosa-5-fosfat ini pada bakteria adalah menarik-ia boleh bekerjasama dengan faktor imun yang lain untuk menghentikan strain penyebab penyakit bakteria E. coli daripada berkembang,” kata Dr. Das Gupta.

“Ia juga memprogram semula sistem imun untuk mematikan keradangan yang merosakkan, yang menyumbang kepada kedua-dua mengancam nyawa penyakit berjangkit seperti sepsis serta penyakit radang kronik seperti penyakit pernafasan, penyakit hati kronik, penyakit radang ususarthritis rheumatoid, penyakit jantung, strok, diabetes dan demensia.”

Penyelidikan telah dijalankan ke atas strain bakteria E. coli yang menyebabkan kira-kira 80 peratus jangkitan saluran kencing dan merupakan punca biasa sepsis.

Ujian pra-klinikal digunakan untuk mengesahkan peranan laluan ini dalam mengawal jangkitan bakteria.

Profesor Sweet berkata sel manusia juga digunakan untuk menunjukkan bahawa ribulosa-5-fosfat mengurangkan pengeluaran molekul yang memacu penyakit radang kronik.

“Terapi yang diarahkan oleh hos, yang melatih sistem imun kita untuk melawan jangkitan, akan menjadi semakin penting apabila lebih banyak jenis bakteria menjadi tahan terhadap antibiotik yang diketahui,” kata Profesor Sweet.

“Bonus ialah strategi ini juga mematikan keradangan yang merosakkan, yang memberikannya potensi untuk memerangi penyakit kronik. Dengan meningkatkan laluan imun yang menjana ribulosa-5-fosfat, kita mungkin dapat memberi tubuh kuasa untuk melawan penyakit radang dan berjangkit-bukan satu, tetapi dua daripada cabaran global utama untuk kesihatan manusia.”

Banyak terapi anti-radang semasa menyasarkan protein di luar sel, tetapi kerana laluan ini berlaku di dalam sel, para penyelidik mencipta pendekatan baharu untuk menyasarkan laluan menggunakan teknologi mRNA.

Profesor Sweet berkata teknologi itu telah menunjukkan hasil yang menjanjikan untuk menghantar enzim yang menjana ribulosa-5-fosfat ke dalam sel imun dan telah difailkan sebagai paten sementara oleh UniQuest, syarikat pengkomersilan UQ.

Kerja itu melibatkan kerjasama antarabangsa dan nasional, termasuk penyelidik UQ Profesor David Fairlie dan Profesor Mark Schembri sebagai rakan usaha sama utama.

Kaustav Das Gupta et al, HDAC7 ialah suis imunometabolik yang menguji isyarat bahaya untuk penglibatan tindak balas antimikrob berbanding keradangan dalam makrofaj, Prosiding Akademi Sains Kebangsaan (2023). DOI: 10.1073/pnas.2212813120