Membina Peta Bima Sakti Terunggul: Inilah Yang Dimiliki Para Saintis Setakat Ini

Di luar bidang penerbangan angkasa yang mengagumkan, satelit terobosan dan pendaratan bulan yang menakjubkan, Agensi Angkasa Eropah menumpukan pada satu pencarian penting. Ia hanyalah untuk “mencipta peta multidimensi yang paling tepat dan lengkap bagi Bima Sakti.”

Usaha bercita-cita tinggi itu dipanggil Gaia, dan sejak beberapa tahun kebelakangan ini, ESA telah membuat kemajuan yang kukuh dalam impian itu. Para saintis kerjasama itu telah mengumpul banyak data yang menakjubkan tentang lebih 1 bilion bintang di seluruh galaksi kita, merekodkan setiap perincian yang menarik sepanjang perjalanan.

Dan pada hari Isnin, pasukan tiba di pusat pemeriksaan besar-besaran untuk projek itu.

Beruntung bagi kami, ia juga mengeluarkan beberapa visual yang luar biasa yang merangkumi kotak harta karun rahsia kosmik yang dikumpulkan setakat ini. Pencapaian khusus ini secara rasmi dirujuk sebagai keluaran data Gaia 3 — dan yang penting, ia adalah salah satu yang ESA katakan sebagai “kaji selidik Bima Sakti paling terperinci setakat ini.”

Dalam set data ini, anda bukan sahaja boleh melihat beribu-ribu objek sistem suria seperti asteroid, bulan dan keajaiban angkasa lain dalam galaksi kita, tetapi anda juga boleh meneliti jutaan galaksi dan fenomena luar Bima Sakti.

Gambaran asteroid dalam sistem suria kita pada 13 Jun 2022.

Kedudukan setiap asteroid pada 12:00 CEST pada 13 Jun 2022, diplot. Biru mewakili bahagian dalam sistem suria, di mana asteroid berhampiran Bumi, persilangan Marikh dan planet terestrial berada. Tali pinggang utama, antara Marikh dan Musytari, berwarna hijau. Dua “awan” jingga sepadan dengan asteroid Trojan Musytari.

P. Tanga (Observatoire de la Côte d’Azur)

Apabila anda melihat statistik tinjauan ini, ia benar-benar mengejutkan. Kekayaan baru kecerdasan galaksi ini termasuk kira-kira 6.6 juta calon quasar dengan anggaran anjakan merah, aka jet yang sangat terang yang menggerakkan lubang hitam supermasif, dan mungkin lokasi tepat mereka. Ia mempunyai 4.8 juta calon galaksi, kira-kira 813,000 sistem berbilang bintang, 2.3 juta bintang panas dan banyak lagi.

“Gaia ialah misi tinjauan. Ini bermakna semasa meninjau seluruh langit dengan berbilion bintang beberapa kali, Gaia pasti akan membuat penemuan yang misi lain yang lebih berdedikasi akan terlepas,” kata Timo Prusti, saintis projek untuk Gaia di ESA, dalam a kenyataan.

Peta dengan titik terang yang menggambarkan galaksi dan awan kosmik.

Awan Magellan Besar dan Kecil muncul sebagai titik terang di sudut kanan bawah imej. Galaksi kerdil Sagittarius kelihatan sebagai jalur kuasi-menegak samar di bawah pusat galaksi.

ESA/Gaia/DPAC/CU6, D. Katz, N. Leclerc, P. Sartoretti dan pasukan CU6.

Beberapa kejutan antara bintang

Menurut pasukan itu, antara penemuan paling mengejutkan mengenai keluaran data 3 Gaia ialah fenomena aneh yang dipanggil “gempa bintang.”

Gempa bintang hampir sama dengan bunyinya – gerakan kecil pada permukaan bintang yang boleh mengubah bentuk seperti bola. Beberapa gempa bumi ESA ini dibandingkan dengan getaran yang kami kaitkan dengan “tsunami berskala besar” di Bumi.

“Starquakes mengajar kita banyak tentang bintang, terutamanya kerja dalaman mereka. Gaia sedang membuka lombong emas untuk ‘asteroseismology’ bintang besar,” kata Conny Aerts dari KU Leuven di Belgium, dan ahli kerjasama Gaia, dalam satu kenyataan.

Asteroseismology adalah untuk membintangi apa itu seismologi kepada Bumi, kajian gempa bumi dan perambatan gelombang lain seperti itu. Ikhtisar bahagian gempa bintang bagi data baharu Gaia boleh dilihat di bawah.

Satu lagi pendedahan yang menarik adalah bahawa Duo teleskop Gaia – yang memanfaatkan kamera 1 bilion piksel – boleh mengesan komposisi kimia bintang yang sedang dikaji. Ini adalah masalah besar yang boleh merevolusikan bidang astronomi.

Ringkasnya, memahami pecahan bahan kimia yang tepat yang mengikat objek bintang boleh membantu kita menyahkod apabila mereka dilahirkan, tempat mereka dilahirkan dan trajektori yang mereka ikuti selepas mereka dilahirkan. Ia boleh mendedahkan garis masa alam semesta.

Dan dengan data Gaia baharu, pasukan mendapati bahawa sesetengah bintang mempunyai unsur yang lebih berat daripada yang lain. Unsur yang lebih berat selalunya logam, dan membezakan diri mereka daripada unsur yang lebih ringan kerana ia mempunyai struktur nukleus yang berbeza.

Gambaran tentang bintang-bintang di Bima Sakti yang lebih kaya dengan logam.

Pandangan seluruh langit ini menunjukkan sampel bintang Bima Sakti dalam keluaran data Gaia 3. Warna menunjukkan metalliciti bintang. Bintang merah lebih kaya dengan logam.

ESA/Gaia

Tetapi perkara utama di sini ialah unsur-unsur yang lebih ringan, daripada apa yang diketahui pakar setakat ini, dianggap sebagai satu-satunya jenis yang hadir semasa Big Bang. Pada dasarnya, ini bermakna keluaran data Gaia 3 menawarkan bukti langsung gabungan bintang yang sangat pelbagai dalam galaksi kita dari segi masa dan tempat asal.

“Kepelbagaian ini amat penting, kerana ia memberitahu kita kisah pembentukan galaksi kita,” kata Alejandra Recio-Blanco dari Observatoire de la Côte d’Azur di Perancis, dan ahli kerjasama Gaia, dalam satu kenyataan. “Ia mendedahkan proses penghijrahan dalam galaksi kita dan pertambahan daripada galaksi luar.”

Peta langit yang menunjukkan halaju bintang Bima Sakti.

Peta langit ini menunjukkan medan halaju Bima Sakti untuk kira-kira 26 juta bintang. Biru menunjukkan bahagian langit di mana pergerakan purata bintang ke arah kita, dan merah menunjukkan di mana pergerakan purata menjauhi kita.

ESA/Gaia/DPAC/CU6, O. Snaith, D. Katz, P. Sartoretti, N. Leclerc dan pasukan CU6.

Mengambil semua ini selangkah lebih jauh, melihat usaha Gaia semacam mengingatkan kita tentang tempat kita di alam semesta. Pemetaan wilayah yang jauh, jauh lebih luas daripada kejiranan terdekat Bumi tidak dapat tidak memaksa kewujudan manusia ke dalam perspektif.

Seperti yang dikatakan oleh Recio-Blanco, “Ia juga dengan jelas menunjukkan bahawa matahari kita, dan kita, semua tergolong dalam sistem yang sentiasa berubah, terbentuk berkat himpunan bintang dan gas dari asal-usul yang berbeza.”

Penampakan luar biasa lain dengan Gaia termasuk lebih 800 sistem bintang binari, yang merujuk kepada dua bintang yang mengorbit satu sama lain, berbeza dengan matahari tunggal sistem suria kita, dan tinjauan asteroid baharu yang terdiri daripada 156 ,000 badan berbatu.

Gambaran pelbagai warna asteroid di Bima Sakti.

Imej ini menunjukkan orbit lebih daripada 150,000 asteroid — dari bahagian dalam sistem suria ke asteroid Trojan pada jarak Musytari. Bulatan kuning di tengah mewakili matahari. Biru mewakili bahagian dalam sistem suria, di mana terdapat asteroid berhampiran Bumi, penyeberangan Marikh dan planet terestrial. Tali pinggang utama, antara Marikh dan Musytari, berwarna hijau. Trojan Musytari berwarna merah.

P. Tanga (Observatoire de la Côte d’Azur)

“Kami tidak sabar menunggu komuniti astronomi menyelami data baharu kami untuk mengetahui lebih lanjut tentang galaksi kami dan persekitarannya daripada yang kami bayangkan,” kata Prusti.

Dan berkenaan dengan langkah seterusnya Gaia sendiri, pasukan itu berhasrat untuk terus bertungkus-lumus pada apa yang akhirnya akan menjadi kemuncak tradisi untuk galaksi asal kita, Bima Sakti.

Gambaran tempat kita berada di galaksi Bima Sakti.

Imej ini menunjukkan kesan artistik Bima Sakti, dan di atas itu tindanan yang menunjukkan lokasi dan ketumpatan sampel bintang muda daripada keluaran data Gaia 3 (dalam kuning-hijau). Papan tanda “anda di sini” menghala ke arah matahari.

ESA/Kevin Jardine, Stefan Payne-Wardenaar