Memutuskan untuk Membaca Artikel Ini Bukan Akibat Graviti Menghancurkan Semangat Kuantum Anda

Beberapa tahun yang lalu, jauh di bawah Pergunungan Apennine di Itali, sekumpulan ahli fizik memburu pancaran cahaya yang mungkin mencadangkan manusia kesedaran ialah hasil daripada daya graviti.

Fakta mereka datang dengan tangan kosong tidak bermakna kita semua komputer daging tanpa kehendak bebas; ia menjadikan usaha mencari model yang sesuai menjelaskan kesedaran jauh lebih mencabar, walau bagaimanapun.

Jika idea untuk tidak mempunyai kehendak bebas adalah tidak selesa, anda tidak bersendirian. Pada 1990-an, pemenang Hadiah Nobel Roger Penrose dan pakar bius bernama Stuart Hameroff berhujah bahawa sifat kuantum struktur selular yang dipanggil microtubules mungkin memperkenalkan ruang goyang yang mencukupi untuk otak membebaskan diri daripada sekatan ‘satu input, satu output’ mekanik klasik.

Walaupun hipotesis mereka, yang dipanggil Pengurangan Objektif Orkestra (Orch OR), terletak di pinggir fizik dan biologi, ia tetap cukup lengkap untuk menyediakan penyelidik dengan ramalan yang boleh disiasat secara saintifik.

“Apa yang saya suka tentang teori ini ialah ia pada dasarnya boleh diuji, dan saya memutuskan untuk mencari bukti yang mungkin membantu mengesahkan atau memalsukannya,” berkata ahli fizik Catalina Curceanu dari Laboratori Nazionali di Frascati di Itali.

Konsep Penrose dan Hameroff mungkin boleh diuji, tetapi ia masih bergantung pada segunung andaian tentang cara fizik dan neurologi berfungsi pada tahap asas.

Asas kepada mekanik kuantum ialah tanggapan bahawa semua zarah wujud sebagai julat kemungkinan melainkan ia dalam beberapa cara dikira dengan ukuran.

Tepat apa yang dimaksudkan ini tidak jelas, menyebabkan sesetengah orang mentafsirkan perbezaan itu sebagai ‘keruntuhan’ jerebu seperti gelombang mungkin menjadi realiti keras mutlak yang konkrit.

Sama memperdayakan ialah persoalan mengapa sekumpulan nilai yang mungkin sama sekali harus diselesaikan pada mana-mana satu ukuran.

Satu idea diperjuangkan oleh Penrose dan rakan sekerja Lajos Diósi pada akhir abad ke-20 mencadangkan kelengkungan ruang-masa mungkin memihak kepada beberapa kemungkinan berbanding yang lain.

Dengan kata lain, jisim dan tarikan gravitinya entah bagaimana boleh meremukkan gelombang kuantum rata.

Menggunakan andaian ini kepada keadaan kuantum bahan selular yang bersaing – iaitu bahan kimia yang merombak tubulin di sekeliling neuron – Penrose dan Hameroff mengira masa yang diperlukan untuk kesan kuantum untuk diterjemahkan ke dalam mekanisme yang akan menjejaskan kesedaran.

Walaupun model mereka tidak menjelaskan sebab anda membuat pilihan yang sedar untuk membaca artikel ini, model ini menunjukkan bagaimana neurokimia boleh menyimpang daripada operasi pengiraan klasik kepada sesuatu yang kurang ketat.

Idea keruntuhan graviti Penrose dan Diósi telah diuji sebelum ini, tidak lain daripada Diósi sendiri. Percubaan mereka di Makmal Kebangsaan Gran Sasso meneliti senario keruntuhan yang paling mudah, tidak menemui tanda bahawa hipotesis itu tepat.

Berdasarkan penemuan tersebut, pasukan kini bertanya bagaimana keputusan terdahulu mereka mungkin mempengaruhi hipotesis Orch OR Penrose dan Hameroff.

Analisis kritikal model mereka mencadangkan sekurang-kurangnya satu tafsiran hipotesis kini boleh diketepikan. Memandangkan apa yang kita ketahui tentang fizik kuantum, pengedaran tubulin dalam neuron kita, dan kekangan yang dikenakan oleh eksperimen Diósi sebelum ini, sangat tidak mungkin bahawa graviti sedang menarik rentetan kesedaran.

Sekurang-kurangnya, bukan dengan cara khusus ini.

“Ini adalah penyiasatan percubaan pertama bagi tiang keruntuhan kuantum berkaitan graviti bagi model kesedaran Orch OR, yang kami harap akan diikuti oleh ramai yang lain,” berkata Curceanu.

Tepat apa yang akan dimaksudkan jika mana-mana penyiasatan menemui bukti bukti untuk Orch OR sukar untuk dikatakan. Perihalan kesedaran bukan pengiraan bukan sahaja sukar untuk dipelajari; mereka mencabar untuk menentukan. Malah program yang tidak dapat dipertikaikan yang menggemakan pemikiran manusia mencabar usaha kita untuk melihat contoh-contoh perasaan, kesedaran diri, dan kehendak bebas.

Namun idea bahawa sistem biologi terlalu huru-hara untuk tingkah laku kuantum yang halus untuk muncul telah menjadi lemah memandangkan bukti keterikatan memainkan peranan dalam fungsi seperti navigasi dalam burung.

Mungkin hanya kilatan inspirasi yang kita perlukan untuk meletakkan kita di jalan untuk memahami fizik jiwa kita.

Penyelidikan ini diterbitkan dalam Kajian Fizik Kehidupan.

We would love to give thanks to the writer of this post for this outstanding web content