Meteorit yang mendarat di Bumi 200 tahun yang lalu mengubah teori sebelumnya tentang bagaimana Marikh terbentuk

Meteorit yang melanda Bumi lebih 200 tahun lalu secara asasnya boleh mengubah pemahaman kita tentang bagaimana Marikh terbentuk.

Kebanyakan perkara yang kita ketahui tentang bahagian dalam Planet Merah berasal daripada tiga batuan angkasa lepas yang mendarat di planet kita selepas diletupkan dari Marikh akibat hentaman.

Ia termasuk meteorit Chassingy, yang turun di timur laut Perancis pada tahun 1815, dan dua lagi dikenali sebagai Shergotty dan Nakhla.

Analisis baharu Chassingy mencadangkan bahawa komposisi kimia dalaman Marikh sebahagian besarnya berasal daripada perlanggaran meteorit, bukannya daripada awan gas gergasi yang dipanggil nebula suria seperti yang difikirkan sebelum ini.

Ia bercanggah dengan pemikiran semasa tentang bagaimana planet berbatu seperti Bumi dan Marikh memperoleh unsur meruap seperti hidrogen, karbon, oksigen, nitrogen dan gas mulia semasa ia terbentuk.

Marikh mempunyai minat khusus kerana ia terbentuk secara relatifnya – mengeras dalam kira-kira 4 juta tahun selepas kelahiran Sistem Suria, manakala Bumi mengambil masa 50 hingga 100 juta tahun untuk terbentuk.

Penemuan: Analisis baharu meteorit Chassingy (gambar) menunjukkan bahawa komposisi kimia dalaman Marikh sebahagian besarnya berasal daripada perlanggaran meteorit, bukannya daripada awan gas gergasi yang dipanggil nebula suria seperti yang difikirkan sebelum ini

MARS: ASAS

Marikh ialah planet keempat dari matahari, dengan dunia yang ‘hampir mati’ berdebu, sejuk, padang pasir dengan suasana yang sangat nipis.

Marikh juga merupakan planet dinamik dengan musim, topi ais kutub, ngarai, gunung berapi yang telah pupus, dan bukti bahawa ia lebih aktif pada masa lalu.

Ia adalah salah satu planet yang paling banyak diterokai dalam sistem suria dan satu-satunya planet manusia telah menghantar rover untuk meneroka.

Satu hari di Marikh mengambil masa lebih sedikit 24 jam dan setahun ialah 687 hari Bumi.

Fakta dan angka

Tempoh orbit: 687 hari

Kawasan permukaan: 144.8 juta km²

Jarak dari Matahari: 227.9 juta km

Graviti: 3.721 m/s²

Jejari: 3,389.5 km

Bulan-bulan: Phobos, Deimos

Iklan

Para saintis berpendapat bahawa dunia yang baru terbentuk mula-mula mengumpul meruap ini dari nebula di sekeliling bintang muda, sebelum unsur-unsur pada mulanya larut ke dalam lautan magma dan kemudian dinyahgas kembali ke atmosfera sementara planet ini masih berupa bola batu cair.

Teori ini mengandaikan bahawa kemudiannya, meteorit kondritik yang terhempas ke planet muda memberikan lebih banyak bahan yang tidak menentu.

Telah dipercayai bahawa unsur-unsur meruap di bahagian dalam planet ini harus mencerminkan komposisi nebula suria, atau campuran meruap suria dan meteorit, manakala meruap di atmosfera kebanyakannya datang daripada meteorit.

Ini disokong oleh penyelidikan terdahulu ke dalam Chassingy yang melihat isotop xenon, gas lengai kimia yang boleh bertahan tidak berubah selama berjuta-juta tahun.

Nisbah isotop daripada meteorit kelihatan sepadan dengan kedua-dua atmosfera Marikh dan nebula suria, yang membawa kepada andaian bahawa ia unsur meruap, seperti hidrogen, karbon dan oksigen, berasal dari nebula suria dan unsur tambahan datang daripada meteorit kemudiannya.

Walau bagaimanapun, kajian baru oleh penyelidik di University of California, Davis mempertikaikan ini.

Mereka menganalisis sampel daripada Chassigny tetapi kali ini melihat isotop kripton – gas lengai berbeza yang membolehkan pengukuran yang lebih tepat.

‘Dengan isotop xenon, sukar untuk membezakan sumber meruap yang tepat, tetapi itu tidak berlaku dengan kripton,’ salah seorang pengarang kajian Sandrine Péron kata New Scientist.

‘Dengan kripton, anda boleh melihat dengan lebih baik perbezaan antara sumber berpotensi seperti daripada suria atau meteorit… tetapi isotop kripton lebih sukar untuk diukur daripada isotop xenon, jadi itulah sebabnya ia tidak pernah dilakukan sebelum ini.’

Para penyelidik mendapati bahawa isotop berasal dari meteorit dan bukannya dari nebula suria.

Ini bermakna meteorit telah menghantar unsur-unsur yang tidak menentu ke planet yang membentuk lebih awal daripada yang difikirkan sebelumnya, dan dengan kehadiran nebula, membalikkan pemikiran konvensional.

Marikh mempunyai minat khusus kerana ia terbentuk secara relatif cepat — mengeras dalam kira-kira 4 juta tahun selepas kelahiran Sistem Suria, manakala Bumi mengambil masa 50 hingga 100 juta tahun untuk terbentuk

‘Komposisi dalaman Marikh untuk krypton adalah hampir kondritik semata-mata, tetapi atmosferanya adalah solar,’ kata Péron. ‘Ia sangat berbeza.’

Keputusan menunjukkan bahawa atmosfera Marikh tidak boleh terbentuk semata-mata dengan mengeluarkan gas dari mantel, kerana itu akan memberikan komposisi kondritik.

Planet ini mesti memperoleh atmosfera daripada nebula suria, selepas lautan magma disejukkan, untuk mengelakkan percampuran yang ketara antara gas kondritik dalaman dan gas suria atmosfera.

Keputusan baru menunjukkan bahawa pertumbuhan Marikh telah selesai sebelum nebula suria dilesapkan oleh sinaran dari matahari.

Tetapi penyinaran itu juga sepatutnya meniupkan atmosfera nebula di Marikh, menunjukkan bahawa kripton atmosfera entah bagaimana telah dipelihara, mungkin terperangkap di bawah tanah atau dalam topi ais kutub.

‘Walau bagaimanapun, itu memerlukan Marikh menjadi sejuk sejurus selepas penambahannya,’ kata Mukhopadhyay.

‘Walaupun kajian kami jelas menunjukkan gas kondritik di pedalaman Marikh, ia juga menimbulkan beberapa persoalan menarik tentang asal usul dan komposisi atmosfera awal Marikh.’

Kajian itu telah diterbitkan dalam jurnal Sains.

Diterangkan: Perbezaan antara asteroid, meteorit dan batuan angkasa lepas

An asteroid ialah ketulan besar batu yang tinggal daripada perlanggaran atau sistem suria awal. Kebanyakannya terletak di antara Marikh dan Musytari di Jalur Utama.

A komet ialah batu yang dilitupi ais, metana dan sebatian lain. Orbit mereka membawa mereka lebih jauh dari sistem suria.

A meteor adalah apa yang ahli astronomi memanggil kilat cahaya di atmosfera apabila serpihan terbakar.

Serpihan ini sendiri dikenali sebagai a meteoroid. Kebanyakannya sangat kecil sehingga terwap di atmosfera.

Jika mana-mana meteoroid ini sampai ke Bumi, ia dipanggil a meteorit.

Meteor, meteoroid dan meteorit biasanya berasal dari asteroid dan komet.

Contohnya, jika Bumi melalui ekor komet, kebanyakan serpihan terbakar di atmosfera, membentuk hujan meteor.

Iklan