Misi DART NASA Benar-benar Akan Menghancurkan Asteroid Kecil Ini

Ilustrasi kapal angkasa DART menghampiri asteroid.

Misi DART akan menjadi yang pertama untuk menguji pesongan asteroid melalui teknologi impak kinetik.
Ilustrasi: NASA

Untuk melindungi Bumi, beberapa pengorbanan mesti dilakukan. Kapal angkasa DART NASA sedang dalam perjalanan ke sistem asteroid binari yang dikenali sebagai Didimos dan pada dasarnya akan merempuh satu asteroid kecil untuk menguji a kaedah pesongan. Tetapi daripada meninggalkan kawah hentaman seperti yang dimaksudkan pada mulanyakapal angkasa DART sebenarnya boleh mengubah bentuk bulan minimenjadikannya hampir tidak dapat dikenali.

Menggunakan model baru, sekumpulan penyelidik telah mensimulasikan keseluruhan proses kawah dan mendapati bahawa misi pesongan asteroid mungkin mengubah sasarannya sepenuhnya, mengubah penampilannya jauh lebih teruk daripada yang dipercayai sebelum ini.

“Kesan DART boleh mengubah bentuk Dimorphos secara global, dan oleh itu mengubah bentuk keseluruhannya dengan ketara, dan bukannya mencipta hanya kawah kecil,” Martin Jutzi, pengarang bersama belajaryang diterbitkan dalam The Planetary Science Journal, memberitahu Gizmodo dalam e-mel.

Ilustrasi ini menunjukkan kemungkinan bentuk yang mungkin diambil oleh asteroid berikutan kesannya.

Ilustrasi: Dengan hormat dari Martin Jutzi

Seperti yang dilihat dalam ilustrasi di atas, bulan mini, digelar Dimorphos (dahulunya dikenali sebagai Didimoon), boleh mengambil salah satu daripada enam bentuk yang mungkin berikutan kesan kapal angkasa. Keseluruhan proses kawah boleh mengambil masa beberapa jam, itulah sebabnya model kesan terdahulu tidak meramalkan ubah bentuk seterusnya asteroid. “Model sebelumnya hanya dapat mensimulasikan detik pertama peristiwa sedemikian,” kata Jutzi.

Pendek untuk Ujian Pengalihan Asteroid Berganda, misi DART dilancarkan pada November 2021 ke arah sistem asteroid Didymos. Didymos ialah batu selebar 800 meter dengan bulan sendiri selebar 170 meter yang dikenali sebagai Dimorphos, sasaran utama DART. Kapal angkasa itu akan merempuh bulan mini pada kelajuan 15,000 batu sejam (24, 140 kilometer sejam), cuba pergimenetapkan orbitnya. Kesan itu dijadualkan pada akhir September atau awal Oktober, apabila pasangan itu akan datang dalam jarak 7 juta batu (11 juta kilometer) dari Bumi.

Tujuan ujian adalah untuk bereksperimen dengan teknologi impak kinetik sebagai cara memesongkan asteroid yang boleh menuju ke Bumi. NASA dan agensi angkasa lepas yang lain, sentiasa memerhatikan asteroid yang datang terlalu dekat untuk keselesaan untuk menilai sama ada ia menimbulkan ancaman kepada planet kita atau tidak. Tetapi sejauh mempertahankan Bumi daripada kesan asteroid yang masuk, tidak ada rancangan yang jelas tentang apa yang perlu dilakukan.

“Asteroid yang lemah ini sebenarnya boleh dipesongkan dengan lebih kuat dan jumlah bahan yang lebih besar boleh dikeluarkan daripada kesan daripada anggaran sebelumnya,” kata Jutzi. “Kesan yang lebih besar ini sepatutnya lebih mudah untuk diperhatikan dengan segera selepas kesan DART.” Oleh itu, misi DART masih akan dapat melakukan eksperimen, hanya mungkin dengan hasil yang berbeza daripada yang dijangkakan pada mulanya.

Agensi Angkasa Eropah (ESA) juga merancang misi susulan kepada sepasang batu angkasa lepas. ESA dijadualkan melancarkannya Misi Hera pada 2024, yang akan bertemu dengan Didymos menjelang 2026 untuk mengkaji kawah hentaman yang ditinggalkan oleh DART, dan sebarang perubahan lain yang dibuat pada asteroid itu. Jika Dimorphos memang mempunyai penampilan yang berbeza, ia mungkin menyediakan data berharga mengenai asteroid itu sendiri.

“Sebaik-baiknya, ini akan membolehkan kita mempelajari sesuatu tentang bahagian dalam asteroid, bukan hanya permukaannya,” kata Jutzi. “Ini seterusnya akan memberikan maklumat yang sangat berharga tentang sifat pukal asteroid dan meningkatkan pemahaman kita tentang asteroid secara umum.”

Lagi: Kapal Angkasa Yang Akan Merempuh Asteroid Baru Menghantar Balik Gambar Pertamanya