Misi DAVINCI NASA Akan Terjun Melalui Suasana Neraka Venus

Ilustrasi siasatan DAVINCI Venus NASA

Misi DAVINCI NASA ke Venus dijadualkan untuk pelancaran pada 2029. Misi baharu kertas perincian perjalanan yang akan datang ini, misi berani yang boleh memberi sinar baharu pada masa lalu planet yang panas terik itu yang misteri dan berpotensi untuk didiami.

Apabila tiba di planet kedua dari Matahari, siasatan akan terjun melalui atmosfera Zuhrah, menelan gasnya selama kira-kira satu jam sebelum mendarat di permukaan planet, menurut kertas diterbitkan dalam The Planetary Science Journal. DA VINCI direka untuk bertindak sebagai makmal kimia terbang, dan ia akan menggunakan instrumen terbina dalam untuk menganalisis atmosfera, suhu, tekanan dan kelajuan angin Zuhrah, sambil mengambil beberapa gambar perjalanannya melalui neraka planet.

Pendek untuk Deep Atmosphere Venus Investigation of Noble gass, Chemistry and Imaging, DAVINCI ialah salah satu daripada tiga misi akan datang dirancang untuk Venus, sangat menggembirakan kutu buku Venus seperti saya. Dan secara jujur, ia sudah lama datang. Misi terakhir NASA ke Venus, Magellan, tiba di planet ini pada tahun 1989 dan menyelesaikan operasi sains pada tahun 1994. Sejak itu, NASA tidak menghantar misi Venus khusus, walaupun planet itu, seperti, sangat panas—secara literal dan kiasan.

Mengapa NASA menghantar misi ke Venus?

Memahami Zuhrah membantu saintis mendapatkan pandangan yang lebih baik tentang planet kita sendiri. Zuhrah dan Bumi mungkin bermula sama; kedua-dua planet berkongsi saiz, jisim dan ketumpatan yang sama. Tetapi hari ini, Zuhrah mempunyai suhu yang mencecah sehingga 880 darjah Fahrenheit (471 darjah Celsius), dengan atmosfera yang tebal dan kaya dengan karbon dioksida yang memerangkap haba seperti yang dilakukan oleh gas rumah hijau di Bumi. Ia juga mempunyai landskap gunung berapi yang menakutkan. Sesuatu mungkin telah berlaku semasa Sejarah awal Venus menyebabkannya mengembangkan keadaan yang kejam dan tidak mesra, dan akhirnya ia berbeza secara drastik daripada Bumi.

“Suasana Venus memegang petunjuk kimia untuk memahami pelbagai aspek planet itu, termasuk komposisi permulaannya dan bagaimana iklimnya telah berkembang mengikut masa,” Paul Byrne, profesor bersekutu Sains Bumi dan Planet di Washington University di St. Louis, yang tidak terlibat dalam kertas itu, menulis dalam e-mel. “Pasukan DAVINCI khususnya berharap untuk menentukan sama ada Venus benar-benar mempunyai lautan air cair pada masa lalu, dan jika ya bila, dan mengapa, lautan itu hilang.”

Bagaimanakah DAVINCI mengukur suasana Venus?

Untuk melakukan itu, DAVINCI akan mengembara kira-kira 38 juta batu (61 juta kilometer) ke Venus. Kapal angkasa pertama akan melakukan dua flyby planet, yang pertama berlaku 6.5 bulan selepas pelancaran. Semasa flybys ini, kapal angkasa akan menganalisis awan Zuhrah dan mengukur jumlah sinaran ultraungu yang diserap oleh bahagian siang planet, dan juga jumlah haba yang dipancarkan dari sisi malam Venus (Venus tidak dikunci pasang surut, tetapi ia mempunyai kelajuan yang sangat perlahan. kadar putaran).

Roughly two years after launch, the DAVINCI probe, known as the Descent Sphere, will descend through Venus’s atmosphere and sample the various gases as it makes its way to the surface. The 3-foot-long (1-meter-long) probe will require an hour to make its way down, experiencing hotter temperatures and higher pressures the further down it goes.

“It turns out that the Venus atmosphere is relatively clement up around 55 km [35 miles], tetapi dengan cepat mula menjadi lebih panas dan jauh lebih padat apabila anda menghampiri permukaan,” kata Byrne. “Apatah lagi tentang awan asid sulfurik, walaupun syukur ia cenderung untuk hilang sebaik sahaja anda jatuh ke ketinggian sekitar 47 km [29 miles].”

Sfera Descent dilengkapi dengan lima instrumen yang direka untuk mengukur dan menganalisis kimia dan persekitaran atmosfera Venus; alat ini, diharapkan, akan melukiskan gambaran yang lebih baik dan lebih mendalam tentang suasana berlapis. Siasatan itu akan memulakan interaksinya dengan atmosfera atas Zuhrah apabila ia mencapai ketinggian 75 batu (120 kilometer) dan ia akan mengeluarkan pelindung habanya apabila berada 42 batu (67 kilometer) dari tanah. Sebaik sahaja ia menyelam di bawah lapisan awan tebal Venus, sekitar 100,000 kaki (30,500 meter) di atas permukaan, siasatan akan cuba menangkap ratusan imej. Awan Zuhrah menyelubungi planet ini, menutup permukaannya dari pandangan, jadi imej ini ditetapkan untuk memberikan beberapa pemandangan yang belum pernah terjadi sebelumnya.

Selain daripada pengimejan planet, probe Descent Sphere juga akan menghirup sebahagian daripada atmosferanya. “Siasatan DAVINCI akan mempunyai salur masuk kecil di bahagian luar bekas tekanan (pada asasnya sfera logam yang besar) yang melaluinya sampel atmosfera pada ketinggian berbeza akan ditarik ke dalam kapal angkasa (atau, benar-benar, ditolak masuk sebagai tekanan di luar. siasatan mula meningkat secara mendadak berbanding tekanan dalaman),” kata Byrne.

Apabila ia mendarat, probe harus bergerak tidak lebih laju daripada sekitar 25 batu sejam (40 km/j). Sekiranya ia bertahan dari kemasukan atmosfera, siasatan akan-mudah-mudahan-mendarat di pergunungan Alpha Regio, yang kira-kira saiz Texas, menurut penyelidik di sebalik kertas baharu itu. Di bawah keadaan yang ideal, siasatan akan beroperasi selama 17 hingga 18 minit sebaik sahaja ia melekat pada pendaratan, tetapi ia tidak benar-benar diperlukan untuk beroperasi di Zuhrah kerana semua data berharga telah pun dikumpulkan semasa kejatuhan atmosferanya.

Ilustrasi Sfera Keturunan DAVINCI yang jatuh melalui atmosfera Zuhrah

Tangkapan skrin: NASA

Adakah Venus boleh didiami?

Walaupun Zuhrah hari ini adalah tempat yang kurang ideal untuk kehidupan, para saintis ingin menyiasat sama ada planet itu boleh didiami atau tidak.

Pada September 2020, sekumpulan saintis mendakwa bahawa Zuhrah mungkin ada tanda-tanda kehidupan di awannya based pada pengesanan apa yang mungkin fosfin dalam atmosfera Venus. Fosfin dianggap sebagai gas biosignature di Bumi. Walau bagaimanapun, keputusan sebahagian besarnya disambut dengan keraguan. Tetapi sama ada Zuhrah boleh didiami pada masa lalu bergantung pada sama ada planet itu pernah menjadi tuan rumah lautan air cair, atau jika ia hanya mempunyai suasana yang tebal dan berwap.

“Siasatan DAVINCI akan cuba menjawab soalan ini dengan mengukur nisbah pelbagai gas di atmosfera,” kata Byrne. “Pengukuran itu, seterusnya, akan membantu para saintis memahami model iklim dan evolusi dalaman mereka yang betul, dan dengan itu kemungkinan sejarah planet Zuhrah-termasuk sama ada ia benar-benar boleh didiami.”

We would love to give thanks to the writer of this article for this incredible material