Misi DAVINCI NASA untuk terjun melalui suasana besar Zuhrah

Kredit: NASA

Dalam makalah yang diterbitkan baru-baru ini di Jurnal Sains Planetary, saintis dan jurutera NASA memberikan butiran baharu tentang misi Penyiasatan Venus Suasana Dalam bagi gas Mulia, Kimia dan Pengimejan (DAVINCI) agensi itu, yang akan turun melalui atmosfera Venus berlapis ke permukaan planet pada pertengahan 2031. DAVINCI ialah misi pertama untuk mengkaji Venus menggunakan kedua-dua flyby kapal angkasa dan probe turun.

DAVINCI, makmal kimia analitik terbang, akan mengukur aspek kritikal sistem iklim atmosfera besar Zuhrah buat kali pertama, kebanyakannya telah menjadi matlamat pengukuran Zuhrah sejak awal 1980-an. Ia juga akan memberikan pengimejan turun pertama tanah tinggi pergunungan Venus sambil memetakan komposisi batuan dan pelepasan permukaan pada skala yang tidak mungkin dari orbit. Misi ini menyokong pengukuran gas yang belum ditemui hadir dalam jumlah kecil dan atmosfera terdalam, termasuk nisbah utama isotop hidrogen—komponen air yang membantu mendedahkan sejarah air, sama ada sebagai lautan air cair atau wap dalam atmosfera awal.

Kapal angkasa pengangkut, geganti dan pengimejan (CRIS) misi mempunyai dua instrumen di atas kapal yang akan mengkaji awan planet dan memetakan kawasan tanah tingginya semasa flybys Venus dan juga akan menurunkan probe turun kecil dengan lima instrumen yang akan memberikan gabungan ukuran baharu di ketepatan yang sangat tinggi semasa turunnya ke permukaan Venus neraka.

“Data pengimejan kimia, alam sekitar dan keturunan ini akan melukiskan gambaran suasana Venus yang berlapis dan bagaimana ia berinteraksi dengan permukaan di pergunungan Alpha Regio, yang dua kali ganda saiz Texas, ” kata Jim Garvin, pengarang utama daripada kertas dalam Jurnal Sains Planetary dan penyiasat utama DAVINCI dari Pusat Penerbangan Angkasa Goddard NASA di Greenbelt, Maryland. “Pengukuran ini akan membolehkan kita menilai aspek sejarah atmosfera serta mengesan jenis batu khas di permukaan seperti granit sambil mencari ciri landskap yang boleh memberitahu kita tentang hakisan atau proses pembentukan lain.”

DAVINCI akan menggunakan tiga bantuan graviti Venus, yang menjimatkan bahan api dengan menggunakan graviti planet untuk menukar kelajuan dan/atau arah sistem penerbangan CRIS. Dua bantuan graviti pertama akan menyediakan CRIS untuk flyby Venus untuk melakukan penderiaan jauh dalam ultraungu dan cahaya inframerah dekat, memperoleh lebih 60 gigabit data baharu tentang atmosfera dan permukaan. Bantuan graviti Venus ketiga akan menyediakan kapal angkasa untuk melepaskan probe untuk kemasukan, penurunan, sains dan pendaratan, serta penghantaran susulan ke Bumi.

Laluan pertama Zuhrah akan berlangsung selama enam setengah bulan selepas pelancaran dan ia akan mengambil masa dua tahun untuk mendapatkan kedudukan siasatan untuk memasuki atmosfera di atas Alpha Regio di bawah pencahayaan yang ideal pada “tengah hari”, dengan matlamat untuk mengukur landskap Zuhrah pada skala antara 328 kaki (100 meter) hingga lebih halus daripada satu meter. Skala sedemikian membolehkan kajian geologi gaya pendarat di pergunungan Venus tanpa memerlukan pendaratan.

Sebaik sahaja sistem CRIS berada kira-kira dua hari dari Zuhrah, sistem penerbangan probe akan dilepaskan bersama-sama probe diameter tiga kaki (satu meter) titanium yang disarung dengan selamat di dalamnya. Siasatan akan mula berinteraksi dengan atmosfera atas Venus pada kira-kira 75 batu (120 kilometer) di atas permukaan. Siasatan sains akan memulakan pemerhatian sains selepas membuang perisai habanya sekitar 42 batu (67 kilometer) di atas permukaan. Dengan pelindung haba dilepaskan, salur masuk probe akan menelan sampel gas atmosfera untuk pengukuran kimia terperinci jenis yang telah dibuat di Marikh dengan rover Curiosity. Semasa turun ke permukaan selama sejam, siasatan juga akan memperoleh ratusan imej sebaik sahaja ia muncul di bawah awan pada kira-kira 100,000 kaki (30,500 meter) di atas permukaan tempatan.

“Siasatan akan mendarat di pergunungan Alpha Regio tetapi tidak diperlukan untuk beroperasi sebaik sahaja ia mendarat, kerana semua data sains yang diperlukan akan diambil sebelum sampai ke permukaan,” kata Stephanie Getty, timbalan penyiasat utama dari Goddard. “Sekiranya kami bertahan dalam pendaratan pada kira-kira 25 batu sejam (12 meter/saat), kami boleh mempunyai sehingga 17-18 minit operasi di permukaan dalam keadaan yang ideal.”

DAVINCI dijadualkan untuk melancarkan Jun 2029 dan memasuki suasana Venus pada Jun 2031.

“Tiada misi sebelumnya dalam atmosfera Venus telah mengukur kimia atau persekitaran pada perincian yang boleh dilakukan siasatan DAVINCI,” kata Garvin. “Tambahan pula, tiada misi Venus sebelum ini telah turun ke atas tanah tinggi tesserae Venus, dan tidak ada yang telah menjalankan pengimejan turunan permukaan Zuhrah. DAVINCI akan membina apa yang dilakukan siasatan Huygens di Titan dan menambah baik apa yang telah dilakukan oleh misi Venus in situ sebelumnya, tetapi dengan keupayaan dan penderia abad ke-21.”

Bertemu VMS: Makmal kimia bersaiz beg bimbit menuju ke Venus