Mumia Fosil Ini Mendedahkan Dunia Yang Kejam Lama Sebelum T. Rex Hidup

Rangka Lystrosaurus murrayi Juvenil dengan lapisan menyelubungi ditafsirkan sebagai kulit mumia.

Juvana Lystrosaurus murrayi rangka dengan lapisan menyelubungi ditafsirkan sebagai kulit mumia.
Foto: Dengan hormat Roger Smith

Ia adalah masa perubahan yang dahsyat. Kebanyakan kehidupan di Bumi telah dihapuskan, suhu global telah meningkat secara mendadak, dan cuaca melanda secara melampau. Bahawa apa-apa yang terselamat dalam persekitaran yang bermusuhan ini adalah luar biasa, namun, beberapa tumbuhan dan haiwan berterusan. Salah seorang yang terselamat ialah Lystrosaurusherbivor berkaki empat dengan muncung paruh dan dua gigi seperti gading runcing. Dan kini, lebih 250 juta tahun kemudian, ahli paleontologi telah menemui dua fosil haiwan kecil ini lengkap dengan kulit mumia.

Penemuan menarik ini diterangkan dalam a kertas diterbitkan di Palaeogeografi, Palaeoclimatology, Palaeoecology. Tdia dua Lystrosaurus fosil adalah antara 170 fosil dari Lembangan Karoo di Afrika Selatan yang dikaji dalam kertas kerja ini. Karoo ialah salah satu daripada segelintir tempat di dunia yang merekodkan sempadan yang memisahkan tempoh Permian dan Trias, sempadan yang merangkumi Peristiwa Kepupusan Akhir Permian (EPME) yang membunuh kebanyakan hidupan marin dan daratan kira-kira 252 juta tahun yang lalu.

Penulis utama Roger Smith telah bekerja di sana selama 47 tahun. Dia seorang profesor terkenal di Institut Kajian Evolusi dari Universiti Witwatersrand dan Rakan Penyelidik Emeritus di Muzium Afrika Selatan Iziko di Cape Town. Dia dan rakan-rakannya Jennifer Botha dan Pia Viglietti mengkaji singkapan yang terkenal Lystrosaurus tempat panas, setelah menghasilkan lebih daripada 500 fosil. Tetapi untuk kertas ini, mereka memberi tumpuan kepada 170 fosil tetrapod–istilah yang merujuk kepada vertebrata berkaki empat–semuanya dari satu masa. dikenali sebagai Zaman Induan, yang meliputi juta tahun selepas EPME. Antara yang banyak fosil yang dikaji dalam singkapan ini, kelompok empat hingga lapan Lystrosaurus fosil ditemui berdekatan, badan mereka tersebar-helang, dua daripadanya memelihara kulit mumia.

Kulit itu, Smith menjelaskan dalam panggilan videohampir sepadan dengan apa yang dia ramalkan: haiwan itu tidak mempunyai rambut, seperti yang dibuktikan oleh kekurangan folikel rambut, tetapi ia tidak bersisik, sama ada. Menyedari sisik sering tidak dipelihara, dia membandingkannya dengan kulit gajah: berkulit tetapi berlesung pipit. “Idea bahawa ia adalah seperti fosil peralihan-antara bersisik dan berbulu sejati-ia hampir dibuktikan oleh tekstur kulit itu,” katanya.

Gambar dekat tekstur permukaan pustular kulit mumia yang ditafsirkan.

Foto: Dengan hormat Roger Smith

Juan Carlos Cisneros is a paleontologist at the Federal University of Piauí in Brazil. Although not involved in this research, he, too, has worked in the Karoo Basin and has previously collaborated with Smith. “This is the closest to taking a photograph of them at that time,” he said, comparing the mummified fossils to “a time capsule.”

“We’re usually happy with nice teeth, nice bones, and once in a while we find a complete skeleton. But nobody else finds mummified skin. Not at that age, for sure! We’re talking about things that are older than dinosaurs,” he enthused. “Nobody finds that kind of beautiful preservation, so detailed, at that time.”

What provides exquisite insight into animals over 250 million years old is also an indication that they met a horrible end. Examination of the bone microstructure of two of the fossils suggests they were young. The authors believe that the position and age at which these animals died are clues that they collapsed near a dried-up water source. They point to examples of today’s young elephants in similar drought circumstances, which die from starvation in a spread-eagled “sudden death posture” and whose skin, notably, dries out quickly and also mummifies.

Georgina Farrell excavating the mummified Lystrosaurus fossil

Photo: Courtesy Roger Smith

These clusters of fossils, along with the others studied in this outcrop, indicate that herds of young Lystrosaurus died as a direct result of drought. Substantial evidence for drought is found in the sedimentary layers in the Karoo Basin, in geochemical isotopic analysis, and within these and other fossils described in a number of papers. Which is why it is surprising that Smith maintains that “Even though the world had been devastated, the resulting ecosystem was still fully functioning.”

In other words, the planet may have been completely transformed—and into a hostile one at that—but life, paraphrasing the words of a major motion picture, still found a way.

Evidence suggests that terrestrial animals in the Karoo at this time grew fast, matured earlier, lived short lives, and were generally smaller. Species of Lystrosaurus during the Permian, for example, were lebih besar daripada yang terdapat dalam Triassictetapi ia juga penting untuk ambil perhatian bahawa semua Lystrosaurus fosil yang belum ditemui daripada Triassic adalah daripada juvana dan sub-dewasa.

Cisneros membandingkan saiz Lystrosaurus selepas EPME kepada babi kecil dan berkata ia “adalah haiwan darat terbesar pada masa itu. Segala-galanya yang terselamat daripada kepupusan besar-besaran adalah kecil.”

“Sebelum kepupusan,” Smith bersetuju, “menjadi besar dan berat dan ruminansia adalah kegemaran. Tetapi selepas itu, ia tidak lagi berjaya.”

Menggali bawah tanah adalah salah satu tingkah laku dipercayai telah membantu Lystrosaurus bertahan daripada kepupusan dan haba melampau berikutan peristiwa itu. Tetapi bukan itu sahaja, dan beberapa strategi kelangsungan hidup yang lain melibatkan, jika bukan kerjasama antara spesies, maka sekurang-kurangnya toleransi antara spesies. Dalam satu contoh, penulis menunjuk kepada fosil dua yang berbeza Lystrosaurus spesies yang mati bersama, menunjukkan bahawa spesies ini mungkin telah mencari makanan bersama-sama, dan bukannya bersaing untuk mendapatkannya.

Berkongsi tempat perlindungan dengan spesies sezaman yang lain adalah satu lagi contoh. Dalam tiga keadaan, pelbagai spesies termasuk Lystrosaurus ditemui bersama-sama dengan tiub lubang tiub yang panjang, dengan kuat menunjukkan haiwan ini terlindung-dan mati-bersama-sama.

Di dalam tempat perlindungan kongsi purba ini, tiga daripada spesies itu ialah reptilia berkaki empat (Thrinaxodon, Galesaurus dan Lystrosaurus); salah seorang daripada mereka (Prolacerta) ialah archosauromorph berkaki empat—keturunan yang akhirnya akan menimbulkan buaya dan dinosaur.

Smith berkata dia dan rakan-rakannya mencari lebih banyak bukti “sekarang bahawa nenek moyang dinosaur ini bukan sahaja dapat tinggal di sana, tetapi mereka dapat mempelbagaikan dan menjadi haiwan dominan ke dalam Triassic. “Ini,” dia membuat kesimpulan, “adalah permulaan kebangkitan dinosaur.”

Walaupun punca EPME terus diperdebatkan, penulis menggunakan kerja mereka di Lembangan Karoo untuk menyokong punca kepupusan hiperterma, yang bermaksud bahawa Bumi telah terjejas akibat letusan gunung berapi di Perangkap Siberia sekitar 252 juta tahun yang lalu, peristiwa yang mengubah cuaca melalui pelepasan gunung berapi gas rumah hijau dan zarah berasid. Ini mempunyai akibat yang dahsyat, termasuk “tumbuhan mati dan kemarau (kegersangan dengan tempoh hujan yang lebih pendek dan tidak dapat diramalkan) di darat,” jelas Smith, serta “penyahoksigenan dan pengasidan lautan.”

“Kami kini menganggap ini sebagai hiperterma seluruh Pangea,” Smith menambah, merujuk kepada benua tunggal yang terdiri daripada tanah di Bumi pada masa itu. “Oleh itu, episod kemarau di seluruh Pangea akan dijangkakan.”

Makalah ini, katanya, adalah sebahagian daripada projek yang lebih besar yang dia dan rakan-rakannya telah bekerja di dalam Lembangan Karoo: hanya satu daripada banyak kertas kerja sebelum itu dan kertas kerja menarik lain yang akan datang.

“Masih banyak yang perlu diselesaikan,” Smith mengakui, sambil menambah bahawa dia percaya bahawa apabila dia dan rakan-rakannya telah menyelesaikan penyelidikan mereka mengenai Selang Sempadan Permo-Triassic Karoo (PTB), dia fikir mereka akan “diiktiraf sebagai jenis lokaliti. untuk peristiwa kepupusan Permian End terrestrial.”

“Karoo mempunyai rekod fosil yang terbaik dan paling lengkap bagi tetrapod ini dari Permian Triassic,” Cisneros bersetuju. “Jika terdapat mana-mana di dunia yang anda jangkakan untuk menemuinya, ia adalah di Karoo.”

Jeanne Timmons (@mostlymammoths) ialah seorang penulis bebas yang berpangkalan di New Hampshire yang menulis blog tentang paleontologi dan arkeologi di mostlymammoths.wordpress.com.

We want to give thanks to the author of this post for this remarkable web content