Mungkin Terdapat Empat Tamadun Bermusuhan di Bima Sakti

Pada tahun 1977, the Teleskop Radio Telinga Besar di Ohio State University mengambil isyarat jalur sempit yang kuat dari angkasa. Isyarat itu ialah gelombang radio berterusan yang sangat kuat dalam keamatan dan frekuensi dan mempunyai banyak ciri jangkaan penghantaran luar angkasa. Acara ini kemudiannya dikenali sebagai Wah! Isyarat, dan ia kekal sebagai calon terkuat untuk mesej yang dihantar oleh tamadun luar angkasa. Malangnya, semua percubaan untuk menentukan sumber isyarat (atau mengesannya semula) telah gagal.

Ini menyebabkan ramai ahli astronomi dan ahli teori membuat spekulasi tentang asal usul isyarat dan jenis tamadun yang mungkin menghantarnya. Dalam satu siri kertas kerja baru-baru ini, ahli astronomi amatur dan komunikator sains Alberto Caballero menawarkan beberapa pandangan baru tentang Wah! Isyarat dan kecerdasan luar angkasa di kawasan kejiranan kosmik kita. Dalam kertas pertama, dia meninjau bintang seperti Matahari yang berdekatan untuk mengenal pasti sumber yang mungkin untuk isyarat itu. Di dalam keduadia menganggarkan kelaziman tamadun luar angkasa yang bermusuhan di Galaksi Bima Sakti dan kemungkinan mereka akan menyerang kita.

Hampir lima puluh tahun selepas ia dikesan, the Wah! Isyarat terus menggoda dan menentang penjelasan. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, percubaan telah dibuat untuk mengaitkannya komet di pinggir Sistem Suria kita, penjelasan yang telah ditolak oleh komuniti astronomi sejak itu. Pada tahun 2020, minat terhadap isyarat ETI calon ini telah dihidupkan semula apabila Cabellaro mengenal pasti bintang seperti Matahari di sekitar langit di mana Wah! Isyarat telah dikesan. Jika analisis adalah betul, isyarat terkenal ini mungkin datang dari bintang seperti Matahari yang terletak 1,800 tahun cahaya jauhnya.

Ikhtisar, yang Wah! Isyarat telah dikesan oleh Balai Cerap Radio Universiti Negeri Ohio yang kini tidak berfungsi (digelar “Telinga Besar”), yang telah ditugaskan untuk tinjauan SETI pada tahun 1973 selepas menyelesaikan tinjauan meluas sumber radio ekstragalaksi. Pada musim panas 1977, ahli astronomi Jerry R. Ehman bekerja sebagai sukarelawan dengan projek itu dan ditugaskan untuk menganalisis sejumlah besar data yang dicetak pada kertas garis. Pada 15 Ogos, beliau melihat satu siri nilai yang menunjukkan peningkatan intensiti dan kekerapan yang besar.

Ehman mengelilingi sebutan alfanumerik untuk isyarat ini (6EQUJ5) dan menulis “Wah!” di sebelahnya. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, bertepatan dengan ulang tahun ke-35 pengesanan isyarat, terdapat minat dan penyelidikan yang diperbaharui terhadap peristiwa misteri ini. Ini sepatutnya tidak mengejutkan, memandangkan ia kekal sebagai calon yang paling berkemungkinan untuk mesej luar angkasa. Walaupun (dari semua akaun) gelombang berterusan yang tidak termodulat, terdapat beberapa petunjuk pada masa itu bahawa isyarat itu bukan asal semula jadi.

Untuk satu, isyarat hanya didengari pada satu frekuensi, tanpa bunyi yang dikesan pada mana-mana 50 saluran radio Big Ear yang lain. Ini tidak konsisten dengan pelepasan semula jadi, yang menyebabkan statik pada frekuensi lain, manakala Wah! Isyarat adalah sempit dan fokus – apa yang kami jangkakan daripada isyarat radio yang dihantar. Kedua, isyarat “naik dan jatuh” selama 72 saat ia dapat dikesan. Ini selaras dengan isyarat dari angkasa, yang meningkatkan intensiti apabila ia bergerak merentasi langit dan menghampiri radio teleskop, kemudian berkurang apabila ia bergerak menjauhi teleskop.

Ketiga, isyarat itu diperhatikan berhampiran 1420 MHz, “frekuensi terlindung” yang dilarang oleh pemancar berasaskan Bumi kerana ia dikhaskan untuk kajian astronomi. Semua ini menunjuk ke arah isyarat yang berasal dari luar bumi, kerana satelit dan sumber radio terestrial akan berulang secara semula jadi, sedangkan Wah! Isyarat nampaknya acara sekali sahaja. Berdasarkan masa dan orientasi teleskop Big Ear, ahli astronomi menyimpulkan bahawa ia mesti datang dari suatu tempat dalam arah Buruj Sagittarius.

Misteri yang Wah! Isyarat telah lama menjadi subjek minat Alberto Caballero Díez, seorang pemburu eksoplanet Sepanyol, penyelidik SETI, dan penyampai sains. Semasa Caballero belajar Kriminologi di Universiti Santiago de Compostela di Sepanyol, dia telah menumpukan usahanya untuk menyelidik exoplanet yang boleh dihuni dan kecerdasan luar angkasa. Dia juga bergantung pada salah satu hobinya (dagang harian) untuk membiayai usahanya dalam mencari kecerdasan luar angkasa (SETI).

Dia mungkin paling dikenali sebagai tuan rumah Saluran Exoplanets, saluran Youtube tentang kajian exoplanet, SETI, dan perjalanan antara bintang. Beliau juga terkenal dengan penyelarasan Projek Memburu Exoplanet Boleh Didiami (HEHP), rangkaian antarabangsa ahli astronomi profesional dan amatur yang berdedikasi untuk mengkaji exoplanet dalam sistem bintang berdekatan. Khususnya, Projek ini berharap untuk mencari eksoplanet yang berpotensi boleh dihuni di sekitar bintang G (kerdil kuning), K (kerdil oren) atau jenis M (kerdil merah) yang tidak terbakar dalam 100 tahun cahaya Bumi.

“Projek itu ialah rangkaian pemerhati optik profesional dan amatur di seluruh dunia yang mencari exoplanet yang berpotensi boleh dihuni di sekitar bintang berdekatan, menggunakan kaedah transit,” kata Caballero kepada Universe Today melalui e-mel. “Saya mengasaskan projek itu pada 2019. [S]Sejak itu, lebih daripada 30 balai cerap di lima benua telah menyertainya.”

Pada tahun 2020, HEHP mengumumkan penemuan a Eksoplanet bersaiz Zuhal mengorbit dalam zon boleh didiami bintang induknya. Ini merupakan penemuan eksoplanet pertama yang dibuat sepenuhnya oleh ahli astronomi amatur. Pada tahun 2020 juga Caballero memerhatikan bintang seperti Matahari yang hampir sama dengan Matahari kita (Analog Suria) semasa mencari sektor langit di mana Wah! Isyarat telah dikesan. Caballero menerangkan penemuan ini melalui The Exoplanets Channel (episod disiarkan di bawah) dan dalam kertas* yang diterbitkan dalam Jurnal Astrobiologi Antarabangsa pada awal Mei.

Dalam makalah ini, Caballero meninjau bintang seperti Matahari yang berdekatan, menggunakan data yang diperoleh oleh ESA Balai Cerap Gaia (disusun dalam Arkib Gaia), dan menentukan sumber yang paling mungkin. Tinjauan itu mengandungi sampel 66 kerdil kuning jenis G (saiz dan spektrum yang serupa dengan Matahari) dan kerdil oren jenis K (lebih kecil sedikit dan lebih malap daripada Matahari). Dia mengecilkannya kepada satu bintang calon yang terletak kira-kira 1,800 tahun cahaya dari Sistem Suria. Ini ialah 2MASS 19281982-2640123, analog suria yang sempurna setanding dari segi saiz, jisim dan spektrum kepada Matahari. Seperti kata Caballero:

“Dengan mencari dalam Arkib Gaia ESA untuk bintang dengan jisim, jejari dan kecerahan yang serupa dengan Matahari. Saya menolak kerdil merah kerana peratusan besar daripada mereka mengeluarkan suar yang memusnahkan atmosfera eksoplanet, dan kami tidak tahu yang mana antara mereka daripada data adalah bintang suar.”

Persamaan antara bintang ini dan Matahari kita menjadikannya tempat yang paling mungkin untuk mencari kehidupan dan tamadun yang mungkin (seperti yang kita ketahui). Pada masa yang sama, jaraknya konsisten dengan penyelidikan terdahulu oleh ahli astronomi Itali, Claudio Maccone. Pada tahun 2010, Maccone menjalankan a Analisis statistik** di mana dia membuat kesimpulan (dengan keyakinan 75%) bahawa ETI yang paling hampir akan terletak antara 1,000 hingga 4,000 tahun cahaya jauhnya. Seperti yang dijelaskan oleh Caballero, ini menjadikan 2MASS 19281982-2640123 calon yang ideal untuk pencari susulan untuk kemungkinan tandatangan teknologi.

Kesimpulan ini menimbulkan satu lagi perkara yang menarik, yang terus ke inti perdebatan “untuk mendengar atau mesej” (aka. SETI dan METI). Walaupun usaha SETI terdiri daripada mendengar kosmos untuk tanda-tanda kemungkinan transmisi luar angkasa (“SETI pasif”), Perisikan Luar Bumi Mesej (METI, atau “SETI aktif”) terdiri daripada mengarang mesej yang dihantar ke angkasa. Dalam hal ini, pihak Wah! Isyarat adalah contoh sempurna usaha SETI pasif, sedangkan Mesej Arecibo ialah contoh sempurna bagi SETI atau METI yang aktif.

Dalam kertas kedua beliau+, Caballero menangani isu ini dengan menjalankan analisis statistik kemungkinan tamadun bermusuhan di galaksi kita dan kemungkinan satu atau lebih daripada ini akan mengesan isyarat yang datang dari Bumi (dan mungkin memilih untuk menyerang). Oleh kerana antena radio dan radar sentiasa membocorkan isyarat ke angkasa, Cabellero merasakan penilaian risiko adalah perlu. Seperti yang dijelaskannya, ini terdiri daripada menggunakan abad lalu sejarah Bumi sebagai templat, abad yang penuh dengan konflik:

“Saya berdasarkan anggaran pada kekerapan pencerobohan di Bumi dalam tempoh 100 tahun yang lalu. Hanya 51 negara daripada 195 menceroboh negara lain. Saya mendapati bahawa apabila masa berlalu dan manusia berkembang, kekerapan pencerobohan berkurangan. Mengekstrapolasi hasilnya kepada manusia apabila ia menjadi tamadun Jenis-1 yang mampu melakukan perjalanan antara bintang, kekerapan dan oleh itu kebarangkalian pencerobohan berkurangan. Anggaran adalah berdasarkan kehidupan seperti yang kita ketahui.”

Di samping itu, Caballero menukar analisis yang sama ini ke arah kemanusiaan dan kemungkinan bahawa kita mungkin menjadi “tamadun berniat jahat” sebaik sahaja kita menjadi tamadun Jenis-1 pada Skala Kardashev. Tamadun pada tahap pembangunan ini akan mampu memanfaatkan semua tenaga planetnya dan mengehadkan ukuran perjalanan antara bintang – kepada sistem bintang berdekatan. Analisis beliau menunjukkan bahawa maksimum empat tamadun berniat jahat akan berada dalam jangkauan transmisi kami. Seperti yang dikatakan Caballero, ini menunjukkan bahawa pencerobohan makhluk asing bukanlah ancaman eksistensi terbesar yang dihadapi manusia:

“Risiko rendah yang dianggarkan, lebih rendah daripada kebarangkalian impak asteroid pembunuh planet, boleh menyokong usaha METI. SETI memang perlu tapi macam nak cari jarum dalam tumpukan jerami. Jika kita benar-benar ingin mempunyai peluang untuk menghubungi ET, kita perlu mula menyiarkan mesej laser kepada beribu-ribu exoplanet. Sama ada kita patut melakukannya atau tidak bergantung kepada apa yang diperkatakan oleh masyarakat antarabangsa.”

Secara statistik, METI mungkin tidak membentuk risiko kewujudan yang dikatakan oleh sesetengah pihak. Sudah tentu tidak lebih daripada ancaman yang lebih dekat dengan rumah. Ini, menurut Caballero, juga menimbulkan persoalan penting sama ada tamadun pintar lebih cenderung untuk memusnahkan diri mereka sendiri daripada yang lain. Ini adalah soalan yang dihormati oleh para saintis dan bahkan dianggap sebagai a sebab yang mungkin kami tidak menemui bukti muktamad bahawa tamadun pintar wujud di luar Bumi – ala “Penapis Hebat” atau “Tingkap Ringkas” hipotesis.

Perdebatan mengenai pemesejan dan sama ada ia menimbulkan risiko telah dihidupkan semula dalam beberapa tahun kebelakangan ini, sebahagiannya sebagai tindak balas kepada usaha seperti Mesej Kejayaanyang Projek Galileodan Suar di Galaksi (BITG) – versi terkini Mesej Arecibo. Walaupun terdapat perbezaan pendapat, kedua-dua pihak bersetuju bahawa perbincangan mesti dilakukan di peringkat antarabangsa dan ia mesti berlaku sekarang. Kedua-dua pihak juga sedang giat berusaha untuk menjayakan perbincangan itu dan mendapatkan seberapa banyak entiti kerajaan, institut saintifik, badan bukan untung, usahawan dan orang awam untuk mengambil bahagian.

Usaha ini selari dengan minat yang semakin meningkat dalam astrobiologi, kajian eksoplanet, dan usaha SETI yang telah mengiringi perkembangan revolusioner yang telah berlaku sejak pergantian abad. Dalam dua puluh tahun yang lalu, bilangan exoplanet yang diketahui telah meningkat dengan beberapa urutan magnitud, dan beberapa misi telah dihantar ke Marikh untuk mencari bukti kehidupan lampau. Pada tahun-tahun akan datang, teleskop generasi akan datang akan menemui dan mencirikan puluhan ribu lagi, dan misi robotik akan mengembangkan skop penyelidikan astrobiologi ke tempat seperti Europa, Enceladus dan Titan.

Dengan begitu banyak misi yang dikhaskan untuk mencari kehidupan di dunia yang jauh dan planet dan bulan di sini di rumah, perbincangan penting perlu berlaku. Patutkah kita berpuas hati untuk duduk dan mendengar atau menyiarkan diri kita kepada Alam Semesta yang lebih luas? Apakah peluang dan bahaya yang wujud dalam membuat kehadiran kita diketahui? Adakah kita bersedia untuk apa yang mungkin kita temui? Dan, jika kami menerima mesej (atau mengesan siasatan), apakah yang perlu kami lakukan dengannya? Kemungkinannya tidak berkesudahan, tetapi begitu juga risikonya.

Bacaan lanjut:

We would like to thank the author of this post for this outstanding content

Mungkin Terdapat Empat Tamadun Bermusuhan di Bima Sakti

Check out our social media profiles , as well as other pages related to it.https://paw6.info/related-pages/