NASA Terpaksa Menghapuskan Pelancaran Misi Asteroid Psyche 2022 yang Dirancang

Ilustrasi artis ini membayangkan perlanggaran ganas pada awal sejarah Psyche. Kredit: ASU/Peter Rubin

NASA mengumumkan pada hari Jumaat, 24 Jun 2022, bahawa misi asteroid Psyche, misi pertama agensi itu direka untuk mengkaji asteroid yang kaya dengan logamtidak akan membuat percubaan pelancaran 2022 yang dirancang.

Disebabkan kelewatan penghantaran perisian penerbangan dan peralatan ujian kapal angkasa, NASA kekurangan masa yang mencukupi untuk menyelesaikan ujian yang diperlukan sebelum baki tempoh pelancarannya tahun ini, yang berakhir pada 11 Oktober. Pasukan misi memerlukan masa tambahan untuk memastikan perisian itu akan berfungsi dengan baik dalam penerbangan.

NASA memilih Psyche pada 2017 sebagai sebahagian daripada Program Penemuan agensi itu, satu barisan misi kos rendah dan kompetitif yang diketuai oleh seorang penyiasat utama. Agensi itu membentuk pasukan penilaian bebas untuk menyemak laluan ke hadapan untuk projek dan untuk Program Penemuan.

“NASA mengambil komitmen kos dan jadual projek dan programnya dengan sangat serius,” kata Thomas Zurbuchen, pentadbir bersekutu untuk Direktorat Misi Sains NASA di Washington. “Kami sedang meneroka pilihan untuk misi dalam konteks Program Penemuan, dan keputusan mengenai laluan ke hadapan akan dibuat dalam beberapa bulan akan datang.”

Kapal Angkasa Psyche di Asteroid Psyche (Ilustrasi)

Ilustrasi ini, dikemas kini pada April 2022, menggambarkan kapal angkasa Psyche NASA. Kredit: NASA/JPL-Caltech/ASU

Pasukan penilaian bebas, biasanya terdiri daripada pakar daripada kerajaan, akademia dan industri, akan menyemak pilihan yang mungkin untuk langkah seterusnya, termasuk anggaran kos. Implikasi untuk Program Penemuan agensi dan portfolio sains planet juga akan dipertimbangkan.

Perisian navigasi dan penerbangan panduan kapal angkasa akan mengawal orientasi kapal angkasa semasa ia terbang melalui angkasa dan digunakan untuk menghalakan antena kapal angkasa ke arah Bumi supaya kapal angkasa boleh menghantar data dan menerima arahan. Ia juga menyediakan maklumat trajektori kepada sistem pendorong elektrik solar kapal angkasa, yang mula beroperasi 70 hari selepas pelancaran.

Sebagai pasukan misi di Makmal Jet Propulsion NASA di California Selatan mula menguji sistem, isu keserasian ditemui dengan simulator katil uji perisian. Pada bulan Mei, NASA mengalihkan tarikh pelancaran sasaran misi dari 1 Ogos kepada tidak lebih awal daripada 20 September untuk menampung kerja yang diperlukan. Isu dengan katil ujian telah dikenal pasti dan diperbetulkan; walau bagaimanapun, masa tidak mencukupi untuk melengkapkan pembayaran penuh perisian untuk pelancaran tahun ini.

“Terbang ke asteroid jauh yang kaya dengan logam, menggunakan Marikh untuk bantuan graviti dalam perjalanan ke sana, memerlukan ketepatan yang luar biasa. Kita mesti membetulkannya. Beratus-ratus orang telah melakukan usaha yang luar biasa ke dalam Psyche semasa wabak ini, dan kerja akan diteruskan apabila perisian penerbangan yang kompleks diuji dan dinilai secara menyeluruh,” kata JPL Pengarah Laurie Leshin. “Keputusan untuk menangguhkan pelancaran bukanlah mudah, tetapi ia adalah yang tepat.”

Tempoh pelancaran misi 2022, yang berlangsung dari 1 Ogos hingga 11 Oktober, akan membenarkan kapal angkasa tiba di asteroid Psyche pada 2026. Terdapat kemungkinan tempoh pelancaran pada 2023 dan 2024, tetapi kedudukan orbit relatif Psyche dan Bumi bermakna kapal angkasa tidak akan tiba di asteroid sehingga 2029 dan 2030, masing-masing. Tarikh sebenar tempoh pelancaran yang berpotensi ini masih belum ditentukan.

“Pasukan kami yang hebat telah mengatasi hampir semua cabaran yang luar biasa untuk membina kapal angkasa semasa COVID,” kata Penyiasat Utama Psyche Lindy Elkins-Tanton dari Arizona State University (ASU), yang mengetuai misi itu. “Kami telah menakluki pelbagai cabaran perkakasan dan perisian, dan kami telah dihentikan pada akhirnya oleh masalah terakhir ini. Kami hanya memerlukan sedikit masa lagi dan akan menjilat yang ini juga. Pasukan sudah bersedia untuk bergerak ke hadapan, dan saya sangat berterima kasih atas kecemerlangan mereka.”

Jumlah kos misi kitaran hayat untuk Psyche, termasuk roket, ialah $985 juta. Daripada jumlah itu, $717 juta telah dibelanjakan sehingga kini. Anggaran kos yang terlibat untuk menyokong setiap rangkaian penuh pilihan misi yang tersedia sedang dikira.

Dua projek ride-long dijadualkan dilancarkan pada masa yang sama SpaceX Roket Falcon Heavy sebagai Psyche, termasuk misi Janus NASA untuk mengkaji sistem asteroid binari berkembar, dan demonstrasi teknologi Komunikasi Optik Angkasa Dalam untuk menguji komunikasi laser kadar data tinggi yang disepadukan dengan kapal angkasa Psyche. NASA sedang menilai pilihan untuk kedua-dua projek.

ASU mengetuai misi Psyche. JPL, yang diuruskan untuk NASA oleh Caltech di Pasadena, California, bertanggungjawab ke atas pengurusan keseluruhan misi; kejuruteraan sistem; integrasi dan ujian; dan operasi misi. Maxar menyediakan casis kapal angkasa pendorong elektrik solar berkuasa tinggi. Program Perkhidmatan Pelancaran NASA, yang berpangkalan di Pusat Angkasa Kennedy di Florida, sedang menguruskan pelancaran itu.

We wish to say thanks to the author of this post for this amazing material