Pada 1.4 Juta Mpj, Ahli Astronomi Mengesan Salah Satu Objek Kosmik Terpantas Sejenisnya

Apabila bintang besar mati, mereka tidak melakukannya secara senyap.

Kematian mereka adalah perkara yang sangat cemerlang yang menerangi kosmos, letupan supernova yang menghantar keberanian bintang menumbuk ke angkasa dalam awan kemegahan. Sementara itu, teras tin bintang itu berlarutan, runtuh menjadi sangat padat bintang neutron atau lubang hitam.

Jika letupan itu berlaku dengan cara tertentu, ia boleh menghantar teras yang runtuh melintasi Bima Sakti seperti kelawar keluar dari neraka, pada halaju gila itu akhirnya mereka boleh menumbuk bersih keluar dari galaksi sama sekali, dalam perjalanan liar ke ruang antara galaksi .

Ia adalah salah satu objek yang baru diukur melalui data dari balai cerap X-ray Chandra: sejenis bintang neutron berdenyut yang dikenali sebagai pulsarmerobek isi perutnya sendiri pada kelajuan sekitar 612 kilometer sesaat (atau 1.4 juta batu sejam).

Ia adalah salah satu objek terpantas jenis ini yang pernah dikesan. (Bintang yang paling cepat diketahui dalam Bima Sakti bukanlah sisa supernova yang telah ditendang oleh letupan, tetapi bintang yang mengorbit Sgr A*, lubang hitam supermasif di pusat galaksi. Pada titik terpantas dalam orbitnya, ia bergerak pada liar 24,000 kilometer sesaat.)

“Kami secara langsung melihat gerakan pulsar dalam X-ray, sesuatu yang kami hanya boleh lakukan dengan penglihatan Chandra yang sangat tajam,” kata ahli astrofizik Xi Long daripada Pusat Astrofizik Harvard & Smithsonian (CfA).

“Oleh kerana ia sangat jauh, kami terpaksa mengukur bersamaan dengan lebar suku kira-kira 15 batu jauhnya untuk melihat gerakan ini.”

Pengesanan dibuat dengan melihat sisa supernova yang bercahaya kira-kira 20,000 tahun cahaya jauhnya, dinamakan G292.0+1.8. Pemerhatian sebelum ini telah mendedahkan pulsar laju di dalamnya. Long dan rakan-rakannya ingin mengkaji objek itu untuk melihat sama ada ia boleh mendedahkan sejarah supernova, dengan mengesan gerakannya ke tengah objek secara terbalik.

“Kami hanya mempunyai segelintir letupan supernova yang juga mempunyai rekod sejarah yang boleh dipercayai yang terikat dengannya,” kata ahli astrofizik Daniel Patnaude daripada CfA, “jadi kami ingin menyemak sama ada G292.0+1.8 boleh ditambahkan pada kumpulan ini.”

Mereka mengkaji imej yang diambil dari sisa supernova pada 2006 dan 2016, dan menggunakan data Gaia pada lokasi semasanya di Bima Sakti, membandingkan perbezaan dalam kedudukan pulsar. Perbandingan ini mendedahkan sesuatu yang sangat menarik: Bintang mati nampaknya bergerak 30 peratus lebih pantas daripada yang dicadangkan oleh anggaran sebelumnya.

Ini bermakna ia telah mengambil masa yang lebih singkat untuk mengembara dari pusat saki-baki supernova, mencadangkan supernova itu sendiri berlaku lebih baru-baru ini. Anggaran sebelum ini meletakkan tarikh supernova itu sekitar 3,000 tahun lalu; anggaran baru membawanya kepada sekitar 2,000 tahun yang lalu.

Halaju pulsar yang disemak juga membolehkan pasukan menjalankan penyiasatan baharu dan terperinci tentang bagaimana bintang mati itu mungkin telah dikeluarkan dari pusat supernova. Mereka menghasilkan dua senario, kedua-duanya melibatkan mekanisme yang serupa.

Yang pertama, neutrino dikeluarkan daripada letupan supernova secara tidak simetri. Dalam yang lain, serpihan daripada letupan dikeluarkan secara tidak simetri. Walau bagaimanapun, kerana tenaga neutrino perlu sangat besar, penjelasan yang lebih berkemungkinan adalah serpihan tidak simetri.

Pada asasnya, letupan condong boleh ‘menendang’ teras runtuh bintang mati ke angkasa dengan kelajuan yang sangat tinggi; dalam kes ini, bintang itu sedang bergerak pada kelajuan yang lebih tinggi daripada Bima Sakti halaju melarikan diri cakera tengah 550 kilometer sesaat, walaupun ia akan mengambil masa yang agak lama untuk sampai ke sana, dan ia mungkin perlahan dari semasa ke semasa.

Malah, kelajuan sebenarnya mungkin lebih tinggi daripada 612 kilometer sesaat, kerana ia bergerak sedikit di sepanjang garis penglihatan kita.

“Pulsar ini kira-kira 200 juta kali lebih bertenaga daripada pergerakan Bumi mengelilingi Matahari,” kata ahli astrofizik Paul Plucinsky daripada CfA. “Ia nampaknya telah menerima sepakan kuatnya hanya kerana letupan supernova adalah tidak simetri.”

Penyelidikan pasukan itu, yang dibentangkan pada mesyuarat ke-240 Persatuan Astronomi Amerika, telah diterima Jurnal Astrofizik dan tersedia pada arXiv.

We wish to thank the author of this post for this amazing web content