Pancuran meteor Tau Herculids meletakkan pada paparan ‘layak’ | CNN

Daftar untuk surat berita sains Teori Wonder CNN. Terokai alam semesta dengan berita tentang penemuan yang menarik, kemajuan saintifik dan banyak lagi.



CNN

Beberapa pemerhati langit malam yang bertuah melihat kelibat hujan meteor baharu pada malam Isnin, ketika Bumi melalui denai serpihan komet yang runtuh.

Hujan meteor memuncak sekitar 1 pagi ET, dengan 10 hingga 25 meteor sejam dikesan jatuh di langit malam, menurut EarthSky.com, yang menggambarkan hujan meteor itu sebagai “layak.”

Hujan meteor baharu seperti ini agak jarang berlaku. NASA telah menyifatkan hujan meteor itu sebagai “peristiwa semua atau tiada apa-apa.”

Komet itu, secara rasmi dikenali sebagai 73P/Schwassmann-Wachmann, atau SW3, ditemui pada tahun 1930 oleh pemerhati Jerman Arnold Schwassmann dan Arno Arthur Wachman. Ia tidak dikesan lagi sehingga akhir 1970-an, dan pada 1990-an komet itu berkecai menjadi beberapa bahagian, kata NASA.

Pada masa SW3 melepasi Bumi semula pada 2006, ia berada dalam hampir 70 keping, dan terus berpecah-belah sejak itu, kata kenyataan itu. Tidak jelas sama ada serpihan itu akan menyerang atmosfera Bumi pada halaju yang cukup tinggi untuk menyebabkan hujan meteor.

Setiap tahun, terdapat kira-kira 30 hujan meteor, yang berlaku apabila Bumi melalui jejak serpihan yang ditinggalkan oleh komet atau asteroid, yang boleh dilihat dengan mata kasar.

Beberapa hujan meteor telah wujud selama berabad-abad. Sebagai contoh, hujan meteor Perseid, yang berlaku setiap tahun pada bulan Ogos, pertama kali diperhatikan kira-kira 2,000 tahun lalu dan direkodkan oleh ahli astronomi China, NASA berkata.

Tonton bola api yang paling kelihatan dari bumi

Hujan meteor biasanya dinamakan sempena buruj dari mana ia kelihatan memancar di langit malam, walaupun Robert Lunsford, setiausaha agung Pertubuhan Meteor Antarabangsa, berkata bahawa tau Herculids telah salah dinamakan.

Dalam blog yang ditulis sebelum hujan meteor pada hari Isnin, dia berkata bahawa mereka akan kelihatan memancar dari buruj yang dikenali sebagai Bootes, barat laut bintang jingga cemerlang yang dikenali sebagai Arcturus (alpha Bootis).

Terdapat beberapa peluang lain untuk menyaksikan hujan meteor tahun ini.

Delta Aquariids paling baik dilihat dari kawasan tropika selatan dan akan memuncak antara 28 dan 29 Julai, apabila bulan penuh 74%.

Menariknya, satu lagi hujan meteor memuncak pada malam yang sama – Alpha Capricornids. Walaupun ini adalah hujan yang lebih lemah, ia telah diketahui menghasilkan beberapa bebola api yang terang semasa kemuncaknya. Ia akan kelihatan kepada semua orang, tidak kira di sebelah khatulistiwa mereka berada.

Hujan meteor Perseid, yang paling popular pada tahun ini, akan memuncak antara 11 dan 12 Ogos di Hemisfera Utara.

Berikut adalah jadual hujan meteor untuk sepanjang tahun ini, menurut Pandangan pancuran meteor EarthSky.

  • 8 Oktober: Draconids
  • 21 Oktober: Orionid
  • 4 hingga 5 November: Taurid Selatan
  • 11 hingga 12 November: Taurid Utara
  • 17 November: Leonids
  • 13 hingga 14 Disember: Geminids
  • 22 Disember: Ursid



We would like to thank the writer of this article for this remarkable web content

Pancuran meteor Tau Herculids meletakkan pada paparan ‘layak’ | CNN


Visit our social media accounts and also other related pageshttps://paw6.info/related-pages/