Para saintis Beranggapan Bakteria Tidak Berbahaya – Mereka Salah

Para saintis telah mendapati bahawa sejenis bakteria tidak berbahaya seperti yang disangkakan sebelum ini. Ia sebenarnya boleh menyebabkan jangkitan pada pesakit dengan bronchiectasis, asma, dan penyakit paru-paru obstruktif kronik (COPD).

Kajian antarabangsa yang diketuai oleh saintis Singapura menemui bakteria yang sebelum ini dianggap tidak berbahaya boleh memburukkan lagi penyakit paru-paru sedia ada.

Satu pasukan saintis antarabangsa telah menemuinya Neisseria — genus bakteria yang hidup dalam tubuh manusia – tidak berbahaya seperti yang disangkakan sebelum ini. Malah, ia boleh menyebabkan jangkitan pada pesakit bronkiektasis, asma, dan penyakit paru-paru obstruktif kronik (COPD).

Dalam kajian mercu tanda, diterbitkan pada 14 September 2022, dalam Hos Sel & Mikrob, pasukan itu menunjukkan bukti konklusif bahawa Neisseria spesies boleh menyebabkan penyakit dalam paru-paru dan dikaitkan dengan bronchiectasis yang semakin teruk (sejenis penyakit paru-paru) pada pesakit. Para saintis itu diketuai oleh Universiti Teknologi Nanyang, Singapura (NTU Singapura).

Bronkiektasis ialah keadaan jangka panjang di mana saluran pernafasan paru-paru membesar secara tidak normal atas sebab yang tidak diketahui sehingga 50 peratus pesakit Singapura. Penyakit ini adalah sehingga empat kali ganda lebih berleluasa di kalangan orang Asia berbanding dengan rakan sejawat Barat mereka dan juga boleh berlaku selepas pemulihan daripada tuberkulosis.[1] Di Singapura, penyelidikan di Hospital Tan Tock Seng menggambarkan 420 kejadian pesakit bronchiectasis dimasukkan ke hospital pada 2017.[2] Kadar kejadian adalah 10.6 setiap 100,000 dan meningkat dengan kuat mengikut usia.

Walaupun kelazimannya di kalangan orang tua, tiada punca yang jelas ditemui dalam kebanyakan kes bronkiektasis dan keadaan ini cenderung timbul secara spontan dan tanpa amaran.[3]

Untuk merungkai teka-teki mengapa bronkiektasis bertambah teruk pada kadar yang lebih ketara dalam kalangan pesakit Asia yang lebih tua, pasukan antarabangsa — merangkumi penyelidik dan hospital di Singapura, Malaysia, China, Australia dan UK (lihat Lampiran) — diketuai oleh LKCMedicine Profesor Madya Sanjay Chotirmall, Pengerusi Provost dalam Perubatan Molekul, memadankan data penyakit dan jangkitan daripada 225 pesakit dengan bronchiectasis Asia (Singapura dan Malaysia) yang berasal dari pesakit bronchiectasis di Eropah.

Neisseria: tidak begitu berbahaya selepas semua

manakala Neisseria spesies terkenal menyebabkan meningitis dan gonorea, mereka tidak diketahui menjangkiti paru-paru. Melalui pengenalan terperinci dan pencirian yang teliti, pasukan penyelidik mendapati bahawa Neisseria mendominasi mikrobiom pesakit Asia dengan bronkiektasis yang semakin teruk.

Khususnya, pesakit bronkiektasis dengan jumlah dominan subkumpulan Neisseria dipanggil Neisseria subflava (N. subflava), mengalami penyakit yang lebih teruk dan jangkitan berulang (eksaserbasi) jika dibandingkan dengan pesakit dengan bronkiektasis tanpa jumlah yang tinggi. Neisseria.

Selepas siasatan lanjut menggunakan model sel dan haiwan eksperimen, pasukan penyelidik mengesahkan bahawa N. subflava menyebabkan gangguan sel, mengakibatkan keradangan dan disfungsi imun pada pesakit bronchiectasis dengan bakteria ini.

Neisseria dalam Tisu Paru-paru

Digambarkan adalah pengesanan Neisseria (N. subflava) dalam tisu paru-paru daripada pesakit bronkiektasis. Ditunjukkan dalam warna merah ialah pengesanan N. subflava dan ditunjukkan dalam warna biru ialah nukleus sel saluran udara. Kredit: Hos Sel & Mikrob

Sebelum penemuan ini, Neisseria tidak dianggap sebagai penyebab jangkitan paru-paru atau penyakit teruk pada pesakit bronchiectasis.

Ketua penyiasat Prof Chotirmall dari LKCMedicine, berkata, “Penemuan kami telah membuktikan, buat kali pertama, bahawa hasil klinikal yang lebih buruk seperti keterukan penyakit yang lebih besar, fungsi paru-paru yang lebih lemah, dan kadar jangkitan berulang yang tinggi di kalangan pesakit bronchiectasis berkait rapat dengan bakteria Neisseria dan bahawa penemuan ini amat penting untuk pesakit Asia.”

“Penemuan ini penting kerana ia boleh mengubah cara kami merawat pesakit bronchiectasis kami dengan bakteria ini. Doktor kini perlu memikirkan Neisseria sebagai ‘penyebab’ yang berpotensi pada pesakit yang semakin teruk walaupun telah dirawat, dan menjalankan ujian untuk mengenal pasti mereka yang mungkin menyimpan jenis bakteria ini dalam paru-paru mereka. Kami berharap pengecaman awal akan membawa kepada terapi yang diperibadikan, dan seterusnya, hasil penyakit yang lebih baik untuk pesakit Asia yang menghidap penyakit dahsyat ini,” kata Prof Chotirmall, yang juga Penolong Dekan (Hal Ehwal Fakulti) di LKCMedicine.

Kajian ini mencerminkan usaha NTU di bawah NTU2025, pelan strategik lima tahun Universiti yang menangani cabaran besar manusia seperti kesihatan manusia. Dijalankan oleh penyelidik antarabangsa dari pelbagai disiplin, kajian itu juga menyerlahkan kekuatan dan tumpuan NTU pada penyelidikan antara disiplin.

Perkaitan Neisseria yang lebih luas

Selain daripada menghubungkan Neisseria dan bronchiectasis yang teruk, pasukan penyelidik yang diketuai NTU juga mengesan kehadiran bakteria yang sama dalam keadaan pernafasan kronik lain yang lebih biasa seperti asma yang teruk dan Penyakit Pulmonari Obstruktif Kronik (COPD) – keadaan yang menyebabkan aliran udara tersumbat dan pernafasan. -masalah berkaitan.

Menggunakan teknologi penjujukan generasi akan datang, pasukan itu juga berusaha untuk menyiasat dari mana bakteria ini boleh datang dan mengambil sampel rumah pesakit bronchiectasis dengan jumlah yang tinggi. Neisseria dalam paru-paru mereka. Para penyelidik mendapati kehadiran bakteria di persekitaran rumah, menunjukkan bahawa ruang kediaman dalaman dan berpotensi iklim tropika mungkin memihak kepada kehadiran bakteria ini dalam persekitaran Asia.

Apa itu Neisseria?

The Neisseria Spesies bakteria lazimnya dikenal pasti sebagai punca jangkitan seksual seperti gonorea tetapi juga secara kritikal meningitis — keradangan cecair dan membran yang mengelilingi otak dan saraf tunjang. Sub-spesiesnya N. subflavabagaimanapun, diketahui terdapat dalam mukosa mulut, tekak, dan saluran pernafasan atas manusia sebelum ini tanpa sebarang kaitan yang diketahui dengan jangkitan paru-paru.

Keluarga bakteria ini sentiasa dianggap tidak berbahaya kepada manusia, dan jangkitan yang disebabkan olehnya masih belum diterangkan – sehingga kini.

Pengarang bersama, Profesor Wang De Yun dari Jabatan Otolaryngologi di Sekolah Perubatan Yong Loo Lin, Universiti Nasional Singapura, berkata, “Sangat menggalakkan untuk melihat bahawa kami telah membuat kemajuan dalam mengenal pasti spesies bakteria Neisseria sebagai punca bronchiectasis yang semakin teruk, penyebab yang tidak mungkin yang pada asalnya tidak dianggap sebagai ancaman. Ini datang sebagai peringatan yang kuat bahawa kita tidak boleh terlalu leka apabila melakukan penyelidikan dan menggunakan lebih proaktif dalam meneroka pelbagai kemungkinan, kerana setiap elemen yang kelihatan tidak bersalah boleh menjadi sumber ancaman kepada badan kita dan kesihatan keseluruhan.”

Pengarang bersama Andrew Tan, Profesor Madya Gangguan Metabolik dari LKCMedicine, berkata, “Pendekatan translasi terbalik yang digunakan dalam kerja ini adalah penting untuk kejayaan kami. Bermula dari ‘tepi katil’ di mana kami mengkaji pengalaman pesakit kehidupan sebenar, kami kemudian bekerja ke belakang untuk mendedahkan proses biologi bakteria. Terima kasih kepada sifat kajian antara disiplin, pasukan itu dapat berinteraksi dengan ahli dari disiplin penyelidikan yang berbeza, menawarkan pengalaman yang menyeronokkan sambil mendapat pandangan unik tentang penyakit ini.”

Para penyelidik kini sedang mencari untuk menjalankan kajian lanjut dan ujian klinikal Neisseria pembasmian daripada mikrobiom melalui LKCMedicine Centre for Microbiome Medicine yang baru dilancarkan, yang bertujuan untuk menilai faedah penyasaran dan rawatan Neisseria dengan antibiotik pada pengesanan pertama, dengan harapan bahawa ini akan membawa kepada hasil klinikal yang lebih baik untuk pesakit dengan keadaan pernafasan kronik.

Rujukan: “Neisseria spesies sebagai patobion dalam bronkiektasis” oleh Liang Li, Micheál Mac Aogáin, Tengfei Xu, Tavleen Kaur Jaggi, Louisa LY Chan, Jing Qu, Lan Wei, Shumin Liao, Hong Sheng Cheng, Holly R. Keir, Alison J. Dicker, Kai Sen Tan, Wang De Yun, Mariko Siyue Koh, Thun How Ong, Albert Yick Hou Lim, John A. Abisheganaden, Teck Boon Low, Tidi Maharani Hassan, Xiang Long, Peter AB Wark, Brian Oliver, Daniela I. Drautz-Moses, Stephan C. Schuster, Nguan Soon Tan, Mingliang Fang, James D. Chalmers dan Sanjay H. Chotirmall, 14 September 2022, Hos Sel & Mikrob.
DOI: 10.1016/j.chom.2022.08.005

Nota

1. “Trend in Bronchiectasis Among Medicare Beneficiaries in the United States, 2000 to 2007” oleh Amy E. Seitz, MPH; Kenneth N. Olivier, MD, MPH; Jennifer Adjemian, PhD; Steven M. Holland, MD dan D. Rebecca Prevots, PhD, MPH, 1 Ogos 2012, Jurnal Dada.
    DOI: 10.1378/dada.11-2209
  2. “Epidemiologi dan beban ekonomi bronkiektasis yang memerlukan kemasukan ke hospital di Singapura” oleh Hwee Pin Phua, Wei-Yen Lim, Ganga Ganesan, Joanne Yoong, Kelvin Bryan Tan, John Arputhan Abisheganaden dan Albert Yick Hou Lim, 12 Ogos 2021, Penyelidikan Terbuka ERJ.
    DOI: 10.1183/23120541.00334-2021
  3. “Variasi geografi dalam etiologi, epidemiologi dan mikrobiologi bronchiectasis” oleh Ravishankar Chandrasekaran, Micheál Mac Aogáin, James D. Chalmers, Stuart J. Elborn dan Sanjay H. Chotirmall, 22 Mei 2018, Perubatan Pulmonari BMC.
    DOI: 10.1186/s12890-018-0638-0