Para saintis menemui sumber salah satu meteorit yang paling jarang jatuh di Bumi

Sampel meteorit Ivuna, salah satu meteorit paling jarang yang pernah jatuh di Bumi, diadakan di Muzium Sejarah Alam (Kredit: PA)

Para saintis UK percaya mereka telah mengenal pasti sumber salah satu meteorit paling jarang yang pernah jatuh di Bumi.

Meteorit Ivuna mendarat di Tanzania pada Disember 1938 dan kemudiannya dibahagikan kepada beberapa sampel – salah satunya ditempatkan di Muzium Sejarah Alam (NHM) di London.

Berdasarkan an analisis asteroid yang dikenali sebagai Ryugupakar percaya batu Ivuna mungkin berasal dari pinggir sistem suria.

Pasukan NHM berkata, penemuannya, yang diterbitkan dalam jurnal Science Advances, boleh membuka lebih banyak jawapan tentang sejarah awal sistem suria dan memberi lebih banyak penerangan tentang bagaimana kehidupan wujud di Bumi.

Profesor Sara Russell, ketua penyelidikan kanan di muzium itu, yang merupakan pengarang bersama di atas kertas itu, menjelaskan: ‘Ia adalah penemuan yang sangat menarik bagi saya kerana ia menunjukkan bahawa meteorit di muzium kami dan dalam koleksi di seluruh dunia, mungkin sebenarnya sampel sebahagian besar sistem suria pepejal, dari bahagian paling dalam berbatu ke bahagian luar yang paling jauh.

‘Kita boleh menggunakannya untuk mengetahui lebih lanjut tentang asal usul kita dan tentang semua planet pendamping kita.’

Ivuna termasuk dalam kategori meteorit yang sangat jarang ditemui yang dikenali sebagai kondrit CI.

Ini adalah meteorit yang mengandungi karbon berbatu yang mengekalkan kimia primitif asal daripada pembentukan sistem suria lebih daripada empat bilion tahun yang lalu.

Mereka telah diketahui mengandungi air – salah satu bahan utama kepada kehidupan.

Profesor Russell berkata selain Ivuna, hanya empat meteorit jenis CI lain yang diketahui wujud di Bumi: Orgueil dan Alais, yang kedua-duanya jatuh di Perancis, Tonk yang jatuh di India, dan meteorit Revelstoke kecil yang jatuh di Kanada.

Dia berkata: ‘Hanya dalam dekad yang lalu kita mula menghargai sejauh mana objek dalam sistem suria boleh bergerak ke arah dan menjauhi matahari.’

Untuk kajian itu, pasukan itu memeriksa sampel Ryugu, yang dibawa pulang dari jauh ke Bumi pada 2020 oleh kapal angkasa Jepun Hayabusa2.

Kapal angkasa Hayabusa2 menghampiri asteroid Ryugu (Kredit: PA)

Dianggap bahawa Ryugu, yang dikelaskan sebagai objek dekat Bumi, dilahirkan di sistem suria luar lebih daripada empat bilion tahun lalu dan berpisah dari badan yang lebih besar, berhijrah ke Bumi.

Ia kini terletak di antara Bumi dan Marikh dan mengorbit matahari.

Ryugu tergolong dalam kelas asteroid yang dipanggil asteroid berkarbon, atau jenis C.

Asteroid jenis C kaya dengan air, karbon dan sebatian organik sejak sistem suria terbentuk.

Para penyelidik berkata kedua-dua Ryugu dan kondrit CI berasal dari kawasan ruang yang sama – pinggir sistem suria – dan tidak boleh menolak kemungkinan bahawa mereka juga boleh berkongsi badan induk yang sama.

Profesor Russell berkata: ‘Dengan membandingkan bentuk besi dalam kedua-dua asteroid dan meteorit, kami mengetahui bahawa Ryugu adalah perlawanan yang sangat rapat dengan kondrit CI.’