Para saintis mengesan sesuatu pembuatan bir yang menarik di laut Enceladus

Bulan Enceladus memancarkan kepulan gergasi lautannya angkasa lepas.

Ahli sains planet mengesyaki laut berair ini boleh didiami, bermakna ia berpotensi mempunyai keadaan yang menyokong kehidupan. Kini, penyelidikan baharu mencadangkan air bulan Saturnus ini mengandungi kelebihan bahan binaan kritikal untuk kehidupan (seperti yang kita ketahui, bagaimanapun). Ia adalah fosforus, bahan penting dalam bahan genetik dan selular. Ia adalah mineral kedua paling banyak dalam badan kita.

“Kami menemui bukti bahawa salah satu elemen utama yang diperlukan untuk kehidupan di Bumi harus hadir dengan banyaknya di lautan Enceladus,” kata Christopher Glein, saintis kanan di Institut Penyelidikan Southwest, sebuah organisasi penyelidikan dan pembangunan, kepada Mashable.

“Ia menunjukkan Enceladus lebih boleh dihuni daripada yang difikirkan sebelum ini,” tambah Glein, yang mengkaji geologi dunia lain. Penyelidikan, yang mensimulasikan bagaimana mineral larut ke dalam laut bulan dan membenarkan penyelidik untuk menganggarkan kuantiti fosforus pada Enceladus, adalah diterbitkan baru-baru ini di dalam Prosiding Akademi Sains Kebangsaan.

LIHAT JUGA:

Perkara pelik dan tidak dijangka berlaku di Neptun

Data untuk kajian itu datang daripada misi legenda NASA pada tahun 2008, apabila siasatan Cassini legenda agensi angkasa merpati melalui pancutan wap air berais, gas, dan bahan organik yang disembur dari kutub selatan Enceladus. Bulan, yang selebar Arizona, serta-merta menjadi sumber tipu daya yang sengit. “Penemuan Enceladus telah mengubah arah sains planet,” Linda Spilker, saintis projek Cassini, berkata dalam satu kenyataan. “Para saintis planet kini mempunyai Enceladus untuk dipertimbangkan sebagai habitat yang mungkin untuk hidupan,” tambahnya.

“Fosforus mempunyai peranan penting dalam kehidupan seperti yang kita ketahui.”

Namun, terjunan singkat Cassini melalui kepulan bulan tidak hampir menangkap segala-galanya di lautan. Dan penyelidikan terdahulu menyimpulkan bahawa tidak banyak fosforus di laut Enceladus, yang tidak menunjukkan juga untuk kebolehdiaman dunia lautan.

Kajian terbaru ini, walau bagaimanapun, menggunakan simulasi komputer yang dikemas kini dan lebih terperinci tentang cara geologi dasar laut berbatu Enceladus berinteraksi dengan laut masin, proses semula jadi yang melarutkan mineral fosforus ke dalam air. Sudah tentu, saintis tidak mempunyai sebarang sampel langsung teras Enceladus — yang memerlukan misi robot yang belum pernah berlaku sebelum ini untuk mendarat di bulan yang jauh. Tetapi, kita tahu terasnya berbatu (kerana cara Cassini berinteraksi dengan graviti Enceladus), dan penyelidik telah karunia meteorit di Bumi dan petunjuk daripada batuan luar bumi yang lain yang memberikan petunjuk yang menarik tentang tempat berbatu dalam sistem suria kita.

“Kami tidak tahu dengan tepat apa inti batu Enceladus dibuat, tetapi kami boleh membuat tekaan yang baik berdasarkan apa yang kami temui di tempat lain dalam sistem suria,” Geoff Collins, seorang saintis planet di Wheaton College yang tidak mempunyai peranan. dalam penyelidikan itu, memberitahu Mashable. Lebih-lebih lagi, kata Collins, saintis Cina baru sahaja menemui mineral fosfat baru di atas bulan.

Diambil bersama, Glein dan pasukan penyelidiknya yakin mereka tahu apa yang terlarut ke dalam lautan Enceladus. Dan ia mengandungi banyak fosforus. “Fosforus mempunyai peranan penting dalam kehidupan seperti yang kita ketahui,” tegasnya.

Grafik yang menunjukkan cara fosforus melarut ke dalam lautan Enceladus.
Kredit: SwRI

kepulan menembak bulan Enceladus kita

Ais dan wap air menembak dari kutub selatan Enceladus dalam kepulan yang hebat.
Kredit: NASA

Mahu lebih sains dan berita teknologi dihantar terus ke peti masuk anda? Mendaftar untuk Surat berita Top Stories Mashable hari ini.

Enceladus mengorbit jauh di dalam sistem suria, kira-kira 800 juta batu dari Bumi. Jadi, untuk masa hadapan yang boleh dijangka, saintis planet mesti menyisir data yang dikumpul oleh probe Cassini (kerana ia menyiasat Zuhal dan bulan-bulannya) untuk menyimpulkan bagaimana lautan makhluk asing ini sebenarnya. “Kami ingin orang ramai terus mengkaji data dari Cassini, ” kata Glein, yang menyatakan penyelidikan ini adalah satu lagi langkah dalam penelitian jangka panjang bulan yang menawan ini.

Suatu hari, mungkin pada akhir 2040-an atau 2050-an, sebuah agensi angkasa seperti NASA boleh menghantar siasatan untuk mendarat di Enceladus. Hanya dengan melawati kutub selatan bulan, dan mencuba secara langsung salji yang turun dari kepulan beraisnya, akan memberi para penyelidik cerapan yang belum pernah berlaku sebelum ini tentang apa yang berlaku di lautan di bawah. Akademi Sains, Kejuruteraan dan Perubatan Kebangsaan AS baru-baru ini mencadangkan, dalam dokumen perancangan yang berpengaruh, bahawa lawatan siasatan dan mendarat di Enceladus. (Sudah, NASA menghantar pengorbit ke Europa satelit Musytari pada 2024 untuk “menyiasat sama ada bulan berais boleh menampung keadaan yang sesuai untuk kehidupan.”)

Pergi ke Enceladus cuti beberapa dekad. Tetapi itulah sains planet.

“Orang ramai menunggu sepanjang kerjaya mereka untuk menjawab soalan yang mendalam ini,” kata Glein. “Anda perlu mempunyai banyak kesabaran.”

We want to say thanks to the author of this article for this outstanding web content