Para saintis percaya mereka mungkin telah menemui kehidupan tertua di Bumi – 4.2 bilion tahun

Bukti fosil baru dari batu yang ditemui di Kanada menunjukkan kehidupan di Bumi bermula antara 3.75 hingga 4.2 bilion tahun lalu, kata satu kajian baru.

Jika penyelidikan yang diterbitkan dalam Science Advances terbukti betul, fosil mikrob akan menjadi kehidupan tertua yang pernah ditemui di planet ini, dan boleh menunjukkan bahawa kehidupan bermula hanya 300 juta tahun selepas Bumi mula-mula terbentuk kira-kira 4.5 bilion tahun yang lalu.

Para saintis di University College London menemui struktur kecil di dalam batu yang mereka percaya hanya boleh dibuat oleh mikrob, yang hidup berbilion tahun lalu berhampiran lubang hidroterma di lautan.

Sebelum ini, mikrofosil yang paling awal disahkan berusia sekitar 3.5-3.7 bilion tahun.

Fosil dalam batu pertama kali diterangkan dalam kajian 2017 oleh penyelidik utama Dominic Papineau, profesor bersekutu dalam geokimia dan astrobiologi di UCL. Walau bagaimanapun, ada yang meragui bahawa struktur itu berasal dari biologi, yang membawa kepada lebih banyak tahun kerja oleh pasukan untuk memastikan cara ia dicipta.

Pasukan itu menerangkan struktur seperti pokok kira-kira satu sentimeter. Para saintis berkata ciri-ciri struktur menjadikannya sangat tidak mungkin ia dicipta melalui proses kimia sahaja. Ia juga serupa dengan yang dicipta hari ini oleh beberapa bakteria.

“Mikrofosil ini sebenarnya mungkin wujud di permukaan planet purba yang lain kerana jika asal usul kehidupan mengambil masa yang singkat untuk berkembang, dan anda mempunyai tahap kerumitan ini, maka itu menimbulkan banyak persoalan falsafah baru tentang kebarangkalian bahawa kehidupan mungkin mempunyai. timbul dan meninggalkan jejak seperti ini,” kata Papineau kepada Vice News. “Ia mewujudkan banyak peluang baharu untuk menolak masa untuk asal usul kehidupan dan untuk mencari secara khusus untuk jenis perkara ini di planet lain.”

Kami sedang menceritakan kisah kritikal

Israel kini adalah pemain yang jauh lebih menonjol di pentas dunia daripada saiz yang dicadangkan. Sebagai Koresponden Diplomatik The Times of Israel, saya amat sedar bahawa keselamatan, strategi dan kepentingan negara Israel sentiasa diteliti dan mempunyai implikasi yang serius.

Ia memerlukan keseimbangan, keazaman dan pengetahuan untuk menyampaikan kisah Israel dengan tepat, dan saya datang bekerja setiap hari bertujuan untuk melakukannya sepenuhnya.

Sokongan kewangan daripada pembaca seperti anda membolehkan saya mengembara untuk menyaksikan kedua-dua peperangan (saya baru pulang dari melaporkan di Ukraine) dan menandatangani perjanjian bersejarah. Dan ia membolehkan The Times of Israel kekal sebagai tempat pembaca di seluruh dunia beralih kepada berita tepat tentang hubungan Israel dengan dunia.

Jika penting bagi anda bahawa liputan bebas dan berasaskan fakta tentang peranan Israel di dunia wujud dan berkembang maju, saya menggesa anda untuk menyokong kerja kami. Adakah anda akan menyertai Komuniti The Times of Israel hari ini?

Terima kasih,

Lazar BermanKoresponden Diplomatik

Ya, saya akan berikan

Sudah menjadi ahli? Log masuk untuk berhenti melihat ini

Anda seorang pembaca yang berdedikasi

1649547380 749 Setibanya di ISS angkasawan Israel Stibbe memberikan stesen rasa Ibrani

Itulah sebabnya kami memulakan Times of Israel sepuluh tahun yang lalu – untuk menyediakan pembaca yang arif seperti anda dengan liputan yang mesti dibaca tentang Israel dan dunia Yahudi.

Jadi sekarang kita ada permintaan. Tidak seperti saluran berita lain, kami belum memasang paywall. Tetapi kerana kewartawanan yang kami lakukan adalah mahal, kami menjemput pembaca yang The Times of Israel telah menjadi penting untuk membantu menyokong kerja kami dengan menyertai Komuniti Times of Israel.

Dengan hanya $6 sebulan anda boleh membantu menyokong kewartawanan berkualiti kami sambil menikmati The Times of Israel BEBAS IKLANserta mengakses kandungan eksklusif hanya tersedia untuk ahli Komuniti Times of Israel.

Terima kasih,