Pembangun AlphaFold memenangi Hadiah Terobosan AS$3 juta

Demis Hassabis (kiri) dan John Jumper (kanan) daripada DeepMind membangunkan AlphaFold, AI yang boleh meramalkan struktur protein.Kredit: Hadiah Terobosan

Para penyelidik di sebalik sistem kecerdasan buatan (AI) AlphaFold telah memenangi salah satu daripada hadiah Terobosan bernilai AS$3 juta tahun ini — anugerah paling lumayan dalam sains. Demis Hassabis dan John Jumper, kedua-duanya di DeepMind di London, diiktiraf kerana mencipta alat yang telah meramalkan struktur 3D hampir setiap protein yang diketahui di planet ini.

“Beberapa penemuan dengan begitu dramatik mengubah bidang, dengan begitu pantas,” kata Mohammed AlQuraishi, ahli biologi pengiraan di Universiti Columbia di New York City. “Ia benar-benar mengubah amalan biologi struktur, kedua-dua pengiraan dan eksperimen.”

Anugerah itu merupakan salah satu daripada lima hadiah Terobosan — dianugerahkan untuk pencapaian dalam sains hayat, fizik dan matematik — diumumkan pada 22 September.

AI yang memenangi anugerah

AlphaFold telah dipilih daripada kejayaan AlphaGo DeepMind. Ini adalah AI yang pada 2016 menewaskan Lee Sedol, ahli permainan strategi Go, di Seoul. “Itulah kemuncak AI permainan, tetapi itu tidak sepatutnya menjadi penghujungnya sendiri,” kata Hassabis. “Saya mahu membina AI untuk mempercepatkan penemuan saintifik.” Sehari selepas pulang dari Seoul, pasukan itu menumpukan perhatian kepada lipatan protein.

Sistem ini menimbulkan kekecohan pada November 2020 oleh memenangi pertandingan CASP dwitahunan (Penilaian Kritikal Ramalan Struktur), mengalahkan sekitar 100 program perisian lain. Versi AlphaFold yang lebih awal telah menang pada 2018, tetapi tidak meyakinkan, memaksa pasukan kembali ke papan lukisan. “Dengan pembelajaran mesin, ini mengenai mencari keseimbangan yang betul antara seni bina – kekangan yang dikenakan oleh sains asas yang diketahui – dan data,” kata Jumper.

Sejak DeepMind mengeluarkan versi sumber terbuka AlphaFold pada Julai 20211, lebih daripada setengah juta penyelidik telah menggunakan sistem pembelajaran mesin, menghasilkan beribu-ribu kertas. Pada bulan Julai tahun ini, DeepMind dikeluarkan 200 juta struktur protein diramalkan daripada jujukan asid amino. Setakat ini, data telah digunakan untuk menangani masalah daripada rintangan antibiotik kepada daya tahan tanaman.

“Ini adalah satu kejayaan besar, bukan hanya kerana mereka membangunkan algoritma, tetapi kerana mereka menyediakannya dan menyediakan semua struktur itu,” kata Christine Orengo, ahli biologi pengiraan di University College London. Beliau menambah bahawa pencapaian itu dimungkinkan oleh banyak data jujukan protein yang dikumpulkan oleh komuniti global.

Hassabis berkata bahawa dia “terkejut” untuk mengetahui dia telah memenangi hadiah Terobosan, dan Jumper berkata dia “tidak percaya ia adalah benar”. Hassabis merancang untuk mendermakan sebahagian daripada kemenangannya kepada program pendidikan yang bertujuan untuk meningkatkan kepelbagaian, dan juga kepada inisiatif menyokong sekolah di luar bandar Nepal.

Sains tidur dan sistem selular

Satu lagi hadiah Terobosan sains hayat telah dianugerahkan secara bersama kepada saintis tidur Masashi Yanagisawa di Universiti Tsukuba, Jepun, dan Emmanuel Mignot di Universiti Stanford di Palo Alto, California, kerana secara bebas mendapati bahawa narkolepsi disebabkan oleh kekurangan orexin kimia otak.

Kedua-dua penyelidik adalah “gergasi bidang” yang membolehkan keadaan itu didiagnosis secara pasti, kata Birgitte Rahbek Kornum, ahli neurofisiologi di Universiti Copenhagen. “Narkolepsi sangat menjejaskan kualiti hidup, dan ini membolehkan pesakit mengetahui dengan tepat apa yang salah, dan bukannya diberitahu untuk ‘mendapat cengkaman dan berjaga’,” katanya. Penemuan ini juga telah membawa kepada pembangunan rawatan ubat yang kini dalam ujian klinikal.

Yanagisawa berkata dia “sangat berbesar hati” dengan hadiah itu dan merancang untuk menggunakan wang itu untuk menubuhkan endowmen untuk membiayai penyelidikan. “Sokongan stabil untuk saintis muda untuk melakukan kerja penerokaan di Jepun adalah bermasalah,” katanya, sambil menyatakan bahawa penemuannya sendiri mungkin hanya kerana dia bebas untuk “mengikuti ‘ekspedisi memancing’ tanpa jaminan kejayaan”.

Hadiah ketiga sains hayat dikongsi oleh Clifford Brangwynne di Universiti Princeton di New Jersey dan Anthony Hyman di Institut Biologi dan Genetik Sel Molekul Max Planck di Dresden, Jerman, untuk menemui mekanisme yang kandungan sel boleh menyusun sendiri dengan mengasingkan ke dalam titisan.

Perintis kuantum

Hadiah Terobosan dalam Fizik Asas tahun ini dikongsi antara empat pengasas bidang maklumat kuantum: Peter Shor di Institut Teknologi Massachusetts di Cambridge; David Deutsch di Universiti Oxford, UK; Charles Bennett di IBM di Yorktown, New York; dan Gilles Brassard di Universiti Montreal di Quebec. Penyelidikan mereka meletakkan asas untuk pembangunan komunikasi dan komputer ultra-selamat yang mungkin suatu hari nanti mengatasi mesin standard dalam beberapa tugas.

“Saya benar-benar terkejut apabila mengetahui saya telah dianugerahkan hadiah itu,” kata Shor. “Terdapat banyak yang telah dilakukan oleh orang lain.” Pada tahun 1990-an, Shor membangunkan algoritma kuantum pertama yang berpotensi berguna, yang suatu hari nanti boleh membolehkan komputer kuantum dengan cepat memecahkan nombor yang besar kepada faktor utamanya.2. Ini menimbulkan kemungkinan memecah kod penyulitan yang digunakan untuk mengamankan kebanyakan trafik Internet hari ini, yang berdasarkan nombor perdana yang besar. “Keputusan besar ini membuktikan bahawa komputer kuantum adalah lebih daripada sekadar rasa ingin tahu akademik yang lain, ” kata Nikita Gourianov, seorang ahli fizik kuantum di Universiti Oxford.

Hadiah Terobosan dalam Matematik diberikan kepada Daniel Spielman, seorang ahli matematik di Universiti Yale di New Haven, Connecticut. Spielman diiktiraf untuk pelbagai kemajuan, termasuk pembangunan kod pembetulan ralat untuk menapis bunyi dalam siaran televisyen definisi tinggi.

Hadiah Terobosan telah diasaskan pada 2012 oleh Yuri Milner, seorang jutawan Rusia-Israel. Mereka kini ditaja oleh Milner dan usahawan Internet lain, termasuk Mark Zuckerberg, ketua eksekutif Meta (dahulunya Facebook).

We wish to give thanks to the writer of this article for this awesome web content