Pemburuan planet yang boleh dihuni mungkin semakin sempit, kajian baharu mendapati | CNN

Daftar untuk surat berita sains Teori Wonder CNN. Terokai alam semesta dengan berita tentang penemuan yang menarik, kemajuan saintifik dan banyak lagi.

CNN

Memburu planet yang boleh menampung kehidupan mungkin baru mengecil secara mendadak.

Para saintis telah lama berharap dan berteori bahawa jenis bintang yang paling biasa di alam semesta kita – dipanggil kerdil M – boleh menjadi tuan rumah kepada planet berdekatan dengan atmosfera, berpotensi kaya dengan karbon dan sempurna untuk penciptaan kehidupan. Tetapi dalam kajian baru tentang dunia yang mengorbit kerdil M 66 tahun cahaya dari Bumi, penyelidik mendapati tiada petunjuk planet sedemikian boleh memegang atmosfera sama sekali.

Tanpa suasana yang kaya dengan karbon, tidak mungkin sebuah planet akan mesra dengan hidupan. Molekul karbon, selepas semua, dianggap sebagai blok bangunan kehidupan. Dan penemuan itu tidak memberi petanda baik untuk jenis planet lain yang mengorbit kerdil M, kata pengarang bersama kajian Michelle Hill, seorang saintis planet dan calon kedoktoran di University of California, Riverside.

“Tekanan daripada sinaran bintang adalah besar, cukup untuk meniup atmosfera planet,” kata Hill dalam catatan di laman web universiti.

Bintang kerdil M diketahui tidak menentu, memancarkan suar suria dan menghujani sinaran pada badan angkasa berdekatan.

Tetapi selama bertahun-tahun, harapannya ialah planet-planet yang agak besar yang mengorbit berhampiran kerdil M boleh berada dalam persekitaran Goldilocks, cukup dekat dengan bintang kecil mereka untuk kekal hangat dan cukup besar untuk berpaut pada atmosferanya.

Kerdil M yang berdekatan, bagaimanapun, mungkin terlalu sengit untuk mengekalkan suasana yang utuh, menurut kajian baruyang diterbitkan dalam The Astrophysical Journal Letters.

Fenomena serupa berlaku dalam sistem suria kita: Atmosfera bumi juga merosot kerana letusan dari bintang berdekatannya, matahari. Perbezaannya ialah Bumi mempunyai aktiviti gunung berapi yang mencukupi dan aktiviti pemancar gas lain untuk menggantikan kehilangan atmosfera dan menjadikannya hampir tidak dapat dikesan, menurut penyelidikan itu.

Walau bagaimanapun, planet kerdil M yang diperiksa dalam kajian itu, GJ 1252b, “boleh mempunyai 700 kali lebih banyak karbon daripada Bumi, dan ia masih tidak mempunyai atmosfera. Ia akan membina pada mulanya, tetapi kemudian meruncing dan terhakis, “kata pengarang bersama kajian dan ahli astrofizik UC Riverside Stephen Kane, dalam satu siaran berita.

GJ 1252b mengorbit kurang daripada sejuta batu dari bintang asalnya, dipanggil GJ_1252. Planet ini mencapai suhu siang hari yang terik sehingga 2,242 darjah Fahrenheit (1,228 darjah Celsius), kajian itu mendapati.

Kewujudan planet itu pertama kali dicadangkan oleh misi Transiting Exoplanet Survey Satellite, atau TESS, NASA. Kemudian, ahli astronomi mengarahkan Teleskop Angkasa Spitzer yang berusia hampir 17 tahun untuk melihat kawasan itu pada Januari 2020 — kurang daripada 10 hari sebelum itu. Spitzer telah dinyahaktifkan selama-lamanya.

Siasatan sama ada GJ 1252b mempunyai atmosfera diketuai oleh ahli astronomi Ian Crossfield di Universiti Kansas dan melibatkan koleksi penyelidik dari UC Riverside, Makmal Penggerak Jet NASA, Caltech, Universiti Maryland, Institusi Sains Carnegie, Max Planck Institut Astronomi, Universiti McGill, Universiti New Mexico, dan Universiti Montreal.

Mereka meneliti data yang dihasilkan oleh Spitzer, mencari tandatangan pelepasan, atau tanda bahawa gelembung gas boleh menyelubungi planet ini. Teleskop itu merakam planet itu semasa ia melintas di belakang bintang asalnya, membolehkan penyelidik “melihat cahaya bintang semasa ia melalui atmosfera planet itu,” memberikan “tanda tangan spektrum atmosfera” – atau kekurangannya, kata Hill.

Hill menambah bahawa dia tidak terkejut apabila mendapati tiada tanda-tanda suasana, tetapi dia kecewa. Dia sedang mencari bulan dan planet di “zon yang boleh dihuni,” dan hasilnya menjadikan melihat dunia mengelilingi bintang kerdil M yang ada di mana-mana sedikit kurang menarik.

Penyelidik berharap untuk mendapatkan lebih banyak kejelasan tentang jenis planet ini dengan bantuan Teleskop Angkasa James Webb, teleskop angkasa yang paling berkuasa setakat ini.

Webb tidak lama lagi akan memberi tumpuan kepada Sistem TRAPPIST-1“yang juga merupakan bintang kerdil M dengan sekumpulan planet berbatu di sekelilingnya,” kata Hill.

“Terdapat banyak harapan bahawa ia akan dapat memberitahu kita sama ada planet-planet tersebut mempunyai suasana di sekelilingnya atau tidak,” tambahnya. “Saya rasa peminat kerdil M mungkin sedang menahan nafas sekarang untuk melihat sama ada kita boleh mengetahui sama ada terdapat suasana di sekeliling planet tersebut.”

Walau bagaimanapun, masih terdapat banyak tempat menarik untuk memburu dunia yang boleh dihuni. Selain daripada melihat ke planet yang lebih jauh dari kerdil M yang berkemungkinan besar mengekalkan atmosfera, masih terdapat kira-kira 1,000 bintang seperti matahari yang agak dekat dengan Bumi yang boleh mempunyai planet mereka sendiri mengelilingi dalam zon boleh dihuni, menurut catatan UC Riverside mengenai kajian itu. .

We would love to give thanks to the author of this short article for this outstanding web content