Penemuan boleh menyempitkan pencarian secara mendadak untuk makhluk angkasa

Ilustrasi bintang kerdil merah yang mengorbit oleh exoplanet hipotesis. Kerdil merah meletus dengan suar sengit yang boleh melucutkan atmosfera planet berdekatan dari semasa ke semasa, atau menjadikan permukaan tidak mesra kehidupan seperti yang kita ketahui. Kredit: NASA/ESA/STScI/G. Bacon

Planet seperti Bumi yang mengorbit kerdil M—jenis bintang yang paling biasa di alam semesta—nampaknya tidak mempunyai atmosfera sama sekali. Penemuan ini boleh menyebabkan perubahan besar dalam pencarian kehidupan di planet lain.

Oleh kerana kerdil M berada di mana-mana, penemuan ini bermakna sebilangan besar planet yang mengorbit bintang-bintang ini juga mungkin kekurangan atmosfera dan oleh itu tidak mungkin menampung hidupan.

Kerja yang membawa kepada pendedahan tentang tidak-suasana planet, bernama GJ 1252b, diperincikan dalam Surat Jurnal Astrofizik.

Planet ini mengorbit bintangnya dua kali dalam satu hari di Bumi. Ia lebih besar sedikit daripada Bumi, dan ia lebih dekat dengan bintangnya berbanding Bumi dengan matahari, menjadikan GJ 1252b sangat panas serta tidak mesra.

“Tekanan daripada sinaran bintang itu sangat besar, cukup untuk meniupkan atmosfera planet,” kata Michelle Hill, ahli astrofizik UC Riverside dan pengarang bersama kajian.

Bumi juga kehilangan sebahagian atmosferanya dari semasa ke semasa kerana matahari, tetapi pelepasan gunung berapi dan proses kitaran karbon lain menjadikan kehilangan itu hampir tidak ketara dengan membantu menambah apa yang hilang. Walau bagaimanapun, lebih dekat dengan bintang, planet tidak boleh terus menambah jumlah yang hilang.

Dalam sistem suria kita, ini adalah nasib Mercury. Ia memang mempunyai atmosfera, tetapi yang sangat nipis, terdiri daripada atom yang diletupkan dari permukaannya oleh matahari. Kepanasan melampau planet menyebabkan atom-atom ini terlepas ke angkasa.

Ilustrasi atmosfera diterbangkan dari planet oleh bintang berhampiran. Kredit: NASA

Untuk menentukan bahawa GJ 1252b kekurangan atmosfera, para astronom mengukur sinaran inframerah dari planet kerana cahayanya dikaburkan semasa gerhana sekunder. Gerhana jenis ini berlaku apabila planet melintas di belakang bintang dan cahaya planet, serta cahaya yang dipantulkan dari bintangnya, disekat.

Sinaran mendedahkan planet ini terik suhu siang hari, dianggarkan mencecah 2,242 darjah Fahrenheit—sangat panas sehingga emas, perak dan tembaga semuanya akan cair di planet ini. Haba, ditambah dengan tekanan permukaan yang diandaikan rendah, menyebabkan para penyelidik percaya bahawa tiada atmosfera.

Walaupun dengan sejumlah besar karbon dioksida, yang memerangkap haba, para penyelidik menyimpulkan GJ 1252b masih tidak akan dapat menahan atmosfera. “Planet ini boleh mempunyai 700 kali lebih banyak karbon daripada Bumi, dan ia masih tidak mempunyai atmosfera. Ia akan terbina pada mulanya, tetapi kemudian berkurangan dan terhakis,” kata Stephen Kane, ahli astrofizik UCR dan pengarang bersama kajian.

Bintang kerdil M cenderung mempunyai lebih banyak suar dan aktiviti daripada matahari, seterusnya mengurangkan kemungkinan planet yang mengelilinginya rapat boleh berpegang pada atmosfera mereka.

“Mungkin keadaan planet ini boleh menjadi petanda buruk bagi planet lebih jauh daripada jenis bintang ini,” kata Hill. “Ini adalah sesuatu yang akan kita pelajari daripada Teleskop Angkasa James Webb, yang akan melihat planet seperti ini.”

Kerja Hill dalam projek ini disokong oleh geran daripada program Penyiasat Masa Depan dalam program Sains dan Teknologi Bumi dan Angkasa Lepas NASA.

Terdapat 5,000 bintang di kejiranan suria Bumi, kebanyakannya M kerdil. Walaupun planet yang mengorbit mereka boleh diketepikan sepenuhnya, masih terdapat kira-kira 1,000 bintang yang serupa dengan matahari yang boleh didiami.

“Jika planet cukup jauh dari kerdil M, ia berpotensi mengekalkan atmosfera. Kita belum dapat membuat kesimpulan bahawa semua berbatu planet di sekeliling bintang-bintang ini dikurangkan kepada nasib Mercury,” kata Hill. “Saya tetap optimis.”

Pemusnahan pantas atmosfera seperti Bumi oleh bintang muda