Pengukuran Alam Semesta yang Paling Tepat Mencadangkan Sesuatu Adalah Sangat Salah

Penyelidik telah mendapati bahawa alam semesta berkembang pada kadar yang sama sekali berbeza daripada yang difikirkan sebelum ini, penemuan terobosan yang boleh menjejaskan pemahaman semasa kita tentang kosmos.

Didalam kertas baru diterbitkan di Jurnal Astrofizikpasukan penyelidik antarabangsa mengkaji cahaya yang dipancarkan daripada 1,550 supernova yang berbeza – beberapa berhampiran Bima Sakti kita sendiri dan beberapa terletak di kawasan paling jauh alam semesta berjuta-juta tahun cahaya – untuk mengkaji komposisi dan kadar pengembangan alam semesta.

Dengan berbuat demikian, analisis mereka yang digelar Pantheon+ termasuk beberapa ukuran paling komprehensif yang pernah dibuat.

“Dengan hasil Pantheon+ ini,” Dillon Brout, pengarang bersama dan penyelidik di Pusat Astrofizik Harvard, memberitahu The Warta Harvard“kami dapat meletakkan kekangan yang paling tepat pada dinamik dan sejarah alam semesta setakat ini.”

Yang menggembirakan, penemuan mereka menyokong beberapa teori sedia ada mengenai gelap perkarabahan misteri tetapi banyak yang masih belum diperhatikan atau diukur secara langsung oleh saintis, dan tenaga gelap, bentuk tenaga hipotesis yang berkelakuan seperti bertentangan dengan graviti.

Penyelidikan mereka berpendapat bahawa seluruh alam semesta secara kasarnya terdiri daripada dua pertiga tenaga gelap dan satu pertiga jirim, yang terakhir ini kebanyakannya terdiri daripada jirim gelap.

“Kami telah menyisir data,” sambung Brout, “dan kini boleh mengatakan dengan lebih yakin berbanding sebelum ini bagaimana alam semesta telah berkembang selama berabad-abad dan bahawa teori terbaik semasa untuk tenaga gelap dan jirim gelap tetap kukuh.”

Tetapi pada masa yang sama, kajian itu gagal untuk membetulkan salah satu percanggahan terbesar dalam bidang astronomi: ketegangan Hubble, atau ketidakpadanan yang jelas antara anggaran sebelumnya yang diukur secara tempatan mengenai kadar pengembangan alam semesta dan pengukuran yang diperoleh daripada latar belakang gelombang mikro kosmiksisa elektromagnet peringkat awal alam semesta yang diketahui.

Penyelidikan baru mencadangkan alam semesta berkembang pada kira-kira 160,000 batu sejam, manakala pengukuran sebelumnya yang mengambil kira latar belakang gelombang mikro kosmik menyimpulkan ia berkembang jauh lebih perlahan daripada itu.

Dan walaupun Pantheon+ mungkin telah mengesahkan percanggahan itu, ia tidak memberikan sebarang jawapan untuknya.

“Kami fikir adalah mungkin untuk mencari petunjuk kepada penyelesaian baru untuk masalah ini dalam dataset kami, ” kata Brout Warta Harvard“tetapi sebaliknya kami mendapati bahawa data kami menolak banyak pilihan ini dan bahawa percanggahan yang mendalam kekal sebagai degil seperti biasa.”

“Ia sudah tentu menunjukkan,” penyelidik memberitahu Agence France-Presse“bahawa sesuatu yang berpotensi mencurigakan dengan pemahaman kita tentang alam semesta.”

Jelas sekali, Pantheon+ telah membuka lebih banyak pintu daripada yang telah ditutup. Tetapi itu, dalam satu cara, adalah keindahan proses saintifik — penyelidikan yang dilakukan oleh Brout dan pasukannya masih boleh meletakkan asas untuk beberapa penemuan masa depan.

“Kami, sebagai saintis, berkembang maju dengan tidak memahami segala-galanya,” Brout meneruskan AFP. “Masih berpotensi revolusi besar dalam pemahaman kita, yang berpotensi berlaku dalam hidup kita.”

BACA LEBIH LANJUT: Perakaunan paling tepat mengenai tenaga gelap dan jirim gelap [The Harvard Gazette]