Penjujukan genetik memberi kita pandangan pertama pada puak Neanderthal

Rangka Neanderthal dipamerkan pada tahun 2018 di Musee de l’Homme di Paris. Penyelidik mengekstrak DNA daripada tulang yang ditemui di Rusia untuk mengetahui lebih lanjut tentang cara komuniti mereka dianjurkan.

sembunyikan kapsyen

togol kapsyen

Stephane de Sakutin/AFP melalui Getty Images

Salah satu perkara yang menjadikan kita istimewa sebagai spesies adalah keupayaan kita untuk membentuk komuniti, tetapi kita manusia tidak selalu bersendirian dalam hal itu. Satu kajian baharu memberi penerangan tentang cara Neanderthal membina puak mereka sendiri.

Neanderthal ialah sepupu jauh manusia yang hidup antara 430,000 dan 40,000 tahun dahulu. Mereka mendapat rap buruk sebagai samseng yang tinggal di gua dengan kelab, tetapi Laurits Skov, ahli paleogentik di Institut Antropologi Evolusi Max Planck di Leipzig, Jerman, mengatakan bahawa anda benar-benar perlu mengeluarkan gambar itu dari kepala anda.

“Anda tahu, imej Neanderthal yang kasar ini, tidak begitu tepat, ” katanya. “Semakin banyak kita belajar tentang mereka, semakin kelihatan seperti manusia.”

Hubungan manusia itu diperkukuh lagi oleh penemuan terbaru Skov dan rakan-rakannya, yang diterbitkan minggu ini dalam jurnal alam semula jadi. Kumpulan itu melihat bahan genetik yang diambil dari tulang dan gigi Neanderthal dari dua gua di tengah Rusia. Penduduk gua itu dipercayai telah hidup sekitar 55,000 tahun dahulu. Mereka mengekstrak DNA dengan menggerudi lubang kecil pada tinggalan purba. Ia adalah operasi yang halus.

“Setitis peluh saya akan melebihi molekul DNA Neanderthal sejuta kepada satu atau sesuatu seperti itu, jadi anda perlu berhati-hati,” kata Skov.

Dan ia tidak selalu berfungsi: kadangkala DNA tidak dapat ditemui; kadangkala, tulang telah dikunyah oleh dubuk prasejarah, mencemarinya. Tetapi Skov dan rakan-rakannya akhirnya dapat mengekstrak kod genetik 13 Neanderthal yang tinggal di dalam gua itu, termasuk beberapa yang berkaitan: Seorang bapa dan anak perempuannya yang masih remaja, serta seorang lelaki berusia sekitar 10 tahun yang berkaitan dengan seorang wanita dalam gua. (Hubungan “darjah kedua” itu lebih kabur, Skov berkata: “Sebagai contoh, mereka boleh menjadi sepupu, mereka boleh menjadi datuk nenek/cucu, mereka boleh menjadi ibu saudara/anak saudara, semua jenis perkara itu.”).

Ini adalah kali pertama saudara-mara Neanderthal disusun secara bersebelahan. Skov mengatakan bahawa DNA individu yang tinggal di dalam gua itu juga memberikan beberapa petunjuk tentang bagaimana masyarakat mungkin telah dianjurkan. Dengan melihat DNA mitokondria, yang hanya dihantar oleh wanita, dan kromosom Y, yang berasal dari lelaki, Skov dan rakan-rakannya dapat menentukan bahawa wanita itu lebih berkemungkinan berasal dari luar kumpulan. Dalam erti kata lain, masyarakat Neanderthal mungkin telah dianjurkan dengan cara di mana wanita berpindah untuk bersama keluarga lelaki.

Lara Cassidy dari Kolej Trinity di Dublin, Ireland mengatakan bahawa penemuan baharu itu penting kerana ini adalah kali pertama Neanderthal yang hidup pada masa yang sama telah disusun bersama. “Itu benar-benar mengujakan kerana apa yang kita ada ialah komuniti, dan kita boleh mula memahami sedikit tentang cara komuniti ini berfungsi,” katanya.

Cassidy, yang bukan penyelidik dalam kajian ini, mengingatkan bahawa penemuan itu dihadkan oleh bilangan kecil sampel Neanderthal. Tidak ada cara untuk mengetahui, sebagai contoh, sama ada wanita berpindah antara semua kumpulan Neanderthal, atau sama ada itu adalah sesuatu yang unik kepada klan ini. Dan dia ingin mengetahui lebih lanjut tentang apa yang mengikat orang lain di dalam gua itu bersama-sama. Manusia sebagai contoh, membina kumpulan sosial rakan dan sahabat yang tidak berkaitan.

“Kami nampaknya dapat menyatukan diri kami dalam pelbagai konfigurasi, ” katanya. “Alangkah baiknya untuk mengetahui sama ada Neanderthal begitu fleksibel.”

Data genetik tidak cukup baik untuk melihat sama ada semua orang di dalam gua itu mempunyai pertalian jauh, atau mertua, atau hanya kawan. Skov berkata dia masih berusaha untuk mendapatkan gambaran yang lebih jelas.

Terdapat satu lagi misteri: Bagaimana bapa dan anak perempuan itu, dan budak lelaki itu serta saudaranya mati?

Skov berkata tidak ada sebarang petunjuk yang jelas, tetapi dia mengesyaki kelaparan mungkin memainkan peranan.

“Kehidupan ketika itu adalah sukar, mereka terselamat dengan memburu bison,” katanya. “Anda boleh bayangkan jika, dalam satu tahun, mereka tidak berjaya memburu dan menangkap semua yang mereka perlukan… Sesuatu yang menyedihkan seperti itu”

Neanderthal ini mungkin antara yang terakhir seumpamanya. “Ini hanya kira-kira 10,000 tahun sebelum Neanderthal pupus, ” kata Skov. “Ada sedikit yang tinggal.”

Tetapi dia berkata Neanderthal tidak hilang sepenuhnya. Manusia bukan Afrika mengandungi secara purata kira-kira 2% DNA Neanderthal. Dalam erti kata lain, sekurang-kurangnya kadang-kadang nampaknya, manusia dan Neanderthal bertemu antara satu sama lain, dan membina komuniti bersama-sama.

We wish to give thanks to the writer of this article for this amazing web content