Perkara pelik dan tidak dijangka berlaku di Neptun

Hanya satu kapal angkasa yang pernah melawat Neptun yang jauh.

Pada tahun 1989, siasatan Voyager 2 NASA memancarkan imej menakjubkan dunia dinamik ini, termasuk ribut sebesar Bumi dengan angin 1,000 mph. Sejak itu, saintis planet telah menggunakan teleskop gergasi sama ada di atau mengorbit Bumi untuk memerhati Neptun yang luar biasa, planet paling jauh dari matahari.

Dan dalam beberapa dekad yang lalu, mereka telah menyaksikan perubahan melampau dalam atmosfera planet ini. Antara 2003 dan 2018, suhu purata di stratosfera Neptunus — lapisan besar atmosfera yang terletak di atas ribut dan cuaca — menjunam sebanyak 14 darjah Fahrenheit. Kemudianantara 2018 dan 2020, suhu stratosfera di Kutub Selatan tiba-tiba meningkat sebanyak 20 darjah.

“Ia sangat tidak dijangka, ” kata Glenn Orton, seorang saintis planet di Makmal Propulsion Jet NASA dan pengarang penyelidikan Neptune baru, memberitahu Mashable. “Terdapat banyak perkara yang sangat pelik berlaku di Neptune yang kami tidak faham.”

Penemuan itu baru-baru ini diterbitkan dalam Jurnal Sains Planetary. Dalam grafik di bawah, anda boleh melihat penurunan suhu yang ketara, diikuti dengan kenaikan mendadak selepas 2018. Neptun mengorbit kira-kira 2.8 bilion batu dari Bumi, jadi ahli astronomi mengukur perubahan suhu planet dengan melihat turun naik dalam kecerahannya (dalam panjang gelombang cahaya yang dipanggil inframerah, yang tidak boleh dilihat dengan mata kasar).

Perubahan dalam kecerahan terma dikesan pada Neptun.
Kredit: Michael Roman / NASA /JPL / Voyager-ISS / Justin Cowart

LIHAT JUGA:

Para saintis mengesan sesuatu yang sangat tidak dijangka di bawah bulan ‘Bintang Kematian’ Zuhal

Perubahan dramatik itu tidak dijangka kerana ia berlaku di tengah-tengah musim Neptunus yang sangat panjang. (Neptunus mengambil masa 165 tahun untuk mengorbit matahari, bermakna musimnya dekad lepas.) Seperti Bumi, Neptun berputar pada paksi senget dan dengan itu mempunyai perubahan bermusim yang ketara (disebabkan oleh perbezaan cahaya matahari yang diterima oleh planet ini). Para saintis menjangkakan perubahan suhu yang melampau akan berlaku pada musim yang berbeza, jelas Orton. Tetapi kini ia berlaku di tengah-tengah musim panas selatan Neptunus. Lebih-lebih lagi, penyelidik menjangkakan suhu akan beransur-ansur memanas semasa musim panas yang panjang ini — tidak menyejukkan dengan ketara.

Apakah yang boleh mendorong perubahan besar-besaran yang luar biasa ini? “Ia sukar difahami,” kata Orton. Tetapi pasukan penyelidik mempunyai beberapa idea. Ada kemungkinan kitaran aktiviti 11 tahun matahari mungkin dikaitkan dengan fluks suhu di stratosfera Neptunus. Atau perubahan kimia dalam atmosfera yang kaya dengan hidrogen di planet ini boleh mendorong perubahan mendadak ini.

Para saintis planet ingin mentafsirkan Neptun kerana mereka telah mengenal pasti banyak (lebih 1,700) Eksoplanet “seperti Neptunus”. jauh melebihi sistem suria kita. Memahami Neptun bermakna memahami apa yang berlaku dalam sistem suria lain.

“Neptun yang kita lihat adalah exoplanet di halaman belakang rumah kita,” kagum Orton.

planet Neptun

Neptun seperti yang digambarkan oleh kapal angkasa Voyager 2 pada tahun 1989.
Kredit: NASA / JPL

Untuk lebih memahami Neptune, Orton dan rakan-rakannya perlu lebih baik lihat Neptun yang jauh (yang begitu jauh, ia merupakan satu-satunya planet dalam sistem suria kita yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar). Nasib baik, bantuan sedang dalam perjalanan. Teleskop Angkasa James Webb — teleskop angkasa yang paling berkuasa pernah dibina — dijangka mula memerhati kosmos pada bulan Jun. Mengorbit matahari sekitar 1 juta batu dari Bumi, ia beroperasi pada suhu yang sangat sejuk (-447 darjah Fahrenheit), yang menjadikan instrumen lebih sensitif terhadap perubahan di tempat yang sangat sejuk seperti Neptun, jelas Orton.

Lebih-lebih lagi, Akademi Sains, Kejuruteraan dan Perubatan Kebangsaan Amerika Syarikat tidak lama lagi akan mengeluarkan (pada 19 April) yang dinanti-nantikan. Kajian Dekad Sains Planet dan Astrobiologi 2023-2032, yang akan menilai keutamaan masa depan untuk misi ke angkasa lepas. Adakah rangka kerja yang berpengaruh ini mencadangkan misi robotik ke Neptun dan Uranus yang jauh?

“Saya suka teka-teki.”

“Kami menahan nafas dan menyilangkan jari kami,” kata Orton.

Untuk masa hadapan yang boleh dijangka, Neptun mungkin akan terus menjadi misteri dan berkelakuan aneh. Tetapi, bagi sesetengah orang, itulah bahagian terbaik sains planet.

“Saya hidup untuk perkara yang tidak dijangka,” kata Orton. “Saya suka teka-teki.”

We want to give thanks to the author of this article for this outstanding material