Perkara Yang Paling Menggembirakan Dalam Sains Adalah Apabila Kami Mengetahui Kami Salah | pembelot

Angkasa sangat panas sekarang. Misi Artemis I yang tidak berawak sedang dalam perjalanan ke orbit bulan, yang pertama dalam siri misi yang merancang untuk mengembalikan manusia ke bulan menjelang akhir dekad. Berjalan di angkasa lepas di Stesen Angkasa Antarabangsa turun minggu ini, dan memang begitu disiarkan secara langsung. kami sial pada asteroid untuk membuktikan kita boleh. Dan rakan baharu kami, Teleskop Angkasa James Webb sedang melakukan tugasnya, secara senyap-senyap merombak keseluruhan pemahaman kami tentang cara alam semesta berfungsi.

JWST terapung sejuta batu dari Bumi dan menghantar semula imej yang menjadikan Hubble kelihatan seperti najis sebenar. Maklumlah, gambar dari Webb yang mendapat tajuk berita ialah yang membingungkan—foto yang sangat cantik, atau besar, dan menimbulkan rasa kagum. Webb masih mengambil banyak itu. Tetapi imej yang lebih artistik itu, dalam erti kata tertentu, teleskop yang melakukan PR untuk mewajarkan kewujudannya kepada orang ramai yang lebih luas. Sains sebenar berlaku dalam analisis data yang kurang seksi: perkara yang bukan pada spektrum yang boleh dilihat, atau dalam penghuraian dekat foto yang agak tidak menakjubkan. Berita besar semalam datang dari imej hari kerja itu.

Sains: NASA, ESA, CSA, Tommaso Treu (UCLA); Pemprosesan Imej: Zolt G. Levay (STScI)

Saya sedar saya berisiko menjualnya kurang, jadi: Sudah tentu imej ini hebat, walaupun tidak Rukun Ciptaan. Dan apa yang mereka tunjukkan—iaitu, apa yang diletupkan dalam Rajah 2 di tengah bawah—adalah superlatif yang mencairkan otak. Ia adalah galaksi GLASS-z12, dan dipercayai berusia 13.45 bilion tahun, atau hanya 350 juta tahun selepas alam semesta dicipta dalam Letupan Besar. Ia adalah cahaya bintang paling jauh yang pernah kita lihat.

Tetapi bukan kewujudan galaksi yang membuat saintis begitu teruja—kita sudah tahu bahawa akan ada galaksi dari masa itu, dan kita tahu bahawa pengimejan unggul JWST akan mendedahkannya. Apa yang tidak dijangka adalah betapa mudahnya untuk mencari.

“Berdasarkan semua ramalan, kami fikir kami perlu mencari jumlah ruang yang lebih besar untuk mencari galaksi seperti itu,” kata Marco Castellano Institut Kebangsaan untuk Astrofizik di Rom, yang mengetuai satu daripada dua kertas penyelidikan yang diterbitkan Khamis di Surat Jurnal Astrofizik. Para saintis mempunyai model, berdasarkan pemahaman semasa, untuk berapa banyak galaksi terang yang terbentuk sepenuhnya ini pada hari-hari awal alam semesta akan berada di luar sana. Model itu meramalkan bahawa sekeping langit kira-kira 10 kali lebih besar daripada apa yang ditangkap oleh Webb diperlukan untuk mencarinya. Sebaliknya, Webb dengan cepat meninjau dua galaksi sedemikian, yang ditemui saintis dalam masa beberapa hari sahaja selepas data dikeluarkan untuk kajian.

Apa yang dimaksudkan ini ialah bahawa model kita adalah salah, dan galaksi yang terang dan padat penduduk mungkin terbentuk lebih cepat dan lebih kerap selepas tamat zaman kegelapan bintang—kira-kira 100 juta tahun selepas Letupan Besar, apabila keadaan di alam semesta awal akhirnya membenarkan graviti mula membina bintang—daripada yang pernah kita bayangkan.

Kami silap! Itu sangat keren! Belajar bahawa kita salah adalah, seperti, keseluruhan mata literal sains! Mengetahui model dan ramalan kami adalah tidak tepat membolehkan kami membuat model baharu untuk menjelaskan pemerhatian dengan lebih baik, menjadikan kami semakin hampir menjadi betul. Sains adalah berulang, dan penemuan-penemuan kecil ini, dan bukannya imej-imej besar yang memercik, adalah cara JWST akan membantu kita menulis dan menulis semula sejarah awal alam semesta kita.

“Pemerhatian ini hanya membuat kepala anda meletup,” kata Paola Santini, pengarang bersama pada Castellano et al. kertas. “Ini adalah lembaran baru dalam astronomi. Ia seperti penggalian arkeologi, dan tiba-tiba anda menjumpai bandar yang hilang atau sesuatu yang anda tidak tahu. Ia hanya mengejutkan.”

Kedua-dua galaksi baru dan muda ini sudah menyediakan beberapa pemerhatian yang menarik. Iaitu, mereka jauh lebih terang daripada yang kita jangkakan, dan lebih terang daripada apa sahaja yang kita ada lebih dekat dengan Bumi. “Kecerahan melampau mereka adalah teka-teki sebenar,” kata Pascal Oesch, pengarang bersama pada kertas kedua yang diterbitkan hari ini. Tetapi ada kemungkinan yang menarik. Ia dihipotesiskan bahawa dalam alam semesta yang sangat awal, bintang hanya terdiri daripada hidrogen dan helium, hanya kerana mereka belum mempunyai masa untuk menghasilkan unsur yang lebih berat melalui pelakuran nuklear. Mereka yang dipanggil bintang Populasi III akan menjadi sangat panas dan sangat terang, dan walaupun mereka telah lama berteori, mereka tidak pernah diperhatikan. Sehingga, mungkin, sekarang.

Ini, dalam setiap erti kata, najis panas. Terima kasih, Webb.

We want to give thanks to the writer of this write-up for this incredible material