Peta Bintang Tertua Di Dunia Ditemui Bersembunyi dalam Manuskrip Abad Pertengahan

Lebih 2,100 tahun lalu, ahli astronomi Yunani Hipparchus memetakan bintang — dan untuk masa yang lama, dokumennya telah dianggap sebagai percubaan terawal manusia untuk menetapkan koordinat berangka kepada jasad bintang. Tetapi di sebalik kemasyhurannya, risalah itu hanya diketahui wujud melalui tulisan seorang lagi ahli astronomi terkenal, Claudius Ptolemy, yang menyusun inventori cakerawalanya sendiri kira-kira 400 tahun kemudian.

Sehingga kini, begitulah.

Penyelidik percaya mereka telah menemui serpihan dokumen sejarah Hipparchus yang hilang tersembunyi dalam manuskrip zaman pertengahan.

“Bukti baharu ini adalah yang paling berwibawa setakat ini dan membolehkan kemajuan besar dalam pembinaan semula Katalog Bintang Hipparchus,” membaca kajian mengenai penemuan yang diterbitkan dalam jurnal Sejarah Astronomi minggu lepas. Penemuan itu boleh memberi sinar baharu bukan sahaja pada percubaan Hipparchus untuk memetakan langit malam melalui ukuran dan pengiraan yang tepat, tetapi juga mengenai sejarah astronomi.

Hipparchus, yang juga dikenali sebagai bapa trigonometri, sering dianggap sebagai ahli astronomi terhebat Yunani purba. Sebahagian daripada peta bintangnya nampaknya telah ditunjukkan dalam Codex Climaci Rescriptus, sebuah buku teks Syria yang ditulis pada abad ke-10 atau ke-11 yang muka surat kertasnya dipadamkan supaya ia boleh digunakan semula (amalan kitar semula yang biasa pada masa itu), tetapi masih mempunyai kesan yang boleh dilihat dari bentuk awal mereka. Palimpsest khusus ini berasal dari Biara Saint Catherine Ortodoks Yunani di Semenanjung Sinai Mesir, walaupun Muzium Alkitab di Washington, DC, kini memiliki kebanyakan folio Codex.

Pengimejan berbilang spektrum mendedahkan teks bawah Yunani yang dipertingkatkan dalam warna merah di bawah overteks Syriac hitam.

Muzium Alkitab

Pasukan daripada Perpustakaan Elektronik Manuskrip Awal di California dan Projek Lazarus berpusat di Institut Teknologi Rochester mendedahkan teks dan ukuran yang dikaburkan menggunakan banyak panjang gelombang cahaya, teknik yang dikenali sebagai pengimejan berbilang spektrum.

Penyelidik dari Sorbonne Universite dan University of Cambridge kemudiannya dapat menguraikan penerangan empat buruj. Ini bukan sahaja nampaknya mendedahkan kartografi Hipparchus, tetapi pasukan itu juga mengatakan bukti berangka yang baru didedahkan sangat konsisten dengan sebenar koordinat bintang.

Ini akan menjadikan Katalog Hipparchus lebih tepat daripada buku panduan astronomi Almagest Ptolemy yang kemudiannya, walaupun penyelidik mengakui bahawa mereka sedang bekerja dengan sampel yang kecil dan ralat yang ketara mungkin wujud di bahagian Katalog Bintang Hipparchus yang belum terselamat atau ditemui. .

Para saintis berkata Codex Climaci Rescriptus masih boleh mendedahkan lebih banyak lagi pemerhatian bintang Hipparchus.

Teknologi digital termaju terus memulihkan serpihan penting warisan budaya pada dokumen yang tidak dapat dilihat oleh mata manusia akibat kerosakan, kemerosotan atau pemadaman yang disengajakan.

Pengimejan multispektral mempunyai teks yang dibangkitkan daripada salinan tulisan tertua yang diketahui oleh ahli matematik Yunani kuno Archimedes. ia adalah mendedahkan rahsia skrol rosak dalam letusan Gunung Vesuvius, dan unsur-unsur yang terdedah kepada Skrol Laut Mati, penting dari segi sejarah serpihan alkitabiah ditemui dari gua di Qumran, Israel.

We want to say thanks to the writer of this article for this awesome content