Planet asing seperti Musytari raksasa diperhatikan masih ‘dalam rahim’

WASHINGTON, 4 April – Para saintis telah memerhatikan sebuah planet yang sangat besar kira-kira sembilan kali ganda jisim Musytari pada peringkat awal pembentukan yang luar biasa – menggambarkannya masih dalam kandungan – dalam penemuan yang mencabar pemahaman semasa pembentukan planet.

Para penyelidik menggunakan Teleskop Subaru yang terletak berhampiran puncak gunung berapi Hawaii yang tidak aktif dan Teleskop Angkasa Hubble yang mengorbit untuk mengesan dan mengkaji planet itu, sebuah gergasi gas yang mengorbit luar biasa jauh dari bintang tuan rumah mudanya. Gergasi gas ialah planet, seperti planet terbesar dalam sistem suria kita Musytari dan Zuhal, kebanyakannya terdiri daripada hidrogen dan helium, dengan gas berpusar mengelilingi teras pepejal yang lebih kecil.

“Kami fikir ia masih sangat awal dalam proses ‘kelahiran’,” kata ahli astrofizik Thayne Currie dari Teleskop Subaru dan Pusat Penyelidikan NASA-Ames, pengarang utama kajian yang diterbitkan pada hari Isnin dalam jurnal Astronomi Alam. “Bukti menunjukkan bahawa ini adalah peringkat pembentukan paling awal yang pernah diperhatikan untuk gergasi gas.”

Ia tertanam dalam cakera luas gas dan habuk, mengandungi bahan yang membentuk planet, yang mengelilingi bintang yang dipanggil AB Aurigae terletak 508 tahun cahaya – jarak perjalanan cahaya dalam setahun, 5.9 trilion batu (9.5 trilion km) – dari Bumi . Bintang ini mendapat masa kemasyhuran sekejap apabila imejnya muncul dalam adegan dalam filem 2021 “Don’t Look Up”.

Kira-kira 5,000 planet di luar sistem suria kita, atau exoplanet, telah dikenal pasti. Yang ini, dipanggil AB Aur b, adalah antara yang terbesar. Ia menghampiri saiz maksimum untuk diklasifikasikan sebagai planet dan bukannya kerdil perang, badan perantaraan antara planet dan bintang. Ia dipanaskan oleh gas dan habuk yang jatuh ke dalamnya.

Planet dalam proses pembentukan – dipanggil protoplanet – telah diperhatikan hanya di sekitar satu bintang lain.

Hampir semua exoplanet yang diketahui mempunyai orbit mengelilingi bintangnya dalam jarak yang memisahkan matahari kita dan planetnya yang paling jauh Neptun. Tetapi planet ini mengorbit tiga kali ganda jarak Neptun dari matahari dan 93 kali jarak Bumi dari matahari.

Kelahirannya nampaknya mengikuti proses yang berbeza daripada model pembentukan planet standard.

“Pemikiran konvensional ialah kebanyakan – jika tidak semua – planet terbentuk melalui pertambahan perlahan pepejal ke teras berbatu, dan gergasi gas melalui fasa ini sebelum teras pepejal cukup besar untuk mula menambah gas,” kata ahli astronomi dan rakan kajian. -pengarang Olivier Guyon dari Subaru Telescope dan University of Arizona.

Dalam senario ini, protoplanet yang tertanam dalam cakera yang mengelilingi bintang muda secara beransur-ansur tumbuh daripada objek pepejal bersaiz habuk hingga batu dan, jika teras ini mencapai beberapa kali jisim Bumi, kemudian mula mengumpul gas dari cakera.

“Proses ini tidak boleh membentuk planet gergasi pada jarak orbit yang besar, jadi penemuan ini mencabar pemahaman kita tentang pembentukan planet,” kata Guyon.

Sebaliknya, penyelidik percaya AB Aur b terbentuk dalam senario di mana cakera di sekeliling bintang menyejuk dan graviti menyebabkan ia berpecah menjadi satu atau lebih rumpun besar yang membentuk planet.

“Terdapat lebih daripada satu cara untuk memasak telur,” kata Currie. “Dan nampaknya terdapat lebih daripada satu cara untuk membentuk planet seperti Musytari.”

Bintang AB Aurigae adalah kira-kira 2.4 kali lebih besar daripada matahari kita dan hampir 60 kali lebih cerah. Ia berumur kira-kira 2 juta tahun – bayi mengikut piawaian cemerlang – berbanding kira-kira 4.5 bilion tahun untuk matahari pertengahan umur kita. Matahari pada awal hayatnya juga dikelilingi oleh cakera yang menimbulkan Bumi dan planet-planet lain.

“Pemerhatian astronomi baharu terus mencabar teori semasa kami, akhirnya meningkatkan pemahaman kami tentang alam semesta,” kata Guyon. “Pembentukan planet sangat kompleks dan tidak kemas, dengan banyak kejutan masih menanti.”

We would love to give thanks to the author of this write-up for this amazing content