Planet yang hampir sama dengan Musytari dikesan mengorbit bintang sejauh 17,000 tahun cahaya

Sebuah planet ‘hampir serupa’ dengan Musytari telah dikesan mengorbit bintang 17,000 tahun cahaya dari Bumi oleh teleskop Kepler NASA, saintis telah mendedahkan.

Eksoplanet, K2-2016-BLG-0005Lb, hampir sama dengan Musytari dari segi jisim dan jaraknya dari bintangnya, menurut ahli astronomi di Manchester.

K2-2016-BLG-0005Lb adalah sekitar 420 juta batu dari bintangnya, manakala Musytari adalah 462 juta batu dari matahari kita.

Sementara itu, jisim K2-2016-BLG-0005Lb ialah 1.1 kali ganda jisim Musytari, manakala bintang yang mengorbitnya adalah sekitar 60 peratus jisim matahari kita.

Planet dan bintangnya berada dalam buruj Sagittarius, yang meliputi kawasan sekitar Pusat Galactic – pusat putaran galaksi Bima Sakti kita.

Sistem ini dua kali lebih jauh daripada yang dilihat sebelum ini oleh Kepler, yang menemui lebih 2,700 planet yang disahkan sebelum menghentikan operasi pada 2018.

Digambarkan ialah pemandangan kawasan berhampiran Pusat Galactic di mana planet itu ditemui. Kedua-dua imej itu menunjukkan wilayah seperti yang dilihat oleh Kepler (kiri) dan Teleskop Kanada-Perancis-Hawaii (CFHT) dari tanah. Planet ini tidak kelihatan tetapi gravitinya mempengaruhi cahaya yang diperhatikan dari bintang samar di tengah imej (dibulatkan). Pandangan Kepler yang sangat berpiksel terhadap langit memerlukan teknik khusus untuk memulihkan isyarat planet

PLANET BARU

nama: K2-2016-BLG-0005Lb

Galaksi: Bima Sakti

Mass: 1.1 MJ (1.1 kali jisim Musytari)

Diameter: Tidak diketahui

Jarak dari mataharinya: 420 juta batu

Jarak dari Bumi: 17,000 tahun cahaya

Satu kajian baru yang menerangkan penemuan itu dijalankan oleh pasukan astrofizik antarabangsa, yang diketuai oleh Pusat Jodrell Bank Universiti Manchester.

‘Untuk melihat kesannya sama sekali memerlukan penjajaran yang hampir sempurna antara sistem planet latar depan dan bintang latar belakang’, kata Dr Eamonn Kerins di Jodrell Bank.

‘Peluang bintang latar belakang dipengaruhi oleh planet ini adalah berpuluh hingga ratusan juta berbanding satu.

‘Tetapi terdapat ratusan juta bintang ke arah pusat galaksi kita. Jadi Kepler hanya duduk dan memerhati mereka selama tiga bulan.

‘Ia pada asasnya adalah kembar seiras Musytari dari segi jisimnya dan kedudukannya dari mataharinya, iaitu kira-kira 60 peratus daripada jisim Matahari kita sendiri.’

Sama seperti Musytari, K2-2016-BLG-0005Lb dianggap sebagai gas dan bukannya berbatu, menurut Dr Kerins.

Musytari membuat orbit lengkap mengelilingi Matahari (setahun dalam masa Jovian) dalam kira-kira 12 tahun Bumi (4,333 hari Bumi).

Begitu juga, K2-2016-BLG-0005Lb dianggarkan mengambil masa 13 tahun Bumi untuk mengorbit bintangnya – walaupun ini hanya anggaran, berdasarkan ‘satu gambar’ daripada Kepler, kata Dr Kerins.

‘Kami sebenarnya tidak melihatnya orbit,’ katanya kepada MailOnline. ‘Jadi terdapat margin kesilapan yang bermakna ia boleh menjadi sesingkat 11 tahun atau selama 21 tahun.

Pasukan penyelidik tidak tahu sama ada terdapat lagi planet dalam sistem suria ini, selain daripada K2-2016-BLG-0005Lb.

Ini adalah tanggapan artis Teleskop Angkasa Kepler yang telah ditamatkan operasi oleh NASA pada 2018 selepas hampir sedekad perkhidmatan.

APA ITU MICROLENSING?

Diramalkan oleh Albert Einstein 85 tahun yang lalu sebagai akibat daripada Teori Relativiti Umumnya, kanta mikro menerangkan bagaimana cahaya dari bintang latar belakang boleh dibesarkan buat sementara waktu dengan kehadiran bintang lain di latar depan.

Ini menghasilkan kecerahan yang singkat yang boleh bertahan dari beberapa jam hingga beberapa hari.

Kira-kira satu daripada setiap juta bintang di Galaksi kita jelas dipengaruhi oleh kanta mikro pada bila-bila masa, tetapi hanya beberapa peratus daripadanya dijangka disebabkan oleh planet.

Teleskop Kepler yang kini telah bersara menghabiskan hampir sedekad di angkasa lepas mencari planet bersaiz Bumi yang mengorbit bintang lain, tetapi saintis masih menganalisis datanya.

Kepler dilancarkan pada 2009 dan ditamatkan operasinya oleh NASA pada 2018 apabila ia kehabisan bahan api yang diperlukan untuk operasi sains selanjutnya.

Ia dilancarkan secara khusus oleh NASA dengan tujuan untuk mengenal pasti planet di luar Sistem Suria kita sendiri, yang dikenali sebagai exoplanet.

K2-2016-BLG-0005Lb ditemui menggunakan data yang diperoleh pada 2016 oleh Kepler.

Ia didapati menggunakan kanta mikro graviti, kesan pemerhatian yang diramalkan pada tahun 1936 oleh Einstein menggunakan Teori Relativiti Amnya.

Apabila satu bintang di langit kelihatan melintas hampir di hadapan bintang lain, sinaran cahaya bintang sumber latar belakang menjadi bengkok disebabkan oleh ‘tarikan’ graviti bintang latar depan.

Untuk mencari exoplanet menggunakan kesan mikrolensing, pasukan itu mencari melalui data Kepler yang dikumpul antara April dan Julai 2016, apabila ia sentiasa memantau berjuta-juta bintang berdekatan dengan pusat galaksi.

Matlamatnya adalah untuk mencari bukti eksoplanet dan bintang tuan rumahnya membengkokkan dan membesarkan cahaya dari bintang latar belakang sementara ia melalui garis penglihatan.

Berikutan pembangunan kaedah analisis khusus, isyarat calon akhirnya ditemui tahun lepas daripada data Kepler menggunakan algoritma carian baharu.

Antara lima isyarat kanta mikro calon baharu yang ditemui, satu menunjukkan petunjuk jelas tentang anomali yang konsisten dengan kehadiran exoplanet yang mengorbit.

Lima tinjauan berasaskan darat antarabangsa juga melihat kawasan langit yang sama pada masa yang sama dengan Kepler, termasuk Teleskop Kanada-Perancis-Hawaii (CFHT), yang terletak di gunung Mauna Kea, Hawaii.

Untuk mengesahkan penemuan Kepler, tinjauan berasaskan darat juga melihat kawasan langit yang sama pada masa yang sama dengan Kepler, termasuk Teleskop Kanada-Perancis-Hawaii (CFHT), yang terletak di gunung Mauna Kea, Hawaii (gambar)

TIGA ‘EXOPLANET’ SEBENARNYA BINTANG

Para saintis telah meneliti beribu-ribu penemuan eksoplanet yang disahkan dalam Galaksi Bima Sakti, dan tiga daripadanya telah menjadi bintang.

Pasukan dari MIT di Cambridge melihat melalui planet yang ditemui menggunakan Teleskop Angkasa Kepler NASA, menyemak semula ukuran untuk melihat yang sepadan dengan saiz planet yang diketahui.

Mereka mengenal pasti tiga objek yang terlalu besar untuk dijadikan planet, berdasarkan ukuran baharu yang lebih tepat yang diambil oleh teleskop Gaia Agensi Angkasa Eropah.

Baca lebih lanjut: Tiga ‘eksoplanet’ sebenarnya adalah bintang

Pada jarak sekitar 83 juta batu dari Bumi, Kepler melihat anomali sedikit lebih awal, dan lebih lama, daripada pasukan yang memerhati dari Bumi.

Kajian baharu ini secara menyeluruh memodelkan set data gabungan yang menunjukkan, secara konklusif, bahawa isyarat itu disebabkan oleh exoplanet yang jauh.

‘Perbezaan sudut pandang antara Kepler dan pemerhati di Bumi membolehkan kami membuat triangulasi di mana di sepanjang garis penglihatan kami terletak sistem planet,’ kata Dr Kerins.

‘Kepler juga dapat memerhati tanpa gangguan oleh cuaca atau cahaya siang, membolehkan kami menentukan dengan tepat jisim eksoplanet dan jarak orbitnya dari bintang tuan rumahnya.’

Pada tahun 2027, NASA akan melancarkan teleskop Angkasa Roman Nancy Grace, yang berpotensi mencari beribu-ribu planet jauh menggunakan kaedah kanta mikro.

Nancy Grace Roman adalah salah seorang wanita pertama yang bekerja di NASA dan tokoh utama dalam pembangunan Teleskop Hubble.

Sementara itu, misi Euclid Agensi Angkasa Eropah, yang akan dilancarkan tahun depan, juga boleh melakukan pencarian eksoplanet kanta mikro sebagai aktiviti sains tambahan.

‘Kepler tidak pernah direka untuk mencari planet menggunakan kanta mikro, jadi, dalam banyak cara, sangat mengagumkan bahawa ia telah melakukannya,’ kata Dr Kerins.

Teleskop itu juga akan melakukan bancian eksoplanet untuk menjawab soalan tentang potensi hidupan di tempat lain di alam semesta.

‘Roman dan Euclid, sebaliknya, akan dioptimumkan untuk kerja seperti ini. Mereka akan dapat melengkapkan bancian planet yang dimulakan oleh Kepler.’

‘Kita akan belajar bagaimana tipikal seni bina sistem suria kita sendiri. Data tersebut juga akan membolehkan kami menguji idea kami tentang cara planet terbentuk. Ini adalah permulaan lembaran baru yang menarik dalam pencarian kami untuk dunia lain.’

Kajian itu telah diserahkan kepada jurnal Monthly Notice of the Royal Astronomical Society dan telah disediakan sebagai pracetak pada ArXiv.org.

NASA MENGESAHKAN TERDAPAT LEBIH DARIPADA 5,000 PLANET DI LUAR SISTEM SOLAR KITA

NASA telah mengesahkan bahawa terdapat lebih daripada 5,000 planet yang diketahui di luar sistem suria kita, yang dikenali sebagai exoplanet.

Agensi angkasa AS telah menambah 65 lagi exoplanet ke Arkib Eksoplanet NASA dalam talian, menjadikan jumlah keseluruhan kepada 5,009, setakat 1 April 2022.

Jumlah ini adalah 5,005 pada 22 Mac, menunjukkan bahawa empat planet telah ditambah kepada jumlah itu dalam masa 10 hari sahaja.

Exoplanet yang ditemui setakat ini termasuk dunia kecil berbatu seperti Bumi, gergasi gas berkali-kali lebih besar daripada Musytari, dan ‘Musytari panas’ dalam orbit yang sangat dekat di sekeliling bintang mereka.

Lebih daripada 5,000 exoplanet yang disahkan di galaksi kita setakat ini termasuk pelbagai jenis - antaranya varieti misteri yang dikenali sebagai 'super-Earths' kerana ia lebih besar daripada dunia kita dan mungkin berbatu.

Lebih daripada 5,000 exoplanet yang disahkan di galaksi kita setakat ini termasuk pelbagai jenis – antaranya varieti misteri yang dikenali sebagai ‘super-Earths’ kerana ia lebih besar daripada dunia kita dan mungkin berbatu.

Walau bagaimanapun, NASA menekankan bahawa hanya ‘sebahagian kecil’ daripada semua planet dalam galaksi Bima Sakti sahaja telah ditemui.

Majoriti exoplanet adalah gas, seperti Musytari atau Neptun, dan bukannya daratan, menurut Pangkalan data dalam talian NASA.

Kebanyakan exoplanet ditemui dengan mengukur keredupan bintang yang kebetulan mempunyai planet lalu di hadapannya, dipanggil kaedah transit.

Satu lagi cara untuk mengesan exoplanet, dipanggil kaedah Doppler, mengukur ‘goyangan’ bintang akibat tarikan graviti planet yang mengorbit.

We would love to say thanks to the writer of this post for this remarkable content