Puke Prasejarah Mendedahkan Jamuan Keroncong Perut Sejak Berjuta-juta Tahun Lalu

Beratus-ratus juta tahun yang lalu, seekor makhluk karnivor menjamu selera pada jamuan amfibia prasejarah – dan memuntahkan makanannya selepas itu.

Kini, ahli paleontologi telah mencungkil regurgitasi dan menerbitkan penemuan mereka tentang upchuck kuno.

Pada 2018, penyelidik menemui regurgitalite – sisa fosil kandungan perut haiwan, juga dikenali sebagai bromalit – semasa penggalian di bahagian tenggara Utah dalam Formasi Morrison.

Batuan sedimen yang terbentang merentasi Barat Amerika Syarikat ini merupakan sarang fosil yang berasal dari zaman Jurassic lewat (164 juta hingga 145 juta tahun dahulu).

Bahagian ini khususnya, yang digelar “Bar salad Jurassic” oleh ahli paleontologi tempatan, biasanya mengandungi sisa fosil tumbuhan dan bahan organik lain, bukannya tulang haiwan.

Oleh itu, apabila pasukan yang termasuk penyelidik dari Tinjauan Geologi Utah (UGS) terjumpa “timbunan kecil padat” jenazah yang tidak lebih daripada satu pertiga daripada inci persegi (1 sentimeter persegi), mereka tahu mereka telah menemui sesuatu. istimewa, para saintis melaporkan dalam satu kajian, yang diterbitkan pada 25 Ogos dalam jurnal Palaios.

“Apa yang mengejutkan kami ialah kepekatan kecil tulang haiwan di kawasan yang agak kecil, ” kata penulis utama John Foster, kurator dengan Muzium Taman Negeri Utah Field House of Natural History di Vernal, memberitahu Live Science.

“Biasanya tiada tinggalan haiwan di tapak ini, hanya tumbuh-tumbuhan, dan tulang yang kami temui tidak tersebar [amongst the rock] tetapi tertumpu kepada satu tempat ini. Ini adalah tulang pertama yang pernah kami lihat di sana.”

Berkaitan: Fosil Jurassic Ginormous di Portugal mungkin dinosaur terbesar yang pernah ditemui di Eropah

Pada mulanya, pasukan itu tidak tahu mereka telah menemui muntah prasejarah. Sebaliknya, para saintis menyangka mereka telah menemui tulang seekor makhluk, sehingga mereka “menyedari bahawa sesetengah daripada mereka kelihatan salah dan bukan semuanya dari satu salamander, ” kata Foster.

“Melihat lebih dekat, kebanyakan bahan adalah daripada katak dan sekurang-kurangnya seekor salamander. Ketika itu kami mula mengesyaki bahawa apa yang kami lihat telah dimuntahkan oleh pemangsa.”

Tulang katak dan tulang paha yang mungkin milik salamander mengisi ‘regurgitalite’ yang disyaki, yang difikirkan oleh saintis dibuat oleh ikan purba. (JR Foster et al., Palaios2022)

Jenazah itu termasuk tulang amfibia, khususnya tulang paha daripada a katak dan salamander, serta vertebra daripada satu atau lebih spesies yang tidak dikenali.

Semua memberitahu, hampir sedozen serpihan tulang ditemui berkumpul bersama, bersama-sama dengan matriks tisu lembut fosil, menurut kajian itu.

Dan tidak seperti coprolites (najis fosil), regurgitasi ini tidak dihadam sepenuhnya, menyebabkan penyelidik menentukan bahawa ia adalah regurgitalite.

Walaupun terdapat beberapa penemuan yang direkodkan tentang regurgitalite di seluruh dunia, Foster berkata bahawa ini adalah contoh pertama yang diketahui di Formasi Morrison, memanggil penemuan itu sebagai “satu daripada jenis”.

Walaupun tidak ada cara untuk mengetahui dengan tepat spesies haiwan yang kehilangan makan tengah hari berjuta-juta tahun yang lalu – atau mengapa ia terbalik pada mulanya – analisis lanjut boleh menentukan komponen lain haiwan yang dicerna sebahagiannya yang ditelan oleh pemangsa.

“Kami berpendapat bahawa terdapat lebih banyak perkara ini daripada sekadar tulang kecil amfibia, ” kata Foster. “Dengan melakukan analisis kimia, kita boleh mula menolak perkara-perkara dan menentukan apa sebenarnya tisu lembut itu terdiri daripada.”

Kandungan berkaitan:

Artikel ini pada asalnya diterbitkan oleh Sains Hidup. Membaca artikel asal di sini.

We want to say thanks to the author of this write-up for this amazing material