Rekod Gerhana Matahari Byzantine Mempunyai Pengukuran Putaran Bumi yang Diperhalusi

Rekod gerhana matahari dari milenium setengah yang lalu telah membolehkan saintis memperhalusi ukuran putaran bumi yang berubah-ubah.

Kajian teliti dokumen sejarah dari Empayar Byzantine telah memberi saintis masa dan lokasi untuk lima gerhana matahari. Hasilnya, walaupun konsisten dengan penemuan sebelumnya, meletakkan kekangan baharu yang lebih ketat pada kadar putaran berubah Bumi, memberikan kita pemahaman yang lebih baik tentang cara planet kita berubah dari semasa ke semasa.

Tempoh sehari kelihatan seperti metrik yang boleh dipercayai dan tidak berubah. Dua puluh empat jam dalam sehari: 86,400 saat. Itulah yang dikira semua jam kita, hari demi hari demi hari. Itulah rentak yang kita jalani hidup kita. Tetapi ia adalah sedikit ilusi.

Kadar di mana planet kita bertukar menjadi perlahan dan memecut dalam corak yang dipengaruhi oleh pelbagai faktor di bawah kaki dan di atas kepala.

Pertimbangkan trend jangka panjang di mana hari-hari kita secara beransur-ansur meregang lebih lama. Berdasarkan rekod fosil, saintis telah membuat kesimpulan bahawa hari-hari adalah adil 18 jam lamanya 1.4 bilion tahun yang lalu, dan setengah jam lebih pendek berbanding hari ini 70 juta tahun dahulu. Nampaknya kita semakin untung 1.8 milisaat satu abad.

Kemudian ada yang pelik ayunan enam tahun: saintis telah mengetahui bahawa hari-hari Bumi mengalami variasi masa tambah atau tolak 0.2 saat setiap enam tahun atau lebih.

Goyangan dalam paksi putaran Bumi nampaknya dapat menghasilkan anomali, seperti hari yang singkat direkodkan tahun lepas. Hanya untuk sesuatu yang berbeza.

Daripada aktiviti teras, kepada seretan atmosfera, kepada orbit yang berkembang bulanbeberapa faktor boleh mempengaruhi tempoh sebenar hari Bumi.

Percanggahan antara tempoh hari yang diterima yang kita semua tetapkan jam tangan kita (Masa Sejagat, atau UT) dan metrik piawai yang dikira dengan tepat oleh jam atom (Masa Terestrial, atau TT) – peranti penyimpan masa paling tepat yang kita ada – ialah ukuran yang dikenali sebagai ΔT (delta-T).

ΔT menjadi sangat penting apabila ia datang kepada gerhana matahari. Ini kerana kedudukan Matahari dan Bulan dikira dan diramal menggunakan TT, tetapi bayang-bayang Bulan akan jatuh pada planet yang beroperasi di bawah UT. Oleh itu, anda perlu mengetahui perbezaan antara dua masa untuk meramalkan dari mana di Bumi gerhana akan kelihatan.

Tetapi, ia juga berfungsi secara terbalik! Jika anda mempunyai masa dan lokasi tepat gerhana matahari, anda boleh membuat ΔT. Para saintis telah dapat mencari ΔT daripada rekod sejarah dari China, Eropah dan Timur Tengah.

Tiga saintis, Hisashi Hayakawa dari Universiti Nagoya, Koji Murata dari Universiti Tsukuba, dan Mitsuru Sôma dari Balai Cerap Astronomi Kebangsaan Jepun, kini telah meneliti dokumen sejarah dari dan Empayar Byzantine untuk melakukan perkara yang sama.

Ini adalah untuk mengisi jurang yang ketara: dari abad keempat hingga ketujuh CE, terdapat kekurangan rekod gerhana matahari. Ia adalah kerja yang membosankan. Selalunya butiran yang berkaitan dengan kajian moden tidak dimasukkan ke dalam rekod, contohnya. Tetapi para penyelidik dapat menentukan lima gerhana matahari daripada rekod yang tidak pernah dianalisis sebelum ini.

“Walaupun akaun saksi mata asal dari tempoh ini kebanyakannya telah hilang, petikan, terjemahan, dll., yang direkodkan oleh generasi kemudian memberikan maklumat yang berharga,” Murata berkata.

“Selain maklumat lokasi dan masa yang boleh dipercayai, kami memerlukan pengesahan keseluruhan gerhana: kegelapan siang hari sehingga ke tahap bintang muncul di langit. Kami dapat mengenal pasti masa dan lokasi yang mungkin berlaku lima gerhana matahari total dari abad ke-4 hingga ke-7 di rantau Mediterranean Timur, pada 346, 418, 484, 601, dan 693 CE.”

Sebahagian besarnya, nilai untuk ΔT yang dapat diperoleh oleh pasukan daripada keputusan ini adalah konsisten dengan anggaran sebelumnya.

Walau bagaimanapun, terdapat beberapa kejutan. Daripada catatan gerhana yang berlaku pada 19 Julai 418 CE, para penyelidik mengenal pasti tapak pemerhatian untuk keseluruhan gerhana sebagai Constantinople.

Pengarang, ahli sejarah Philostorgius, menggambarkan gerhana: “Apabila Theodosius [Emperor Theodosius II] telah mencapai usia remaja, pada sembilan belas Julai kira-kira jam kelapan, Matahari telah gerhana sepenuhnya sehingga bintang-bintang muncul.”

Philostorgius tinggal di Constantinople dari sekitar 394 CE sehingga kematiannya, sekitar 439 CE. Oleh itu, kemungkinan besar dia melihat gerhana matahari dari sana. Model sebelumnya untuk ΔT untuk kali ini akan meletakkan Constantinople di luar laluan keseluruhan gerhana – jadi rekod telah membolehkan pasukan melaraskan ΔT untuk kali ini.

Rekod lain juga menunjukkan sedikit pelarasan.

“Data ΔT baru kami mengisi jurang yang besar dan menunjukkan bahawa margin ΔT untuk abad ke-5 perlu disemak ke atas, manakala untuk abad ke-6 dan ke-7 perlu disemak ke bawah,” Murata berkata.

Walaupun tweak mungkin kelihatan sedikit, ia mempunyai implikasi yang besar. Mereka meletakkan kekangan yang lebih ketat pada kebolehubahan putaran Bumi pada skala masa abad, dan mungkin memaklumkan kajian masa depan tentang fenomena geofizik lain, seperti pemodelan dalaman planet, dan perubahan paras laut jangka panjang.

Penyelidikan telah diterbitkan dalam Penerbitan Persatuan Astronomi Pasifik.

We would love to thank the writer of this article for this incredible content