Reptilia Purba Ini Bukan Cicak. Jangan Panggil Ia Cicak

Cicak hijau oren memakan serangga dalam ilustrasi ini.

150 juta tahun yang lalu, reptilia prasejarah tidak seperti biawak moden mengelilingi kawasan yang kini dikenali sebagai Wyoming. Rhynchocephalian purba, penemuan haiwan pemakan serangga itu dapat memberi penerangan tentang kegigihan saudaranya yang masih hidup, tuatara.

Reptilia itu dinamakan Opisthiamimus gregori. Ia kelihatan seperti cicak, tetapi seperti tuatara New Zealand, ia bukan seekor. Cicak ialah squamate, satu susunan reptilia yang merangkumi ular dan biawak cacing. Rhynchocephalians ialah kumpulan berbeza yang menyimpang daripada cicak dalam Tempoh Trias.

Fosil daripada Opisthiamimus datang dari Wyoming, di mana mereka duduk di atas apa yang pernah menjadi sarang allosaurus. Ahli paleontologi menemui empat spesimen di tapak, termasuk rangka artikulasi hampir lengkap reptilia itu. Spesies yang baru ditemui diterangkan dalam satu kajian diterbitkan hari ini dalam Journal of Systematic Paleontology.

“Apa [the fossil] Ini membuktikan hakikat bahawa rhynchocephalians adalah kumpulan yang sangat pelbagai untuk banyak sejarah evolusi mereka, “kata pengarang bersama kajian Matthew Carrano, kurator Dinosauria di Muzium Sejarah Alam Negara Smithsonian, dalam e-mel kepada Gizmodo. “Kemungkinan terdapat lebih banyak ‘kepelbagaian tersembunyi’ di luar sana, kerana begitu banyak fosil adalah kecil dan berpecah-belah, dan sukar untuk dikenal pasti.”

Tinggalan reptilia yang telah difosilkan.

Tahun lepas, saintis menggambarkan rhynchocephalian yang dipanggil Taytalura alcoberimembantu menjelaskan perbezaan evolusi antara susunan reptilia dan squamate mereka. Taytalura hanya diketahui dari tengkorak yang dipelihara dengan baik, tetapi lebih muda Opisthiamimus mempunyai rangka yang hampir lengkap. Penemuannya dibina berdasarkan penemuannya Taytalura dengan menunjukkan bahawa susunan reptilia mereka adalah pelbagai agak awal dalam masa yang mendalam.

“Saya bersetuju dengan pengarang bahawa ini adalah penemuan penting dari Formasi Morrison, ” kata Tiago Simões, ahli biologi evolusi di Universiti Harvard yang tidak bergabung dengan kertas baru-baru ini, dalam e-mel kepada Gizmodo. Simões adalah salah seorang penyelidik yang bekerja Taytalura.

Opisthiamimus adalah sangat kuno; kewujudannya mendahului dinasaur Tyrannosaurus sebanyak 60 juta tahun. Ia hidup di akhir Jurassic, bersama-sama Archaeopteryx dan Stegosaurus (walaupun lebih dekat dengan tanah daripada yang pertama, dan lebih kecil, berukuran hanya 6 inci dari hidung ke ekor.)

Satu-satunya rhynchocephalian yang masih ada ialah tuatara, sebahagian daripada subkumpulan yang dipanggil sphenodonts, yang mana terdapat dua spesies. Tuatara boleh hidup lebih 100 tahun dan mempunyai sperma yang paling cepat bergerak daripada mana-mana reptilia. Ia terutamanya mempunyai mata parietal di tengah dahi dan tiga baris gigi: dua di rahang atas dan satu di bawah. Tidak seperti reptilia lain, gigi rhynchocephalian adalah sebahagian daripada rahang mereka, bukannya elemen yang boleh diganti yang berasingan.

Kerana anatominya yang unik, tuatara sering dirujuk sebagai ‘fosil hidup.’ Ia berterusan apabila semua ahli perintahnya yang lain tidak dapat melakukannya. Tetapi jangan panggil ia primitif: Ia hanya menemui formula kemenangan untuk terus hidup dan terperangkap dengannya.

Seekor reptilia kuning air sepanjang kaki duduk di atas tanah.

“Saya akan berhati-hati dengan tafsiran filogenetik yang disediakan oleh pengarang untuk spesies ini,” tambah Simões, sambil menyatakan bahawa ciri-ciri Opisthiamimus adalah lebih tipikal bagi sphenodontian yang muncul kemudian dalam rekod fosil.

Menemui lebih banyak fosil reptilia purba boleh membantu menjelaskan mengapa squamate kekal di Bumi dengan banyaknya manakala rhynchocephalians tidak.

“Satu teori ialah satu atau lebih ciri unik squamates membolehkan mereka mengatasi rhynchocephalians,” kata Carrano. “Terdapat corak luas penurunan beransur-ansur dalam rhynchocephalians di samping peningkatan beransur-ansur dalam kepelbagaian squamate. Tetapi persaingan berlaku dalam persekitaran, dan sekarang kami tidak mempunyai fosil yang mencukupi untuk benar-benar menyiasat idea itu, walaupun di tempat seperti Formasi Morrison kami semakin hampir.”

Kini, pasukan sedang menyaring sisa-sisa Allosaurus sarang ditemui betul-betul di bawah Opisthiamimus. Lebih banyak fosil rhynchocephalian menanti penemuan, dalam Formasi Morrison dan seterusnya. Apabila mereka diketahui, mereka boleh membantu kami membongkar salasilah keluarga reptilia mereka.

Lagi: Fosil Reptilia Trias Jarang Ditemui di Antartika