Rover China membuat penemuan air yang mengejutkan di tapak pendaratan Marikh

Zhurong mendarat di dataran besar di hemisfera utara Marikh yang dipanggil Utopia Planitia pada 15 Mei 2021 — di mana Pendarat Viking 2 NASA mendarat pada tahun 1976.

Misi utama rover, yang berlangsung selama tiga bulan, adalah untuk mencari tanda-tanda kehidupan purba. Ia telah menyiasat mineral, persekitaran dan pengedaran air dan ais di dataran, yang semuanya merupakan sebahagian daripada lembangan hentaman terbesar di tanah rendah utara Marikh. Rover itu terus meneroka tapak pendaratannya dan menghantar maklumat kembali ke orbiter Tianwen-1 yang mengelilingi planet ini.

Data yang dikembalikan daripada tinjauan awal rover ke atas lembangan menunjukkan bahawa lembangan Utopia Planitia mengandungi air semasa ramai saintis percaya Marikh kering dan sejuk.

Satu kajian memperincikan penemuan yang diterbitkan hari Rabu dalam jurnal Kemajuan Sains.

Planet yang berubah

Marikh pernah hangat dan basah berbilion tahun dahulu, tetapi sesuatu berubah dan menyebabkan planet itu menjadi padang pasir yang gersang dan beku seperti hari ini. Planet merah memasuki tempoh ini semasa apa yang dipanggil zaman Amazon, yang bermula kira-kira 3 bilion tahun yang lalu dan masih berterusan.

“Perkara yang paling penting dan baru ialah kami menemui mineral terhidrat di tapak pendaratan yang terletak di kawasan muda Amazon, dan mineral terhidrat ini adalah (penunjuk) untuk aktiviti air seperti aktiviti (air bawah tanah),” kata penulis kajian utama Yang Liu, seorang penyelidik di Makmal Utama Cuaca Angkasa Negeri Akademi Sains China dan Pusat Kecemerlangan dalam Planetologi Perbandingan akademi.

Para penyelidik menganalisis data rover Zhurong tentang sedimen dan mineral yang ditemui dalam lembangan serta analisis yang dilakukan oleh beberapa instrumen rover di sekelilingnya. Mereka menemui silika dan sulfat terhidrat, serupa dengan mineral terhidrat yang ditemui oleh misi lain yang mengkaji kawasan berbeza di planet merah.

Zhurong rover melihat semula pendaratannya sambil memberikan pemandangan tapak pendaratan.

Mineral-mineral itu terkandung dalam batu-batu dengan tona cerah, di mana warna membantu mempamerkan komposisinya. Para penyelidik menentukan bahawa batu-batu di tapak pendaratan ini membentuk lapisan duririk. Lapisan jenis ini boleh terbentuk apabila sejumlah besar air, sama ada air bawah tanah yang meningkat atau ais bawah permukaan yang mencair, pada asasnya menjadikan tanah menjadi kerak keras sebaik sahaja air menyejat.

'Jumlah air yang ketara' ditemui di Marikh' versi besar-besaran Grand Canyon

Penemuan lapisan duririk ini, yang lebih tebal daripada durik yang mungkin terbentuk oleh wap air atmosfera yang ditemui di tapak pendaratan Marikh yang lain, menunjukkan bahawa Utopia Planitia mempunyai kitaran air yang lebih aktif berpuluh-puluh juta tahun yang lalu daripada jangkaan saintis.

Ini menambah kepada bukti yang semakin meningkat yang ditemui oleh misi Marikh bahawa planet merah melalui kitaran basah dan hangat, dan kering dan sejuk, dan bukannya membuat satu perubahan iklim yang berterusan dan dramatik. Pasang surut iklim ini mungkin berpunca daripada gunung berapi aktif atau kesan daripada objek angkasa yang lain, kata Yang.

Menjana penerokaan

China baru sahaja menjadi negara kedua yang memandu rover di permukaan Marikh

Penemuan ini mengejutkan penyelidik kerana pemerhatian pengorbit sebelum ini tidak mendedahkan tandatangan mineral terhidrat di tapak pendaratan. Itulah sebabnya penerokaan menggunakan rover itu penting, kata Yang.

Utopia Planitia telah menarik minat saintis kerana ada yang membuat spekulasi rantau ini pernah menjadi tuan rumah lautan.

“Jadi penemuan mineral terhidrat (mempunyai) petunjuk penting mengenai sejarah geologi dan air di rantau ini dan evolusi iklim Marikh,” kata Yang.

Yang berkata beliau berharap rover itu dapat menganalisis lapisan kawah di dataran untuk mencari lebih banyak maklumat tentang sejarah air di rantau ini.

Perspektif ini menunjukkan perisai haba pendarat yang dibuang di latar belakang tapak pendaratan.

Penemuan itu juga mencadangkan bahawa mungkin terdapat “simpanan yang besar” air dalam mineral terhidrat atau bahkan ais tanah, yang boleh digunakan oleh penjelajah manusia masa depan semasa misi kru ke Marikh.

“Salah satu sumber yang paling penting untuk peneroka manusia ialah air, ” kata Yang. “Mineral terhidrat, yang mengandungi air struktur, dan ais tanah boleh digunakan sebagai sumber air penting di Marikh.”

We would love to say thanks to the author of this post for this incredible material