Satu letupan radio pantas yang aneh datang daripada sistem binari, kata ahli astronomi

Letupan radio pantas, atau FRB, ialah pancaran gelombang radio yang terang dan berkuasa daripada pecahan milisaat hingga beberapa milisaat, setiap satu menghasilkan tenaga yang setara dengan keluaran tahunan matahari.

Penyelidikan terkini mencadangkan bahawa beberapa FRB berasal daripada magnetar, yang merupakan bintang neutron dengan medan magnet yang sangat kuat. Satu letupan radio pantas ditemui dalam Bima Sakti telah dikaitkan dengan magnetar, menurut kajian 2020.
Tetapi saintis belum lagi menentukan asal-usul FRB kosmologi, yang sangat jauh pada berbilion tahun cahaya. Ini adalah kebingungan yang menyebabkan pasukan saintis antarabangsa melihat perkara yang boleh dipelajari daripada pemerhatian terhadap hampir 1,900 letusan daripada sumber letusan radio pantas aktif di luar galaksi kita yang dipanggil FRB 20201124A, menurut kajian diterbitkan pada 21 September dalam jurnal Nature.

Pelepasan yang dikaitkan dengan FRB 20201124A berlaku selama 82 jam sepanjang 54 hari pada musim bunga 2021, menjadikannya salah satu letupan radio pantas yang paling aktif diketahui. Ia boleh dilihat melalui teleskop radio terbesar di dunia — Teleskop radio Sfera Aperture Lima ratus meter yang berpangkalan di China, atau FAST.

Dalam tempoh 36 hari pertama, pasukan kajian terkejut melihat variasi ukuran putaran Faraday yang tidak teratur dan singkat, yang mengukur kekuatan medan magnet dan ketumpatan zarah di persekitaran FRB 20201124A. Ukuran putaran yang lebih besar bermakna medan magnet berhampiran sumber letupan radio adalah lebih kuat, lebih padat atau kedua-duanya, dan ukuran yang lebih kecil bermakna sebaliknya, kata Bing Zhang, pengarang bersama kajian dan ahli astrofizik, melalui e-mel.

“Ini tidak mencerminkan permulaan (jangka hayat) FRB,” kata Zhang, pengarah pengasas Pusat Astrofizik di Universiti Nevada, Las Vegas. “Sumber FRB sudah lama ada tetapi selalu tidak aktif. Ia kadang-kadang bangun (kali ini selama 54 hari) dan mengeluarkan banyak letupan.”

Langkah-langkah naik dan turun dalam tempoh masa itu, kemudian berhenti dalam tempoh 18 hari terakhir sebelum FRB lembap — “mencadangkan bahawa kekuatan medan magnet dan/atau ketumpatan di sepanjang garis penglihatan di sekitar sumber FRB adalah berbeza-beza mengikut masa,” tambah Zhang. “Ia menunjukkan bahawa persekitaran sumber FRB berkembang secara dinamik, dengan medan magnet atau ketumpatan yang berubah dengan pantas atau kedua-duanya.”

“Saya menyamakannya dengan penggambaran filem tentang persekitaran sumber FRB, dan filem kami mendedahkan persekitaran bermagnet yang kompleks, berkembang secara dinamik, yang tidak pernah dibayangkan sebelum ini,” kata Zhang dalam satu kenyataan berita.

A model fizikal bahawa pasukan penyelidik yang berbeza dibuat berdasarkan pemerhatian FRB 20201124A mencadangkan bahawa FRB berasal dari sistem binari kira-kira 8,480 tahun cahaya yang mengandungi magnetar dan bintang Be, bintang yang lebih panas dan lebih besar serta berputar lebih cepat daripada matahari, menurut kajian berasingan yang diterbitkan pada 21 September dalam jurnal Nature Communications.

Persekitaran bermagnet kompleks letusan radio berada dalam kira-kira unit astronomi (jarak antara Bumi dan matahari) dari sumbernya, para penyelidik mendapati.

Mereka juga mendapati bahawa letupan itu berasal dari galaksi lingkaran berpalang, yang kaya dengan logam dan saiz yang serupa dengan Bima Sakti, dengan menggunakan teleskop Keck 10 meter di Mauna Kea, Hawaii. Sumber letupan radio terletak di antara lengan lingkaran galaksi di mana tiada pembentukan bintang yang ketara berlaku, menjadikannya kurang kemungkinan asalnya adalah magnetar semata-mata, menurut pengarang kajian Alam Subo Dong, seorang profesor bersekutu di Institut Kavli untuk Astronomi dan Astrofizik di Universiti Peking.

Dengar bunyi batu angkasa menghempas Marikh

“Persekitaran sedemikian tidak dijangka secara langsung untuk magnetar terpencil, ” kata Zhang dalam satu kenyataan berita. “Sesuatu yang lain mungkin berada di sekitar enjin FRB, mungkin teman binari.”

Kajian pemodelan harus menggalakkan carian selanjutnya untuk isyarat letusan radio pantas daripada binari Be bintang/X-ray, kata penulis.

“Pemerhatian ini membawa kami kembali ke papan lukisan,” kata Zhang. “Adalah jelas bahawa FRB adalah lebih misteri daripada apa yang kita bayangkan. Lebih banyak kempen pemerhatian berbilang panjang gelombang diperlukan untuk mendedahkan lagi sifat objek ini.”

We wish to give thanks to the author of this article for this remarkable content