Sebahagian daripada katalog bintang hilang Hipparchus ditemui bersembunyi di bawah codex zaman pertengahan

Pengimejan berbilang spektrum mendedahkan teks asal yang tersembunyi dari Biara St. Catherine di atas pengesanan samar pada <em>Codex Climaci Rescriptus</em> palimpsest. ” src=”https://cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/2022/10/multispectral–640×360.gif” width=”640″ height=”360″ /></a><figcaption class=
Besarkan / Pengimejan berbilang spektrum mendedahkan teks asal yang tersembunyi dari Biara St. Catherine di atas jejak samar pada Codex Climaci Rescriptus palimpsest.

Muzium Bible/Keith T. Knox/Emanuel Zingg

Ahli astronomi Yunani Hipparchus sering dipanggil “bapa astronomi.” Dia dikreditkan kerana menemui precession Bumi (bagaimana ia bergoyang pada paksinya), dan mengira gerakan Matahari dan Bulan, antara pencapaian lain. Hipparchus juga dipercayai sedang menyusun katalog bintang—mungkin percubaan yang paling awal diketahui untuk memetakan langit malam setakat ini—kadang-kadang antara 162 dan 127 SM, berdasarkan rujukan dalam teks sejarah.

Ulama telah mencari katalog itu selama berabad-abad. Kini, terima kasih kepada teknik yang dipanggil pengimejan multispektral, mereka telah menemui apa yang kelihatan seperti itu peninggalan Yunani pertama yang diketahui katalog bintang Hipparchus. Ia tersembunyi di bawah teks Kristian pada perkamen zaman pertengahan, menurut a kertas baru diterbitkan dalam Journal for the History of Astronomy.

Pengimejan berbilang spektrum ialah kaedah yang mengambil imej yang boleh dilihat dalam warna biru, hijau dan merah dan menggabungkannya dengan imej inframerah dan imej sinar-X sesuatu objek. Ini boleh mendedahkan petunjuk kecil pigmen, serta lukisan atau tulisan tersembunyi di bawah pelbagai lapisan cat atau dakwat. Sebagai contoh, penyelidik sebelum ini telah menggunakan teknik untuk mendedahkan teks tersembunyi pada empat serpihan Tatal Laut Mati yang sebelum ini dipercayai kosong. Dan tahun lepas, saintis Switzerland menggunakan pengimejan multispektrum untuk membina semula plat fotografi yang dicipta oleh ahli fizik Perancis Gabriel Lippmann, yang mempelopori fotografi warna dan merangkul Hadiah Nobel dalam Fizik 1908 atas usahanya. Kaedah diperbetulkan untuk herotan warna yang berlaku akibat teknik Lippmann.

Kertas kerja semasa timbul daripada penyelidikan ke dalam Codex Climaci Rescriptusa palimpsest yang berasal dari Biara Saint Catherine di Semenanjung Sinai di Mesir. Ia terdiri daripada 11 manuskrip individu, dengan teks Aram Perjanjian Lama dan Baru dan teks Yunani Perjanjian Baru, antara kandungan lain. Teks-teks tersebut telah bertarikh pada abad ke-6, ke-7, dan ke-8, masing-masing. Codex itu disimpan di Westminster College di Cambridge sehingga 2010, apabila Steve Green, presiden Lobi Hobi, membelinya daripada Sotheby’s. Ia kini sebahagian daripada Koleksi Hijau yang dipamerkan di Muzium Alkitab di Washington, DC, walaupun beberapa folio disimpan di tempat lain.

Besarkan / Palimpsest ditemui di Biara Saint Catherine di Semenanjung Sinai di Mesir.

Imej Getty

Ia adalah amalan biasa pada masa itu untuk mengikis kertas lama yang bersih untuk digunakan semula, dan itulah yang dilakukan dengan codex. Pada mulanya, sarjana menganggap tulisan yang lebih lama adalah lebih banyak teks Kristian. Tetapi apabila Peter Williams, seorang sarjana Alkitab di Universiti Cambridge, meminta pelajar musim panasnya untuk mengkaji halaman sebagai projek khas pada tahun 2012, salah seorang daripada mereka mengenal pasti petikan Yunani oleh ahli astronomi Eratosthenes.

Itu memerlukan siasatan lanjut, jadi Williams berpaling kepada saintis di Perpustakaan Elektronik Manuskrip Awal di California dan Universiti Rochester di New York untuk menjalankan pengimejan berbilang spektrum halaman dalam codex pada 2017. Teknik itu mendedahkan sembilan folio penuh berkaitan astronomi, bertarikh antara abad ke-5 dan ke-6—bukan hanya petikan Eratosthenes tentang mitos asal-usul bintang, tetapi juga puisi terkenal (Fenomenasekitar abad ke-3 SM) yang menerangkan buruj.

Williams menghabiskan sebahagian besar masanya semasa penutupan pandemik untuk mengkaji imej yang terhasil, dan suatu hari dia mencatat apa yang kelihatan seperti koordinat buruj Corona Borealis. Dia segera menghubungi ahli sejarah sains Victor Gysembergh dari CNRS di Paris mengenai penemuannya. “Saya sangat teruja dari awal,” Gysembergh memberitahu Alam. “Ia serta-merta jelas kami mempunyai koordinat bintang.”

Sehelai daun dari abad ke-6 CE <em>Codex Climaci Rescriptus</em> di Muzium Koleksi Hijau Bible, memaparkan Injil Matius 21:27–31.” src=”https://cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/2022/10/codex1-640×853.jpg” width=”640″ height=”853″ /></a><figcaption class=
Besarkan / Sehelai daun dari abad ke-6 CE Codex Climaci Rescriptus di Muzium Koleksi Hijau Alkitab, memaparkan Injil Matius 21:27–31.

Gysembergh dan rakannya Emanuel Zingg dari Universiti Sorbonne menterjemah petikan satu halaman seperti berikut:

Corona Borealis, terletak di hemisfera utara, panjangnya menjangkau 9°¼ dari darjah pertama Scorpius hingga 10°¼ dalam tanda zodiak yang sama (iaitu dalam Scorpius). Secara lebar ia menjangkau 6°¾ dari 49° dari Kutub Utara hingga 55°¾.

Di dalamnya, bintang (β CrB) ke Barat bersebelahan dengan yang terang (α CrB) mengarah (iaitu yang pertama naik), berada di Scorpius 0.5°. Bintang keempat (ι CrB) di sebelah Timur yang terang (α CrB) ialah yang terakhir (iaitu naik) [. . .]10 49° dari Kutub Utara. Paling selatan (δ CrB) ialah pengiraan ketiga dari yang terang (α CrB) ke arah Timur, iaitu 55°¾ dari Kutub Utara.

Tetapi bolehkah petikan ini dikaitkan dengan Hipparchus? Walaupun mereka berhati-hati untuk membuat atribusi yang pasti, penulis memetik beberapa bukti yang seolah-olah mengaitkan teks dengan ahli astronomi Yunani. Sebagai contoh, beberapa data direkodkan dengan cara yang luar biasa selaras dengan satu-satunya karya Hipparchus yang masih hidup. Dan pengarang dapat menggunakan carta astronomi untuk menentukan bahawa pemerhatian yang direkodkan dalam teks itu mungkin dibuat sekitar 129 BCE, ketika Hipparchus akan mengusahakan katalognya.

Setakat ini, hanya koordinat untuk Corona Borealis telah dipulihkan, tetapi para penyelidik percaya kemungkinan besar Hipparchus memetakan seluruh langit malam pada satu ketika, termasuk semua bintang yang kelihatan-sama seperti yang dilakukan oleh Ptolemy pada masanya. Almagest risalah. Ramai sarjana percaya katalog Hipparchus adalah salah satu sumber yang digunakan Ptolemy semasa menyusun risalahnya.

Malah, Williams et al. mendapati bahawa pengiraan koordinat Hipparchus sebenarnya jauh lebih tepat daripada Ptolemy—betul dalam satu darjah. Ini adalah satu pencapaian yang menakjubkan, memandangkan teleskop itu belum lagi dicipta. Mereka menduga Hipparchus mungkin menggunakan tiub penglihatan yang dipanggil dioptra atau sfera armillary untuk membuat pengiraannya. Dan mereka berharap bahawa bahagian lain katalog bintang yang hilang itu mungkin masih ditemui bersembunyi di perpustakaan biara kerana teknik pengimejan terus bertambah baik.

DOI: Jurnal untuk Sejarah Astronomi, 2022. 10.1038/d41586-022-03296-1 (Mengenai DOI).

Menyenaraikan imej oleh Muzium Bible, 2021/CC BY-SA 4.0